Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ADAC Test letních pneumatik: Rozměr 185/65 R15 H

Vitek Vitek 23. 3. 2010 • 21:04
27
Zatímco z českých silnic teprve pomalu mizí zimní podmínky, německý autoklub ADAC již zveřejnil výsledky testů letních pneumatik pro rok 2010. Prvním zkoumaným rozměrem je 185/65 R15 H.

Srovnávací testy pneumatik vydávané německým autoklubem ADAC slouží každoročně mnoha řidičům jako vodítko pro výběr vhodného obutí jejich auta. Ani před letošní letní sezónou zkušební jezdci nezaháleli a podrobili pneumatiky zhodnocení v pěti skupinách kritérií.

Testováno bylo 19 pneumatik. Výsledky se vztahují na zkoušený rozměr 185/65 R15 i pro obutí s šířkou +/-10 mm, tedy 175/65 a 195/65. Tyto pneumatiky představují běžnou volbu v nižší střední třídě a u starších modelů střední třídy.

Metodika

Pneumatiky jsou hodnoceny podobně jako ve škole na bodové škále od 0,5 do 5,5. Do hodnocení vstupují jak objektivně měřitelné veličiny (například délka brzdné dráhy nebo hlučnost), tak subjektivní dojmy testovacích jezdců. Body jsou rozděleny do pěti kategorií, které se dělí na další kritéria. Výsledné hodnocení je jejich váženým průměrem.

Váhy jednotlivých kritérií jsou následující: jízda na suchu 20 % (jízdní stabilita 35 %, ovladatelnost 35 %, brzdění 30 %), jízda na mokru 40 % (brzdění 30%, aquaplaning 20 %, aquaplaning v zatáčce 10 %, ovladatelnost 30 %, jízda v kruhu 10 %), komfort, respektive hlučnost 10 % (vnější hluk 50 %, vnitřní hluk 50 %), spotřeba paliva 10 % a opotřebení 20 %.

Požadavkem na získání nejvyššího hodnocení „zvláště doporučujeme“ je známka do 2,5 za jízdu na suchu a na mokru a do 3,0 za spotřebu paliva a opotřebení. Vedle co nejlepšího skóre, potažmo co nejnižšího váženého průměru, klade ADAC důraz na vyrovnanost výsledků. Vítězem v rozměru 185/65 R15 tak je pneumatika Pirelli Cinturato P6, která ve čtyřech z pěti kategorií patří sice „jen“ k lepšímu nadprůměru, ale nemá žádnou výraznou slabou stránku.

Výsledky – sucho

Jednoznačným vítězem na suchu je pneumatika Nokian H, která ve všech třech kritériích (jízdní stabilita, ovladatelnost, brzdění) předčila zbývající konkurenci. Velmi dobrých výsledků také, jako tradičně, dosáhly i Continental PremiumContact 2, Dunlop SP Sport Fastresponse a Michelin Energy Saver. Pozadu nezůstávají ani výrobky Bridgestone, Firestone a Yokohama. Celkový vítěz Pirelli naopak patří na suchu jen k lepšímu průměru. Výrazně horších výsledků proti průměru dosahují na suchu pouze pneumatiky z posledních řádků konečné tabulky.

Výsledky – mokro

Jízdní vlastnosti na mokré vozovce byly v tomto testu tím, co jednoznačně rozdalo karty. Celkový vítěz od Pirelli si vedl na mokru nejlépe a následují jej další pneumatiky s nejvyšším hodnocením. Uniroyal RainExpert dostál svému názvu a předvádí nejvyrovnanější hodnocení na mokru.

V případě trojice Bridgestone, Michelin a Yokohama stojí právě výsledky na mokru za nižší celkovou známkou. Přesto ale jejich hodnocení nevybočuje z obvyklých mezí. Naopak před nákupem obutí Interstate Touring a Goodride SPO6 ADAC kvůli mizerným vlastnostem na mokru důrazně varuje. Přitom tyto dvě pneumatiky překvapivě nesou označení M+S, které je navrhuje pro použití v zimě, blátě nebo na mokru.

Spotřeba paliva a opotřebení pneumatik

Michelin Energy Saver neztratil nic ze své schopnosti šetřit peněženku řidiče nižší spotřebou paliva a velkou výdrží. Podobně úsporné jsou také Barum a Semperit, srovnatelnou životnost ale žádná ze zavedených značek nenabízí. Výrazněji se svojí odolností od ostatních pneumatik v pozitivním smyslu odlišuje jen Goodyear DuraGrip.

Pneumatiky Interstate a Goodride nedokáží malým opotřebením (navzdory označení M+S) ospravedlnit špatné dosahované jízdní vlastnosti.

ADAC Test letních pneumatik 185/65 R15 H (2010)
Pneumatika známka sucho mokro hluk spotřeba paliva opotřebení  
Pirelli Cinturato P6 *** 2,5 2,0 3,1 2,9 2,1 koupit
Nokian H *** 1,8 2,3 3,4 2,6 2,7 koupit
Continental PremiumContact 2 *** 2,0 2,2 3,1 2,6 2,9 koupit
Dunlop SP Sport Fastresponse *** 2,0 2,2 3,4 2,6 3,0 koupit
Uniroyal RainExpert *** 2,3 2,3 3,0 2,6 2,9 koupit
Michelin Energy Saver ** 2,0 2,8 3,1 2,1 0,5 koupit
Bridgestone Turanza ER300 ecopia ** 2,1 2,6 3,3 2,8 2,4 koupit
ESA-Tecar Spirit 3 ** 2,9 2,1 2,6 2,5 3,1  
Barum Brillantis 2 ** 2,5 2,8 3,7 2,1 2,0 koupit
Semperit Comfort-Life ** 2,7 2,7 3,7 2,1 2,4 koupit
Firestone TZ300a ** 2,1 2,6 3,2 3,0 3,1 koupit
Yokohama C.drive 2 ** 2,1 2,8 3,1 2,5 3,0  
Kumho Solus KH17 ** 2,6 2,7 2,9 2,3 3,8  
Fulda Carat Progresso ** 2,3 2,9 3,3 2,6 3,7  
Goodyear DuraGrip * 2,2 3,2 3,2 2,5 1,6 koupit
Ceat Tornado * 2,7 3,1 3,5 2,6 1,8 koupit
Lassa Impetus REVO * 3,1 3,1 3,1 2,1 2,9  
Interstate Touring IST-1 M+S - 3,0 5,3 2,8 2,0 0,7  
Goodride Radial SP06 M+S - 3,7 5,3 3,8 2,4 0,5  

Další pneumatiky nakupte na www.pneumatiky.cz. Nejspolehlivější prodejce v ČR - internetový obchod Pneumatiky.cz nabízí nejširší výběr pneumatik, alu disků, ocelových disků, sněhových řetězů a doplňkového sortimentu od více než 45 výrobců. Samozřejmostí je nejkratší možná doba dodání a garantovaná kvalita služeb. Pneumatiky.cz vítěz kvality Shop Roku 2010 v kategorii Auto-Moto.

Legenda k hodnocení ADAC:

*** zvláště doporučujeme

** doporučujeme

* doporučujeme s výhradami

- nedoporučujeme

Body se udělují v rozmezí 0,5 (vynikající) až 5,5 (nedostatečný).

Nepřehlédněte
ADAC Test letních pneumatik (1. díl): Rozměr 185/60 R14 H
ADAC Test letních pneumatik (2. díl): Rozměr 205/55 R16 W
ADAC Test letních pneumatik (3. díl): Rozměr 195/65 R15 V
ADAC Test letních pneumatik (4. díl): Rozměr 155/70 R13 T
ADAC Test letních pneumatik (5. díl): Rozměr 175/65 R14 T

Související články

Témata
24. 3. 2010 19:40
Re: Fulda
Taky se mi zdá že to nějak přehnali s tou Fuldou. Já si je loni koupil a jsem velice spokojen jen v rozměru 185/60/R14 ,ale že by se tak zhoršily je dle mého totální blbost. A nejvíc mě udivuje to opotřebení letos 3,7 a loni 1,6 což je celkem divný. A co ta Barumka Brilantis 2 loni nic a najednou je na 9. místě a lepší než Fulda ,která loni vyhrála. Ti testeři byli myslím ožralí nebo co
Avatar - jozephko
24. 3. 2010 14:10
Re: Ja uprednostňujem kategóriu hluk
Pod Top gumami som myslel tie s najvyšším počtom hviezdičiek. A je celkom možné, že za 15-20 rokov budú čínske pneumatiky patriť absolútnu špičku. Tak prečo nie? Japonci tiež pred 40-50 rokmi boli pri autách a elektronike považovaní za outsiderov.
Samovražedná značka by v teste ADAC nikdy nezískala plný počet hviezdičiek. Viem si to však predstaviť v nejakom slovenskom teste - kde vyhrá ten, kto dá testujúcemu najviac.
Ale aby som len neteoretizoval. V tomto teste:
[odkaz]
by som dal prednosť Pirelli, hoci z TOP 5 je na suchu najhoršia a na mokru druhá najhoršia, ale v ostatných kategóriách je suverénne najlepšia.
Avatar - iudex
24. 3. 2010 08:37
Re: 55
195/65 R15 je este stále standardné obutie nizsej strednej triedy, aj starsích áut strednej triedy. 55% profil pri 195-kách sa vyskytuje výhradne v nizsej triede, aj to nie ako standard (tam je standard 175/70 R14, resp. práve testované 185/65 R15).
Avatar - jozephko
24. 3. 2010 07:06
Ja uprednostňujem kategóriu hluk
Pri výbere pneu ma zaujíma hlavne hluk, spotreba, opotrebenie (samozrejme len medzi prvými 5-6 top gumami). Tieto vlastnosti sa totiž prejavujú stále a hlavne hluk vie byť nepríjemný. Drobné rozdiely medzi jazdnými vlastnosťami na suchu a na vode sa prejavia hlavne v medzných situáciách, ktorým by sa však vodiči mali vyhýbať. Väčší vplyv na bezpečnosť jazdy má podľa mňa dodržiavanie dostatočnej vzdialenosti, hĺbka dezénu, zníženie rýchlosti počas hustého dažďa (hlavne pri jazde vo vyjazdených koľajách) a pod.
23. 3. 2010 23:32
Re: Fulda
Mám je na volvu a na sněhu jsou OK, ale zásadní problém je, že si pripadáš, jako na bruslích. Nedržej stopu a převalujou se, jako * v trenkách. Ale nevím, jak tenhle rozměr, u tohodlenc bych asi volil jen cenu a ne značku.
Články odjinud