ADAC: vhodná konstrukce opěrek hlav stále problém řady výrobců
Stejně jako testy britského ústavu Thatcham Research Centre, tak i testy německého autoklubu ADAC dokazují, že většina automobilek stále podceňuje význam a důležitost hlavových opěrek. Poddimenzovanou bezpečnost nepřímo dokládá i zájem pojišťoven. Ty totiž musí vyplácet každoročně miliardy eur na léčení těchto na první pohled lehkých zranění, se kterými se dotyční potýkají i několik let po nehodě.
Velký test ADAC přinesl srovnání sedadel 28 vozů. Nejlépe dopadly hlavové opěrky vozů Volvo V50, Volvo S80, Saab 9-3 a Honda Civic. Naopak nejhůře jsou na tom vozy VW Fox a BMW řady 5, které testem vůbec neprošly. Vozy Škoda se v testu vůbec neobjevily, ovšem vzhledem ke jinému, dva roky starému testu ústavu Thatcham, který modely mladoboleslavské automobilky obsáhl a ohodnotil známkou nedostatečně, lze očekávat, že velký posun by u německých kolegů nenastal. Nejlepšího koncernového výsledku dosáhl VW Passat, který dostal průměrnou známku a vyšel z testu jako „uspokojivý.“
Úspěch nejvhodnějších opěrek hlavy tkví v tom, že se při nárazu opěrka posune směrem k hlavě a zmírní tak prudký ohyb páteře v krční oblasti. Na této bázi jsou nejlépe vybaveny opěrky vozů Volvo se systémem WHIPS. Na podobném systému jsou založeny i opěrky Saabu a Hondy (obecně označován jako reaktivní systém). Bohužel i některé vozy vybavené reaktivním systémem – Mercedes C a Audi A4, tedy funkcí shodným jako u Saabu či Hondy, zklamaly a dosáhly neuspokojivých podprůměrných výsledků.
Kritérium pro bezpečnou opěrku je podle ADAC jasné – vzdálenost mezi samotnou opěrkou a hlavou zpříma sedícího pasažéra nesmí být větší než 3 cm a okraj opěrky by měl být níže o zhruba stejnou vzdálenost než vrchol hlavy. Konstrukce opěrky by měla dovolit snadné nastavení těchto hodnot.
Nové rozsáhlé testy ADAC dosáhly během jediného měsíce velkého ohlasu a Euro NCAP začne pravděpodobně v nejbližší době princip těchto testů používat také. Uvažovat se bude o testování nárazu zezadu v rychlostech mezi 30 a 50 km/h. V příštích letech by tedy mělo dojít k výraznému zlepšení bezpečnosti v oblasti hlavových opěrek.
ADAC Hodnocení bezpečnost konstrukce hlavových opěrek | |
Model | Hodnotící výrok |
Volvo V50 | velmi dobrý |
Volvo S80 (2007) | velmi dobrý |
Saab 9-3 | velmi dobrý |
Honda Civic | dobrý |
Mazda 5 | dobrý |
Peugeot 307 | dobrý |
Ford Focus II | dobrý |
Ford S-Max | dobrý |
Opel Corsa | dobrý |
Land Rover Discovery III | dobrý |
Subaru Legacy | uspokojivý |
VW Passat | uspokojivý |
Renault Clio | uspokojivý |
Toyota Prius | uspokojivý |
Mercedes A | uspokojivý |
VW Golf | uspokojivý |
Audi A6 | uspokojivý |
Merdedes C | dostatečný |
Audi A4 | dostatečný |
Fiat Grande Punto | dostatečný |
Lexus IS | dostatečný |
Nissan Almera | dostatečný |
Citroen C1 | dostatečný |
Toyota Yaris | dostatečný |
BMW 3 | dostatečný |
Citroen C5 | dostatečný |
VW Fox | nedostatečný |
BMW 5 | nedostatečný |