Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ADAC: vhodná konstrukce opěrek hlav stále problém řady výrobců

Kamil Kýr
Diskuze (32)
Německý autoklub ADAC upozorňuje na to, že několika předním automobilkám stále nedochází význam vhodné konstrukce hlavových opěrek. Při nárazech zezadu i v malých rychlostech dochází k nepříjemným zraněním krční páteře.

Stejně jako testy britského ústavu Thatcham Research Centre, tak i testy německého autoklubu ADAC dokazují, že většina automobilek stále podceňuje význam a důležitost hlavových opěrek. Poddimenzovanou bezpečnost nepřímo dokládá i zájem pojišťoven. Ty totiž musí vyplácet každoročně miliardy eur na léčení těchto na první pohled lehkých zranění, se kterými se dotyční potýkají i několik let po nehodě.

Velký test ADAC přinesl srovnání sedadel 28 vozů. Nejlépe dopadly hlavové opěrky vozů Volvo V50, Volvo S80, Saab 9-3 a Honda Civic. Naopak nejhůře jsou na tom vozy VW Fox a BMW řady 5, které testem vůbec neprošly. Vozy Škoda se v testu vůbec neobjevily, ovšem vzhledem ke jinému, dva roky starému testu ústavu Thatcham, který modely mladoboleslavské automobilky obsáhl a ohodnotil známkou nedostatečně, lze očekávat, že velký posun by u německých kolegů nenastal. Nejlepšího koncernového výsledku dosáhl VW Passat, který dostal průměrnou známku a vyšel z testu jako „uspokojivý.“

Úspěch nejvhodnějších opěrek hlavy tkví v tom, že se při nárazu opěrka posune směrem k hlavě a zmírní tak prudký ohyb páteře v krční oblasti. Na této bázi jsou nejlépe vybaveny opěrky vozů Volvo se systémem WHIPS. Na podobném systému jsou založeny i opěrky Saabu a Hondy (obecně označován jako reaktivní systém). Bohužel i některé vozy vybavené reaktivním systémem – Mercedes C a Audi A4, tedy funkcí shodným jako u Saabu či Hondy, zklamaly a dosáhly neuspokojivých podprůměrných výsledků.

Kritérium pro bezpečnou opěrku je podle ADAC jasné – vzdálenost mezi samotnou opěrkou a hlavou zpříma sedícího pasažéra nesmí být větší než 3 cm a okraj opěrky by měl být níže o zhruba stejnou vzdálenost než vrchol hlavy. Konstrukce opěrky by měla dovolit snadné nastavení těchto hodnot.

Nové rozsáhlé testy ADAC dosáhly během jediného měsíce velkého ohlasu a Euro NCAP začne pravděpodobně v nejbližší době princip těchto testů používat také. Uvažovat se bude o testování nárazu zezadu v rychlostech mezi 30 a 50 km/h. V příštích letech by tedy mělo dojít k výraznému zlepšení bezpečnosti v oblasti hlavových opěrek.

ADAC Hodnocení bezpečnost konstrukce hlavových opěrek
ModelHodnotící výrok
Volvo V50velmi dobrý
Volvo S80 (2007)velmi dobrý
Saab 9-3velmi dobrý
Honda Civicdobrý
Mazda 5dobrý
Peugeot 307dobrý
Ford Focus IIdobrý
Ford S-Maxdobrý
Opel Corsadobrý
Land Rover Discovery IIIdobrý
Subaru Legacyuspokojivý
VW Passatuspokojivý
Renault Cliouspokojivý
Toyota Priususpokojivý
Mercedes Auspokojivý
VW Golfuspokojivý
Audi A6uspokojivý
Merdedes Cdostatečný
Audi A4dostatečný
Fiat Grande Puntodostatečný
Lexus ISdostatečný
Nissan Almeradostatečný
Citroen C1dostatečný
Toyota Yarisdostatečný
BMW 3dostatečný
Citroen C5dostatečný
VW Foxnedostatečný
BMW 5nedostatečný

Kamil Kýr
Diskuze (32)
22. 3. 2007 12:35
Re: thatcham.org
:yes: Díky za doplnění informace :yes:
21. 3. 2007 13:18
Re: Zajimave...
Mistr na bláboly jsi tu jedině ty... Až se ti někdy v životě poštěstí si pořídit auto, pak přijď a poděl se o zkušenosti...
21. 3. 2007 12:52
Re: Zajimave...
Nikdo nenapíše větší blábol, než velký výlohový teoretik, Dinare... Já vnímám auto i z praktického hledisky, což ty zřejmě asi nemáš možnost pochopit. Bude-li ti auto partnerem po celý rok, uděláš si o něm přesný obrázek. Ten já jsem si udělal. Tečka. Z Volva mám téměř po všech stránkách lepší pocit. Jistěže je to můj subjektivní názor, takže kdo v něm spatřuje absolutní rozpor s vlastním přesvědčením a nemůže to jaksi vydýchat, ten má naštěstí možnost moje příspěvky nečíst, potažmo mávnout nad nima rukou...
Avatar - Dinar
21. 3. 2007 12:45
Re: Zajimave...
Stačilo napsat, BMW mi nesedlo. Nic divného, nesedne spoustě lidí, ale vyvozovat z vlastních pocitů, že bmw oslní při zkušební jízdě a zklame při denním používání, hm...
Avatar - Dinar
21. 3. 2007 12:42
Re: Zajimave...
Ne, ne, hochu, zobecňuješ, napiš, že Volvo nabízí poctivější přístup při vývoji sedaček a nedá se proti tomu nic namítnout. Opěrky jsi použil k zobecnění a ne jen kvality sedaček ani konkrétního modelu ale dokonce celé automobilky!!! 8-s Mám tomu rozumět tak, že BMW má míň poctivý přístup při vývoji a výrobě svých aut, tedy motorů, podvozků a všeho ostatního než Volvo? Pokud ano, je to aspirace na blábol roku.