Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Airbag pro motorkáře má chránit téměř celého jezdce

Airbag pro motorkáře má chránit téměř celého jezdce Zdroj: acz

Airbag pro motorkáře má chránit téměř celého jezdce

Severoamerická společnost Forteon pracuje na zajímavém projektu airbagu pro motorkáře. Ten má v případě nehody obalit celého jezdce a zabránit jeho těžkým zraněním.

Video placeholder
Airbag pro motorkáře má chránit téměř celého jezdce • Zdroj: Andras Fenyves

Airbag je dnes naprosto běžnou součástí výbavy osobních automobilů a málokdo si dnes dovede představit nový vůz, který nemá alespoň dvojici čelních airbagů, i když za standard jsou dnes považovány i hlavové a boční airbagy.

Ve světě motocyklů je ovšem situace výrazně odlišná. Nejdále se prozatím ve využití airbagů přímo u motocyklů dostala japonská značka Honda. Ta v roce 2005 představila airbag pro motocykly a následně jej uvedla do sériové výroby. Honda GL1800 Gold Wing je dodnes jediným sériovým motocyklem, v jehož výbavě airbag figuruje.

Airbag se nicméně mezi motorkáři začal rozšiřovat a to jako součást jejich oděvů. Jezdci se mohou chránit za pomoci vest s airbagy, které oblékají přes své oblečení nebo bundami a kombinézami, do nichž jsou airbagy přímo integrovány.

Další možnost zvýšení bezpečnosti motocyklistů v případě nehody chce nabídnout severoamerické společnost Forteon se sídlem v Brooklynu, za níž stojí Viktor Fenyves. Ta se totiž věnuje vývoji zařízení, které pojmenovala jednoduše Airbag for Bike.

Tato konstrukce má do jisté míry kombinovat přednosti řešení značky Honda i airbagů na těle jezdce. Základem je zde sedlo, v němž je ukryto prakticky vše od samotných airbagů, jichž je zde několik, přes jejich náplň až po řídící elektroniku a k němuž se jezdec připoutá podobně jako k sedadlu v automobilu.

Simulace předvádí, že v případě nehody, kdy je jezdec vymrštěn z motocyklu, se sedlo oddělí od stroje a z jeho přední i zadní částí se nafouknou airbagy, které díky spojení popruhy obalí prakticky celého jezdce.

Kritikové celého projektu poukazují na síly, které působí na samotného jezdce při pádu i skutečnost, že airbagy jsou při plném nafouknutí velmi tvrdé a mohou ve výsledku napáchat více škody než užitku, když se budou snažit postavu jezdce napřímit a obalit.

Video placeholder
Airbag pro motorkáře má chránit téměř celého jezdce • Zdroj: Andras Fenyves

S tím ovšem počítají i tvůrci celého systému a jejich cílem je plynule řízené plnění airbagů, které jezdci skutečně pomůže. V současnosti je Airbag for Bike stále ve vývoji a společnost Forteon se snaží získat finance na další postup i prostřednictvím kampaně na příspěvkovém portálu Indiegogo.

VideoAndras Fenyves/YouTube