Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Airbag ve vozech Mercedes-Benz slaví 30. narozeniny

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 28. 9. 2010 • 11:37
8
7
Zobrazit náhledy (8)
Abarth Abarth Abarth
Airbag, tedy bezpečnostní vzduchový vak, se objevil v sériové výrobě před třemi desítkami let. Evropským průkopníkem v tomto směru byl Mercedes-Benz.

Německá automobilka jej začala v Sindelfingenu montovat do tehdejší velké řady W126, předchůdce pozdější třídy S (prvním vozem, který nesl toto označení, byl nástupce W140). Sama tehdejší společnost Daimler-Benz AG se vývojem airbagu zabývala již 13 let, tedy od roku 1967. Po čtvrtstoletí se stal řidičův airbag prvkem základní výbavy všech osobních automobilů s trojcípou hvězdou.

Podle americké National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) zachránil vzduchový vak do ledna 2009 přesně 28.244 lidských životů, 23.127 bylo řidičů, 5.117 spolujezdců na předních sedadlech. Zajímavé určitě je, že takřka 60 % z nich nebylo připoutáno! Jedna ze studií NHTSA také říká, že pravděpodobnost smrtelného zranění při použití kombinace bezpečnostního pásu a airbagu klesá o 61 % oproti situaci, kdy havaruje nepřipoutaný řidič v autě bez vaku. Přitom ještě na začátku sedmdesátých let američtí výrobci dvoustopých vozidel od jeho vývoje upustili, protože airbag při testech vycházel jako příliš nebezpečný.

Německý Federální statistický úřad zveřejnil počet obětí na silnicích za první polovinu letošního roku: bylo jich 1675. To je o 291 (15 %) méně než za stejné období roku předcházejícího. Tento výsledek je připisován také airbagu, neboť stará auta, která jím ještě vybavena nebyla, z německých silnic mizí. Celkové číslo by nemělo poprvé přesáhnout 4 tisíce.

Mercedes-Benz stál rovněž na počátku vývoje elektronické stabilizace ESP, nebo bočních a hlavových airbagů. Tentokrát už ale ve světovém měřítku, nikoli pouze v tom evropském. Boční vzduchové vaky snížily riziko smrtelného zranění o více než polovinu. Druhá generace adaptivních čelních airbagů přinesla zlepšení: při nárazech ve větších rychlostech vak vystřelí pod větším tlakem. Od roku 2002 nabízí Mercedes-Benz systém zmírnění následků havárií Pre-Safe. Bezpečnostní pásy vozů s trojcípou hvězdou jsou vybaveny předpínači a omezovači tahu.

Pochopitelně, je striktně doporučováno použití obou tradičních prvků pasivní bezpečnosti: pásu i airbagu. Německý Spolkový úřad pro silniční provoz (Bundesanstalt für Strassenwesen – BASt) uvádí, že při kolizi s protijedoucím vozidlem snižují závažnost nehody až o 42 %.

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - bubucci
Gratuluji!
| 29. 9. 2010
Smutné je, že se za takovou věc vůbec připlácí. :no: 6 airbagů by měl být základ. ESP 30 let neslaví a má být povinné a jeho význam je taky zásadní pro bezpečnost/aktivní/. No a když tady vzpomínáš to šetření, proč si drtivá většina lidí nepřiplatí za 4x4, což je taky dost zásadní prvek aktivní bezpečnosti?
Gratuluji!
| 28. 9. 2010
Já gratuluji k narozeninám a myslím si, že je celkem jedno, kdo ho vymyslel, nebo jako první zavedl do výroby. Důležitý je nevědět, jak to vlastně funguje.

Smutný je, že i dnes se najdou jedinci, co si třeba připlatí radši za přípojku na nějakou mediální hovadinu, nebo 7 letou záruku, než za pytle pro cestující vzadu, nebo se najde poloprémiová automobilka, která ho ani nenabízí. Ještě smutnější je, když pak to svoje vysněný "letadlo" obhajují před konkurencí jenom proto, aby ukojili svoje ego, že v autě za 199tisíc to nandali třeba Mercedesu.
Avatar - prekladys
mercedes nebol prvy
| 28. 9. 2010
pravdu díš, první sériové aurbagy měl opravdu GM...
30 let totiž slaví SRS, nikoliv airbag

GM s airbagy experimentoval po celá 50. léta (lze dokonce dohledat video jednoho z těchto pokusů, někdy z druhé půli 50. let). tehdy šlo předevší o to, vymyslet systém, který by konkuroval bezpečnostním pásům, jež omezují řidiče a spolujezdce (sic!). pak to usnulo a airbag se znovu začal vyvíjet na sklonku 60. let, a to z vůle úřadů (na základě stejného zákona měly např. ameriky od počátku 70. let obří nárazníky kotvené na systémech lan, pružin a tlumičů, které absorbovaly nárazy do rychlosti 5 mph). u 73 impaly byl airbag jen v několika kusech pro úřady, pár kusů pro veřejnost dostal 73 olds toronado. ale od 74 je airbag již standardní příplatková option cadillacu, velkých buicků a oldsů. pozor - jednalo se o dual airbags pro řidiče i spolujezce!!!

k opomenutí autory článku pravděpodobně došlo proto, že americký systém se jmenoval "Air Cushion Restraint System (ACRS), kdežto M-B přišel se SRS (ten se používá dodnes).

kdo chce, může si systém najít v prospektech k modelům 75 (u modelů 74 ještě není uveden, protože byl zaveden až od ledna 1974, tedy v půli modelového roku). dealer airbagy objednával pod kódem AR3
jo, a návody k nim jsou běžně dostupné na ebay

kompendium:

[odkaz]
Animacia
| 28. 9. 2010
;-) Dovolil som si mensiu animaciu:
[odkaz]
mercedes nebol prvy
| 28. 9. 2010
mercedes mel prvni funkci airbag do seriove vyroby ho dal v roce 1980 i kdyz pokusy delal uz od 60let. Tenkrat si jeste davali na kvalitu pozor :-)
Ty americke zabijeli posadku a byli nasledne v USA zakazane. Vynalezce byl Walter Linderer ktery patentoval airbag v nemecku uz v roce 1951.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku