Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Akuma oficiálně oznámila konec výroby baterií v Mladé Boleslavi

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Mladoboleslavská Akuma na konci srpna 2009 oficiálně oznámila konec výroby baterií v mladoboleslavské továrně.

Akuma a.s., je v současnosti dceřinou společností italské skupiny FIAMM. Tento koncern se rozhodl uzavřít provoz v Mladé Boleslavi a ještě jednu továrnu v Itálii, produkce startovacích a průmyslových baterií se přesune do jiného závodu na italském území. Tyto kroky jsou nutné, neboť poptávka po nich prudce klesla. Práci ztratí celkem 200 lidí, a to v následujících patnácti měsících. Zbylých 130 zaměstnanců, kteří pracují od roku 2000 v továrně na výrobu antén a kabelových svazků pro automobilový průmysl, bude pokračovat i nadále.

“Jsme smutní, že musíme toto rozhodnutí učinit,” řekl Paolo Candotti, ředitel lidských zdrojů FIAMM Group. ”Kvalita naší pracovní síly v Mladé Boleslavi je vynikající. Nicméně nedávný globální útlum na automobilovém a průmyslovém trhu postihl celý náš sektor a všichni musíme dělat nepopulární kroky, tak abychom docílili vyváženosti nabídky a poptávky a našli způsoby, jak snížit náklady na udržitelnou úroveň pomocí komplexní analýzy naší průmyslové výroby.“

K propuštění dvou stovek pracovníků Candotti dále poznamenal: „Hovoříme se starostou města, zástupci odborů a místními občanskými organizacemi, abychom společně našli cesty, jak zmírnit dopady propouštění. Situaci jsme s nimi konzultovali od okamžiku, kdy bylo rozhodnutí nevyhnutelné, a chceme sehrát aktivní roli v nalezení způsobů, jak zaměstnancům Akumy najít další uplatnění.“

Primátor Mladé Boleslavi Raduan Nwelati řekl: “Navštívilo mě vedení společnosti Akuma a oznámilo mi, že propouštění proběhne tak, že do konce roku odejde asi 20 lidí, v každém dalším kvartálu pak přijde o práci asi 30 lidí. Část bude zařizovat přesun výroby do Itálie. Dohodli jsme se na setkání se zástupci Úřadu práce a také firmy Škoda Auto. Chceme jednat například s panem Klausem Dierkesem, šéfem personálního oddělení, aby Škoda Auto řekla, zda by některé zaměstnance nevyužila.“

Firma s původním názvem Společnost pro všeobecnou výrobu akumulátorů a.s. byla založena v Mladé Boleslavi již v roce 1903! Tradice tedy trvala plných 106 let. Původně se jednalo o odnož vídeňské Allgemeine Accumulatoren Fabrik A.G.. Nejdříve se zde vyráběly akumulátory pro malé elektrárny měst, obcí, továren a statků. V roce 1909 firma změnila jméno na Továrna na výrobu akumulátorů Tudor s.r.o.. V době první světové války byl sortiment rozšířen o akumulátory pro důlní lampy a vojenské telefonní přístroje. V roce 1925 přišly na řadu startovací baterie legendární značky Varta, kterou používaly všechny společnosti v té době patřící pod AFA Berlín. To už se podnik jmenoval opět jinak - Pražská akumulátorka, a.s.

Postupem času se rozbíhala produkce dalších druhů baterií, mimo jiné i pro motocykly, dopravní vozíky, radiopřijímače a lokomotivy. Stranou nezůstaly ani suché články a ještě v první polovině 30. let alkalické akumulátory. Za druhé světové války dostaly přednost letecké baterie. Po ní byla továrna znárodněna. Ochranná známka Varta se přestala používat v roce 1953, kdy byla zvolena nová – Akuma.

Výroba byla postupně automatizována, na konci padesátých let se rozběhla produkce stříbro zinkových baterií a v roce 1960 se začaly používat nádoby z plastů. Celý závod prošel několikerým rozšířením a rekonstrukcemi. V roce 1981 měly premiéru baterie s plastem pojenými elektrodami. V Mladé Boleslavi tehdy pracovalo 769 zaměstnanců. O pět let později, 28. ledna 1986, byla vyrobena miliontá baterie v plastu.

V roce 1988 vznikl státní podnik Akuma, ten byl o čtyři roky později privatizován přímým prodejem švýcarské Caminor Holding a přeměněn na akciovou společnost. V létě roku 1998 byla Akuma začleněna do koncernu FIAMM, tehdy dosáhla roční produkce baterií milion kusů, postupně se zvyšovala až na 2,25 milionu. Současná krize je však příliš velkým oříškem. Poslední startovací baterie vznikla 15. února 2008, produkce průmyslových staničních a trakčních akumulátorů nyní končí také.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Avatar - gld
3. 9. 2009 12:59
Re: ako sa
to máš tak, keby sa mala česká firma rozhodnúť či zavre pobočku doma alebo v taliansku tak má tiež jasno...darmo, ťažké časy
Avatar - JFK
3. 9. 2009 10:29
Nwelati
měl taloše na magistrátě na schodišti zrovna kopnout do p.dele, za tu cílenou likvidaci, dávno stihli odvézt technologie do I a potom tu různě hořelo. Dr. Sládek to v 98. těm šmejdům neměl prodávat :no: