Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa Romeo Giulietta – Znovuzrození italské krásky

V roce stého výročí založení oživila Alfa Romeo nejslavnější jméno své historie. Nástupcem modelu 147 se přesně po 10 letech stává nová Giulietta, kompaktní hatchback sázející opět na automobilovou krásu a vyspělou techniku.

Nová Giulietta je nejdůležitějším modelem Alfy Romeo za posledních pět let. V portfoliu nahradí řadu 147, která měla ve své době úspěch mezi odbornou veřejností (např. zisk titulu Auto roku 2001) i u zákazníků. S Giuliettou má automobilka nemalé ambice – 147 chce překonat ve všech ohledech.

Nástupce Alfy Romeo 147 oživuje jméno, které se v historii automobilky objevilo již dvakrát. Název Giulietta Alfa poprvé použila u sedanu a kupé z let 1954 až 1965 a později na sedanu z let 1977-85. Tentokrát se ale jedná o hatchback, který se pustí do boje například s Audi A3, Mazdou3 nebo Opelem Astra.

Nejstarším předchůdcem Giulietty je nechvalně známý Alfasud, vyráběný v různých karosářských verzích dlouhých 18 let mezi roky 1971 a 1989. Po něm následovala dnes už klasická hranatá Alfa Romeo 33 (1983-1995). První kompaktní Alfou s technikou od Fiatu se stala dvojice 145 a 146 (vyráběná v letech 1994 až 2001) – tří- a pětidveřový hatchback kombinoval platformu Fiatu Tipo nejprve s motory boxer, později s řadovými čtyřválci Twin Spark.

Technika v úvodu zmíněné 147 byla naopak odvozena od většího sedanu 156. Nicméně život malých automobilek je stále komplikovanější, s Giuliettou proto samostatný vývoj vlastních konstrukčních celků končí. Alfa Romeo bude od nynějška jednoduše dostávat tu nejlepší techniku, jakou mají značky skupiny Fiat společně k dispozici.

design golf technika supersport alfaromeo predstavujeme design golf technika supersport alfaromeo predstavujeme  

Giulietta jako první model dostává novou podvozkovou platformu C-Evo. Ta konstrukčně vychází ze starší platformy použité poprvé u Fiatu Stilo, změny jsou však tak rozsáhlé, že lze platformu označit za novou. Konstrukce podvozku se ve srovnání se 147 sice vzdává předního zavěšení s dvojitými lichoběžníky, avšak uchovává si zadní víceprvkovou nápravu a na poměry nižší střední třídy přináší nebývale vysoký počet hliníkových dílů.

Konstrukce je tvořena z 90 % z vysokopevnostní oceli. Nosné části, které mají s minimální deformací pohlcovat energii nárazu při nehodě, se budou vyrábět lisováním oceli za vysokých teplot. Vyšší tuhost a odolnost také umožňuje použít méně materiálu a tím snížit hmotnost karoserie.

Alfa Romeo Giulietta - srovnání generací
Model Giulietta 147 rozdíl
Délka [mm] 4351 4223 +128
Šířka [mm] 1798 1729 +69
Výška [mm] 1465 1442 +23
Rozvor [mm] 2634 2546 +88
Rozchod P [mm] 1554 1518 +36
Rozchod Z [mm] 1554 1502 +52
Objem zav. prostoru [l] 350 292 +58

Ve srovnání s Alfou Romeo 147 Giulietta značně povyrostla – rozvor náprav je o 88 mm delší, celková délka pak narostla o 128 mm na 4,35 metru. Giulietta je i značně širší, konkrétně o 69 mm a rozchod kol narostl na obou nápravách na 1554 mm. Zvětšil se i zavazadlový prostor, s 350 litry základního objemu zapadá do průměru nižší střední třídy.

Výrazný růst rozměrů má příčinu mimo jiné v existenci dalšího modelu. O rok dříve uvedené třídveřové MiTo je nepřímým nástupcem třídveřové 147 (naopak Giulietta bude jen pětidveřová) a s délkou 4,06 metru převzalo úlohu nejmenší Alfy Romeo. MiTo je také dostupnějším modelem, techniku sdílí s Fiatem Punto Evo.

Alfa Romeo Giulietta - srovnání s modely skupiny Fiat
Model Alfa Romeo Giulietta Fiat Bravo Lancia Delta
Délka [mm] 4351 4336 4520
Šířka [mm] 1798 1792 1797
Výška [mm] 1465 1498 1499
Rozvor [mm] 2634 2600 2700
Objem zav. prostoru [l] 350 400 465

Z koncernového srovnání s Fiatem Bravo je zřejmé, že C-Evo je větší než kompaktní platforma používaná Fiatem dosud. Rozvor je delší o 34 mm, rozchod kol se zvětšil o 16 mm vpředu, resp. 22 mm vzadu. Nová Alfa je i mírně delší a nepatrně nižší. Naopak Lancia Delta, která je luxusním protipólem sportovněji pojaté Giulietty, je výrazně větší. Délka 4520 mm, rozvor 2700 mm (důvodem je o 10 cm prodloužená platforma Brava) a zavazadlový prostor o objemu 465 litrů však patří k absolutně největším hodnotám v nižší střední třídě.

Alfa Romeo Giulietta - srovnání s konkurencí
Model Alfa Romeo
Giulietta
Audi A3
Sportback
Mazda3 Opel Astra SEAT León
Délka [mm] 4351 4292 4460 4419 4309
Šířka [mm] 1798 1765 1755 1814 1768
Výška [mm] 1465 1423 1460 1510 1443
Rozvor [mm] 2634 2578 2640 2685 2578
Objem zav. prostoru [l] 350 370 (302) 340 370 341

V aktuální konkurenci je velikostí i zaměřením Giulietta nejbližší Audi A3 Sportback. Praktičtěji vyhlížející Audi má o 20 litrů větší zavazadlový prostor (u verzi quattro je však zmenšen na 302 litrů), německý konkurent je zároveň o 59 mm kratší. Alfa Romeo na něj získává výhodu v podobě o 56 mm delšího rozvoru náprav. Skupina Volkswagen má v portfoliu ještě další sportovní hatchback, SEAT León. Ten má stejný rozvor jako A3, vnějšími rozměry je Alfě ještě bližší. Mezi Giuliettou a Leónem také panuje největší designová podobnost.

Za japonského konkurenta můžeme počítat Mazdu3, která nabízí obdobnou paletu motorů jako Giulietta. Japonský hatchback, patřící k největším modelům v nižší střední třídě, je ale o znatelných 11 cm delší. Přinejmenším v některých verzích může být nové Alfě zdatným konkurentem také Astra od Opelu. Ta je o 68 mm delší a také jako jediný ze srovnávaných modelů je širší.

design golf technika supersport alfaromeo predstavujeme design golf technika supersport alfaromeo predstavujeme  

Zatímco předchozích Alf 147 se vyrobilo celkem 600 tisíc kusů, k tomu aby byli akcionáři Alfy Romeo spokojení, musí Giulietta vygenerovat vyšší prodejní čísla. Cílová skupina se mezigeneračně pozměnila. Alfa s Giuliettou necílí na převážně mužskou část populace, ale i na ženy - řidičky. V hledáčku marketérů jsou zejména bezdětné páry v produktivním věku od 30 do 49 let. Automobilka odhaduje, že v Evropě ročně prodá v průměru 100 tisíc vozů. Pro srovnání: Volkswagen v roce 2009 prodal v Evropě 562 tisíc Golfů, Audi prodalo 186 tisíc vozů A3, BMW 172 tisíc kusů řady 1, SEAT 69 tisíc Leonů a mateřský Fiat 68 tisíc Brav.

V Itálii by podle předpokladů mělo 11 % zákazníků Giulietty přesedat z Alfy 147, ve zbytku Evropy tento podíl činí 22 %. Všem je ale jasné, že nový model musí přilákat zejména nové nebo staronové klienty.

Italská krása, edice 2010

Design bývá po všech technických detailech tím hlavním argumentem pro Alfu Romeo, i u Giulietty si proto zaslouží patřičnou pozornost. Designéři firemního stylistického centra si dali záležet na propojení typických detailů, které odlišovaly 147 od mainstreamové produkce, s aktuálním designovým směrem. Hlavní inspirací byl supersport 8C Competizione.

Zachována zůstala trojúhelníková maska chladiče zasahující až do nárazníku a na ní navazující prolisy na kapotě. Novinkou je oblý tvar předních světel, odvozený právě od 8C Competizione, v hlavních světlometech jsou zakomponovány i diody pro denní svícení. Mimochodem, z diod jsou složena i koncová světla.

Boky Giulietty jsou zaoblenější a nad koly probíhají výrazné prolisy. Úpravou prošla také linie střechy, která čerpá inspiraci u karoserie typu kupé, a zadní sloupek je u Giulietty více skloněný dozadu. Zůstávají samozřejmě kliky zadních dveří zakomponované do C sloupku. Předchozí 147 patří k průkopníkům tohoto řešení, z konkurentů jej využívají SEAT León a Honda Civic.

design golf technika supersport alfaromeo predstavujeme design golf technika supersport alfaromeo predstavujeme  

Také interiér rozvíjí odkaz 147. Zachovány proto zůstaly přístroje rozdělené do tubusů nebo rozložení ovládacích prvků. Novinkou je naopak velká plocha dekoru (černý, šedý, bílý, červený nebo jako broušený hliník), která je dominantním prvkem palubní desky, a výsuvný displej navigačního systému pod čelním oknem.

Nová technika a lehké materiály

Jak bylo zmíněnou už v úvodu, Giulietta má novou podvozkovou platformu. Ta bude konstrukčním základem pro středně velké modely Fiat Group Automobiles, tak jako se tomu stalo u architektury Fiatu Panda/500 mezi miniauty a Fiatu Grande Punto mezi malými vozy. Kompaktní platforma C-Evo je modulární, výměnou podlahové části a podélných nosníků umožní výrobu automobilů s různou délkou rozvoru při totožné konstrukci předního a zadního zavěšení.

Konstrukce podlahy je u Giulietty tvořena z 90 % z vysokopevnostní oceli. Nosné části, které mají s minimální deformací pohlcovat energii nárazu při nehodě, se budou vyrábět lisováním oceli za vysokých teplot. Vyšší tuhost a odolnost také umožňuje použít méně materiálu a tím snížit hmotnost karoserie. Rám pod zadními sedadly je ze slitiny hořčíku a díky tomu je lehčí o 35 %.

Hmotnost se šetří také na dalších částech. Například výztuha mezi vzpěrami přední nápravy je z extrudovaného hliníku. Výztuha zadního nárazníku a další deformační díly v zádi vozu jsou z polymeru Xenoy, který má dobrý poměr hmotnosti a schopnosti pohlcovat energii nárazu. Těmito a podobnými aplikacemi lehkých materiálů se ve srovnání s konvenčními ocelovými díly uspořilo vpředu 8,5 kg a vzadu 4 kg bez negativního vlivu na úroveň bezpečnosti.

Přepracovaná přední náprava se vzpěrami McPherson je vyztužena pro vyšší odolnost při bočním zatížení. Použití hliníkových částí v zavěšení, stejně jako u modelu 147, snížilo hmotnost proti klasickým litinovým dílům, u Giulietty se jedná o úsporu 4 kg. Zadní náprava je naopak zcela nová. Jedná se o vyspělou konstrukci Multilink, která byla navržena s ohledem na kompaktní stavbu a nízkou hmotnost. Hliníková ramena znamenají snížení hmotnosti o 10 kg proti konvenčním víceprvkovým nápravám.

design golf technika supersport alfaromeo predstavujeme design golf technika supersport alfaromeo predstavujeme  

Giulietta dostane elektrický posilovač řízení, který má o 30 % nižší odběr energie. Tato úspora se projeví v nižší spotřebě paliva, naopak zpětnou vazbu řízení kompenzuje na základě údajů ze stabilizačního systému funkce Dynamic Steering Torque. Řidičské zážitky zlepší také přepínač DNA, který umožňuje volbu mezi standardní, sportovním a bezpečným nastavením veškeré elektroniky na podvozku a hnacím ústrojí.

Systém DNA ovlivňuje reakce motoru, převodovky, posilovače řízení, stabilizačního systému a elektronického systému Q2, který přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce nahrazuje funkci samosvorného diferenciálu. Zkratka je odvozena od trojice nabízených režimů: Dynamic, Normal a bezpečný All Weather.

V hlavní roli MultiAir a MultiJet

Zatímco Alfa 147 sázela na vlastní agregáty Twin Spark a na starší turbodiesely 1,9 JTD, Giulietta má nejnovější techniku sdílenou s Fiaty. Konkrétně to znamená zážehové motory s revolučním ventilovým rozvodem MultiAir a nejnovější generaci vznětových MultiJetů II.

Základem je přeplňovaný motor 1,4TB o výkonu 88 kW (tento nedisponuje rozvodem MultiAir), nahrazující 1,6 TS. Tento motor Alfa připravila především pro použití ve městě, čemuž odpovídá maximum točivého momentu 206 Nm dostupné již od dieselových 1750 min-1. Tato pohonná jednotka má vyhovět především méně náročným zákazníkům, které osloví také kombinovaná spotřeba 6,4 l/100 km a servisní interval 30.000 km.

Velké naděje Alfa Romeo vkládá do 1,4TB MultiAir. Při objemu 1,4 litru dává výkon 125 kW a v režimu Dynamic točivý moment 250 Nm ve 2500 min-1 (při Normal 230 Nm v 2250 min-1). Vyniká vysokým specifickým výkonem 94 kW/l, díky tomu špičkovými parametry překonává atmosférické dvoulitry. Rozvod MultiAir, odstraňující díky hydraulickému členu mechanickou vazbu mezi vačkovým hřídelem a ventily, umožňuje přesné řízení časování a zdvihu ventilů. Díky tomu je výkon vyšší o 10 %, točivý moment o 15 % a spotřeba paliva je naopak o 10 % nižší.

design golf technika supersport alfaromeo predstavujeme design golf technika supersport alfaromeo predstavujeme  

Vrcholem je motor 1750 TBi v provedení Quadrifoglio Verde. Jedná se o výkonnější provedení motoru 1,8T s přímým vstřikováním a výfukovým turbodmychadlem, který se nabízí v modelové řadě 159 s výkonem 147 kW. Špičkové provedení v Giuliettě s výkonem 173 kW a maximem točivého momentu 340 Nm při 1900 min-1 patří na vrchol daného segmentu (v režimu Normal je sníženo na 300 Nm/4500 min-1). S měrným výkonem 99 kW/l se může v nižší střední třídě srovnávat jen VW Golf R a Audi S3.

Tento motor místo rozvodu MultiAir využívá „pouze“ plynule variabilní časování sacích a výfukových ventilů. Díky propojení časování ventilů s předstihem zapalování a činností systému přímého vstřikování je téměř zcela potlačena prodleva turbodmychadla. Díky tomu je točivý moment při 1500 min-1 o 70 % vyšší než bývá u zážehových turbomotorů obvyklé.

Alfa Romeo Giulietta - Zážehové motory - Ceny na českém trhu (červen 2010)
Motor 1,4T 1,4T MultiAir 1,8 TBi
Převodovka 6M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1368 1368 1742
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 88/5000 125/5500 173/5500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 206/1750 230(250)/2500 300(340)/1900
Max. rychlost [km/h] 195 218 242
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,4 7,8 6,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,4 5,8 7,6
Pohotovostní hmotnost [kg] 1280 1290 1320
Cena Progression [Kč] 454.000,- - -
Cena Distinctive [Kč] 499.000,- 586.000,- -
Cena Quadrifoglio [Kč] - - 716.000,-

Základním turbodieselem je 1,6 JTDM se vstřikováním MultiJet II a turbodmychadlem s pevnou geometrií lopatek. S výkonem 77 kW a točivým momentem 320 Nm při 1750 min-1 (v režimu Normal 280 Nm/1500 min-1) se vyrovná o generaci staršímu 1,9 JTDM. Proti konkurenci vyniká především právě nízko položeným maximem točivého momentu a servisním intervalem v délce 35.000 km. I kombinovaná spotřeba 4,4 l/100 km patří k nejlepším hodnotám v segmentu.

Silnější alternativou je 2,0 JTDM o výkonu 125 kW, také z generace MultiJet II. Tento motor je osazen turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. V případě tohoto agregátu je nejvyšší točivý moment 350 Nm při 1750 min-1, resp. 320 Nm při 1500 min-1 pokud je přepínač DNA v režimu Normal.

Alfa Romeo Giulietta - Vznětové motory - Ceny na českém trhu (červen 2010)
Motor 1,6 JTDM 2,0 JTDM
Převodovka 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1598 1956
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 77/4000 125/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 280(320)/1750 320(350)/1750
Max. rychlost [km/h] 185 218
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,3 8,0
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,4 4,7
Pohotovostní hmotnost [kg] 1310 1320
Cena Progression [Kč] 501.000,- -
Cena Distinctive [Kč] 546.000,- 652.000,-

Standardem u všech motorů je šestistupňová převodovka a kromě 1750 TBi také systém Start&Stop a ukazatel vhodného okamžiku řazení. Později Alfa Romeo nasadí také novou dvouspojkovou převodovku TCT se suchými spojkami.

Doporučujeme
Alfa Romeo Giulietta: České ceny
Alfa Romeo Giulietta: První jízdní dojmy
Alfa Romeo Giulietta: Na okruhu s 1,4T (88 kW), 1,4 MultiAir (125 kW) a 2,0 JTD (125 kW)