Aljaška, indiáni a teď kovbojové... Naznačuje Škoda, že míří na americký trh?
Už několik měsíců se hovoří o tom, že Škoda zvažuje vstup na severoamerický trh. Nejprve se to zdálo jen jako povídačka, loni ale prostřednictvím slov předsedy představenstva Škody Bernharda Maiera vyšlo najevo, že automobilka nad tímto krokem opravdu vážně uvažuje. Přestože rozhodnutí o expanzi na trh USA zatím oficiálně nepadlo, zdá se, že Škoda už si půdu pro příchod do Severní Ameriky připravuje.
Nejnověji to dokazuje zveřejněné video na facebookové stránce Škody s podtitulem „Pouštní kovbojové.“ To sice propaguje snahu automobilky pomoci odlehlým, vylidněným místům ve Španělsku pomocí individuální dopravy, zároveň ale ve snímku hraje hlavní roli westernové prostředí a kovbojové. Tedy typický americký styl.
A právě ten se v propagačních snímcích mladoboleslavské automobilky objevuje stále častěji. Začalo to už s Kodiaqem, jehož jméno odkazuje na medvěda kodiaka žijícího na stejnojmenném ostrově u jižního pobřeží Aljašky. Písmenem q na konci jména pak automobilka vzdala hold kmeni Alutiiqů, původním obyvatelům Aljašky, v jejichž jazyce se často objevuje ve jménech zvířat.
Později dokonce Škoda vyzvala obyvatele amerického ostrova Kodiak, aby vymysleli jméno pro její další SUV. Ti nakonec přišli s názvem Karoq, který opět vychází z indiánského jazyka původních obyvatel tamějšího ostrova. Vzniklo kombinací výrazů kaaraq („automobil“) a qarruk („šíp“).
A to není všechno, nedávno automobilka zveřejnila video připomínající její historii, v níž vůbec poprvé přiznala, že její logo, slavný okřídlený šíp, skutečně vzniklo díky inspiraci hlavou indiána. V minulosti se přitom hovořilo také o tom, že znak je křídlem nesoucím stylizovanou traverzu , tedy základní prvek mostů, na nichž se Škoda podílela. Nikoliv tedy ta mladoboleslavská, ale ta původní, plzeňská, neboli podnik Emila Škody, který automobilku z Mladé Boleslavi koupil v roce 1925 a nechal ji přejmenovat z dosavadního označení Laurin & Klement.
Použít tak často odkazy na Ameriku už není náhoda. A jelikož Škoda zatím tento motiv nepoužívala, jeví se nám tyto kroky, jako kdyby si automobilka už připravovala co nejlepší výchozí pozici pro vstup na americký trh. Na něm je v dnešní době neznámá, byť zde kdysi svá auta nabízela, a jak jinak nalákat ke značce nacionalistické Američany než připomenutím toho, že Škoda má s Amerikou vlastně mnoho společného? Škoda má pro vstup na tak důležitý trh vlastně jediný pokus, a tak by se důraz na národní hrdost Američanů zdál logický a jevil se jako sázka na jistotu.
Tak se nechme překvapit, už za pár měsíců má být jasno, zda Škoda na americký trh skutečně vstoupí. Načež zjistíme, jak se tam bude prezentovat. Jestli bude hojně využívat nedávné propagační materiály, my se tomu divit nebudeme...