Americká auta žerou méně. Proti evropským ale stále moc
Američané zveřejnili data o průměrných reálných spotřebách tamních vozů. Situace se sice dvacet let zlepšuje, stále jde ale o vysoké hodnoty. Nejvyšší průměrné hodnoty mají vozy koncernu Stellantis, ten naopak v Evropě patří k výrobcům úspornějších aut.
Spotřeba amerických aut se za poslední dvě dekády snížila o 31 procent. Od roku 1975 pak dokonce o 54 procent. Pro Evropany jsou ale tamní auta stále poměrně žíznivá. V roce 2005 šlo o 9,4 litru, nyní o 8,7 litru benzinu na sto kilometrů. Letos by podle předběžných čísel mělo jít o 8,4 litru. V roce 1975 měla nově prodávaná auta podle dostupných dat průměrnou reálnou (nikoliv laboratorní) spotřebu rovných 18 litrů. A to jde o průměr, který každé menší japonské auto táhlo dolů.
Stávající údaje zlepšuje rostoucí podíl elektromobilů, u nich se podle amerických pravidel používá spotřeba v ekvivalentech benzinu. Například Volkswagen ID.4, tedy ekvivalent Škody Enyaq, má udávanou spotřebu 2,2 litru ekvivalentu benzinu na 100 kilometrů.
I v přiložené tabulce se pracuje s ekvivalenty paliva. Všechny vozy do zásuvky průměr výrazně snižují, stále se jich ale prodává relativně málo. Tvoří jednom desetinu amerického trhu. Nejvyšší podíl mají čistě elektro-značky jako je například Tesla či Rivian, z těch klasických kraluje Mercedes. Elektromobily tvoří pětinu jeho amerických prodejů. Proto je také po Tesle “nejčistší” větší automobilkou na americkém trhu.
Průměrná reálná spotřeba podle automobilek (2024, předběžná čísla) | |
Automobilka | Průměrná spotřeba (l/100 km) |
Tesla | 2,0 |
Mercedes | 7,8 |
Hyundai | 7,8 |
Honda | 7,9 |
Kia | 7,9 |
BMW | 8,1 |
Nissan | 8,2 |
Toyota | 8,3 |
Subaru | 8,4 |
VW | 8,4 |
Mazda | 8,5 |
GM | 9,8 |
Ford | 9,9 |
Stellantis | 10,1 |
Celkem | 8,4 |
U jednotlivých značek samozřejmě hraje klíčovou roli, jaké přesně vozy prodávají, čím více velkých SUV nebo trucků mají v nabídce, tím horší je i průměrná spotřeba. To je příklad i Stellantisu, se kterým si Evropan spojí spíše úsporné Peugeoty či Fiaty, v USA jde ale o velké Jeepy, trucky Ram a výkonné vozy Dodge. Koneckonců i Chrysler dnes prodává hlavně velký minivan Pacifica a model 300, opět nic, co by bylo úsporné.
Z hlediska spotřeby jsou v USA za poslední čtyři dekády vidět v podstatě tři hlavní vlny. Tou první je ropná krize, ve které benzin citelně zdražil a Američané začali objevovat menší a úspornější vozy. Velká část národa doslova přesedla z obřích sedanů s osmiválci do malých japonských hatchbacků se čtyřválcem a manuální převodovkou.
Efekt to mělo výrazný. Do roku 1987 se průměrná spotřeba snížila o 41 procent. Pak ale začal růst. Jednak si lidé zvykli na to, že benzin není zadarmo, zároveň ale nastupovala SUV a auta se začala zvětšovat. Posledních dvacet let se zase projevuje tlak na snižování emisí skleníkových plynů, nástup hybridů a elektromobility.
Automobilky čelí v Americe podobnému emise hledajícímu systému jako v Evropě. Zjednodušeně jde o emisní povolenky. Kdo má vysokou průměrnou spotřebu a nemá bonusy za inovace a snahu, musí platit. Naopak zelenější a inovativnější automobilky si mohou prodejem takzvaných kreditů i přivydělat. Jde hlavně o Teslu, ale z minulosti mají velké množství bonusů i Toyota a Honda,a to hlavně za své hybridy.
Nejúspornější vozy na americkém trhu | |||
Rok | Model | Palivo | Reálná spotřeba (l/100 km) |
1975 | Honda Civic | benzin | 8,3 |
1980 | VW Rabbit (Golf) | diesel | 5,8 |
1985 | GM Sprint | benzin | 4,7 |
1990 | GM Metro | benzin | 4,4 |
1995 | Honda Civic | benzin | 5,0 |
2000 | Honda Insight | hybrid | 4,1 |
2005 | Honda Insight | hybrid | 4,4 |
2010 | Honda FXC | vodík | 3,9 |
2015 | BMW i3 | elektro | 1,9 |
2020 | Tesla 3 | elektro | 1,7 |
2024 | Hyundai Ioniq 6 | elektro | 1,7 |
Výrobci jsou v důsledku tlačeni ke snižování spotřeb, vyšší si mohou dovolit jen u modelů, na kterých mají dostatečně velkou marži. Jinak jsou nuceni k co nejatraktivnější nabídce elektromobilů. Ty už více než dekádu kralují v tabulce nejúspornějších aut. Pokud se vyloučí elektromobily, vodíkové vozy a hybridy, je nyní nejúspornějším vozem na americkém trhu Mitsubishi Mirage s reálnou spotřebou 5,9 litru na sto kilometrů, toto auto se prodává i v Česku a to pod názvem Spacestar.
Amerika podobně jako Evropa musí čelit i trendům, které spotřebě nenahrávají. Pokračuje pokles podílu normálních aut, tedy sedanů, kombíků a hatchbacků, naopak roste podíl SUV. Vozy také těžknou.Z amerického trhu zcela zmizela lehčí auta, tedy ta do 1250 kilogramů pohotovostní hmotnosti, naopak rychle roste podíl těch s hmotností nad dvě tuny a v posledních letech nastupují i ty nad tři tuny. Zde se projevují velká elektrická auta s mohutnými bateriemi.