Retro Ford Mustang slaví 20 let. Navázal na úspěchy legendárního předchůdce
První novodobý Ford Mustang s retro designem se začal vyrábět v roce 2004, když se automobilka rozhodla skončit s nepovedenými generacemi a navázat na úspěch prvního modelu.
Ford Mustang se v šedesátých letech stal okamžitou senzací. Už ode dne velkolepého debutu v dubnu 1964 byl k vidění u všech prodejců Fordu a jubilejní miliontý kus se prodal po pouhém roce a půl od uvedení na trh. Dodnes je to jeden z největších obchodních úspěchů ve světě aut, ale už začátkem sedmdesátých let se s druhou generací z mustangu stal nepříliš atraktivní model, který jen těžil z extrémní popularity a slavného jména svého předchůdce.
Automobilka se ve vývoji nových evolucí mustangu plácala celá desetiletí, ale s blížícím se čtyřicátým výročím v roce 2004 řekla „Dost!“. Už v lednu 2003 na autosalonu v Detroitu ukázala první ochutnávku novým konceptem, s nímž se vrátila do šedesátých let. S tehdejším silným závanem starých časů v americkém automobilovém průmyslu se rozhodla nastoupit na retro vlnu a dala světu první pořádný novodobý mustang.
Zlomová pátá generace Fordu Mustang se začala vyrábět 7. září 2004 v továrně Flat Rock v Michiganu a celý model v tu chvíli vyjel do nové úspěšné éry. Novinka se vyráběla a se základním čtyřlitrovým litinovým vidlicovým šestiválcem Cologne a náročnější klientela mohla sáhnout po sportovnějším modelu s tradičním 4,6litrovým celohliníkovým vidlicovým osmiválcem Modular.
I díky svému čistému elegantnímu designu, vycházejícímu z ikonických křivek prvního mustangu ze šedesátých let, se z prvního novodobého modelu začíná stávat moderní klasika. Zejména, pokud je v opravdu zachovalém stavu, tak je radost na něj koukat. V následujících letech se přitom vyráběl v různých variantách, včetně vrcholného Shelby GT500, ale s letošním výročím základního modelu jsme se rozhodli zavzpomínat právě na něj.
Připomeňte si jej v naší velké fotogalerii, k níž připojujeme i základní technické údaje. Ford Mustang páté generace před výraznou modernizací s modelovým rokem 2010, vyráběné v letech 2004 až 2008, se totiž stal předzvěstí nových obchodních úspěchů tohoto modelu. Ten se v minulých letech několikrát stal nejprodávanějším sportovním vozem ve Spojených státech amerických i na celém světě.
Ford Mustang: Technické údaje | ||
Varianta modelu | 4.0 | 4.6 GT |
Motor | atmosférický zážehový | atmosférický zážehový |
Zdvihový objem [cm3] | 4009 | 4606 |
Válce/ventily | 6/2 | 8/3 |
Maximální výkon [kW/ot.min.] | 157/5300 | 224/5750 |
Maximální točivý moment [Nm/ot.min.] | 325/3500 | 434/4500 |
Max. rychlost [km/h] | 180 | 240 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7 | 5 |
Převodovka | pětistupňová manuální, nebo pětistupňová automatická | |
Koncepce | Motor vpředu, pohon zadních kol | |
Architektura | Ford D2C | |
Karosářské verze | kupé a kabriolet | |
Délka x šířka x výška [mm] | 4770 x 1870 x 1380 | |
Rozvor [mm] | 2720 |