Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Americké nadupané pick-upy: Toto jsou drsní pracanti se zrychlením sporťáků

Ondřej Mára Ondřej Mára 26. 11. 2020 • 10:21
193
15
Zobrazit náhledy (193)
GMC Syclone (1991) GMC Syclone (1991) GMC Syclone (1991) GMC Syclone (1991) GMC Syclone (1991) GMC Syclone (1991) GMC Syclone (1991) GMC Syclone (1991) GMC Syclone (1991) GMC Syclone (1991) GMC Syclone (1991) GMC Syclone (1991) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Ford SVT F-150 Lightning (1999) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Dodge Ram SRT-10 (2004) Ford F-150 Raptor Ford F-150 Raptor Ford F-150 Raptor Ford F-150 Raptor Ford F-150 Raptor Ford F-150 Raptor Ford F-150 Raptor Ford F-150 Raptor Ford F-150 Raptor Ford F-150 Raptor Ford F-150 Raptor Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Ram 1500 TRX Hennessey Goliath 800 Supercharged Hennessey Goliath 800 Supercharged Hennessey Goliath 800 Supercharged Hennessey Goliath 800 Supercharged Hennessey Goliath 800 Supercharged Hennessey Goliath 800 Supercharged Hennessey Goliath 800 Supercharged Hennessey Goliath 800 Supercharged Hennessey Goliath 800 Supercharged Hennessey Goliath 800 Supercharged Hennessey Goliath 800 Supercharged Hennessey Goliath 800 Supercharged Hennessey Goliath 800 Supercharged Hennessey Goliath 800 Supercharged Hennessey Goliath 800 Supercharged Hennessey Goliath 800 Supercharged Hennessey Goliath 800 Supercharged Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Hennessey Maximus 1000 Roush Ford F-150 Nitemare Roush Ford F-150 Nitemare Roush Ford F-150 Nitemare Roush Ford F-150 Nitemare Shelby F-150 Super Snake Sport Shelby F-150 Super Snake Sport Shelby F-150 Super Snake Sport Shelby F-150 Super Snake Sport Shelby F-150 Super Snake Sport Shelby F-150 Super Snake Sport Shelby F-150 Super Snake Sport Shelby F-150 Super Snake Sport Shelby F-150 Super Snake Sport Rivian R1T Rivian R1T Rivian R1T Rivian R1T Rivian R1T Rivian R1T Rivian R1T Rivian R1T Rivian R1T Rivian R1T Rivian R1T Rivian R1T Rivian R1T Rivian R1T Rivian R1T Rivian R1T GMC Hummer EV GMC Hummer EV GMC Hummer EV GMC Hummer EV GMC Hummer EV GMC Hummer EV GMC Hummer EV GMC Hummer EV GMC Hummer EV GMC Hummer EV GMC Hummer EV GMC Hummer EV GMC Hummer EV GMC Hummer EV Tesla Cybertruck Tesla Cybertruck Tesla Cybertruck Tesla Cybertruck Tesla Cybertruck Tesla Cybertruck Tesla Cybertruck Tesla Cybertruck

Pick-upy jsou díky své praktičnosti a odolnosti po dlouhá desetiletí symbolem amerických silnic, některé z nich však umí nabídnout i velice zajímavou dynamiku. A to jak na silnici, tak v terénu.

Zatímco v Evropě zažívají pick-upy boom až v posledních letech, na amerických silnicích se jedná o nesmírně populární vozy již dlouhá desetiletí. Za svůj úspěch přitom nevděčí jen praktičnosti a odolnosti, ale také univerzálnosti. Díky široké nabídce si totiž můžete v USA vybrat pick-up na těžkou práci (včetně tahání mnohatunových přívěsů), kempování v divočině, každodenní využívání i zběsile rychlou jízdu po silnici i v terénu.

Většina z nás si přitom divoký pick-up spojuje především s Fordem F-150 Raptor, jehož první generace s motorem V8 byla na trhy uvedena v roce 2010. Jenže tradice nadupaných amerických pick-upů sahá mnohem hlouběji do historie. Zprvu se navíc jednalo o stroje určené zejména na silnice a závodní dráhy – samozřejmě ty rovné, pro sprinty na ¼ míle.

Legendy z přelomu tisíciletí

Jedním z úchvatných historických kousků je například GMC Syclone z roku 1991, který je v zámoří dodnes považován za kultovní klasiku. Tenhle kousek měl totiž pod kapotou dvakrát přeplňovaný 4,3litrový motor V6 o výkonu 280 koní, který v kombinaci s pohonem všech kol a speciální čtyřstupňovou automatickou převodovkou dokázal vystřelit z 0 na 96 km/h za 5,3 sekundy. To je i na dnešní poměry naprosto brutální výsledek, který tehdy zastínil i Ferrari 348ts.

Pozadu ovšem nezůstala ani značka Ford, která ještě v devadesátých letech uvedla na trh ostrý pick-up SVT F-150 Lightning. Ten se začátkem nového tisíciletí dočkal druhé generace, která byla ještě výkonnější a možná vám bude i povědomější. Za volantem tohohle ostrého pick-upu se totiž v prvním dílu série Rychle a zběsile (byť jen krátce) objevil herec Paul Walker.

Na rozdíl od GMC Syclone dostal Lightning kompresorem přeplňovaný 5,4litrový motor V8, který ve vrcholné formě disponoval výkonem 380 koní. Motor byl spojen s čtyřstupňovým automatem, který ale posílal výkon pouze na zadní kola. Podle dobových testů kolegů z Car and Driver dokázal Lightning akcelerovat na 96 km/h v čase 5,2 sekundy. Během populárních sprintů na ¼ míle pak tenhle pick-up dokázal pokořit i SVT Mustang Cobra a Mustang Cobra R.

S rostoucí popularitou výkonných pick-upů naskočila v roce 2004 do rozjetého vlaku i značka RAM, tehdy ještě spadající pod Dodge, která představila svůj úchvatný model RAM SRT-10. Pod kapotu přitom ukryla 8,3litrový motor V10 z modelu Dodge Viper, který v kombinaci s šestistupňovým manuálem nebo čtyřstupňovým automatem posílal na zadní kola brutálních 500 koní. S dvoudveřovou kabinou a manuálem pak tenhle drobek dokázal pokořit 96 km/h za 4,9 sekundy.

Komu to ale nestačilo, ten se mohl obrátit na známého úpravce amerických muscle cars - společnost Hennessey Performance. Její technici totiž zesílili vnitřní komponenty motoru a přidali mu dvojici turbodmychadel, díky nimž z auta vymáčkli výkon okolo 800 koní. Pro Američany magických 60 mil v hodině, tedy našich 96 km/h, tak Hennessey Venom 800 TT Ram SRT-10 pokořil za 4,4 sekundy, jak ukázali testy kolegů z Car and Driver.

Ze současné nabídky

Našlapané pick-upy z přelomu tisíciletí tak dodnes nabízejí zrychlení, za které se nemusí stydět ani moderní sportovní vozy. A v mnoha případech překonávají i výkonné pick-upy současnosti, tedy přinejmenším ty tovární. Různí úpravci ovšem posouvají možnosti výkonných pick-upů za hranice naší představivosti. A co teprve výrobci elektromobilů.

video

Začněme ale u jednoho z nejznámějších nadupaných pick-upů posledních let, kterým je již v úvodu zmiňovaný Ford F-150 Raptor. Jeho zatím poslední verze pro modelový rok 2020 je osazena 3,5litrovým motorem EcoBoost V6, který produkuje výkon okolo 450 koní. Akcelerace na 96 km/h sice trvá F-150 Raptor 5,1 sekundy, na rozdíl od většiny výše zmiňovaných pick-upů však dokáže využít svůj výkon na prakticky jakémkoliv povrchu. A problém mu nedělá ani nějaké to skákání v dunách.

Koncem letošního léta pak osamostatněná značka RAM představila nový model 1500 TRX, který už jen svým názvem předznamenával souboj pravěkých monster. A novější RAM v něm má výrazně navrch. Pod kapotou se totiž ukrývá speciálně upravený 6,2litrový přeplňovaný motor V8, vycházející z motoru používaného u modelů Hellcat, který dává řidiči k dispozici výkon 702 koňských sil. Akceleraci na 96 km/h tak TRX zvládá za 4,5 sekundy, jeho speciální podvozek si rovněž poradí i s náročným terénem a navíc má speciální filtrační systém, díky němuž se může prohánět i v extrémně prašném prostředí.

Pro většinu lidí jsou podobné parametry pod kapotou pick-upu víc než dostačující, stále ovšem existuje skupinka náročnějších zákazníků, kterým to nestačí. Tady pak přichází ke slovu speciální američtí úpravci, jako například společnosti Roush, Hennessey nebo Shelby, které na zakázku staví skutečná monstra. Jinak se totiž tahle auta snad ani nazvat nedají.

Začněme třeba od modelů Chevrolet Silverado/GMC Sierra v úpravě Hennessey Goliath 800. Jejich vrcholný 6,2litrový vidlicový osmiválec o výkonu 420 koní, který patří mezi sériovými V8 v tomto segmentu pick-upů mezi nejvýkonnější, dostal upravené vnitřnosti, přeplňování kompresorem, upravený podvozek a vyladěný vzhled. Výsledkem je pick-up s výkonem 800 koňských sil, který zvládne pokořit 96 km/h za 4,3 sekundy. A terén mu rozhodně nevadí.

Přijde vám to pořád pomalé? Pak nejspíš potřebujete Hennessey Jeep Gladiator Maximus, pod jehož kapotou je poladěný 6,2litrový motor V8 Hellcat. Díky úpravě s označením HPE1000 se ovšem jeho výkon posunul z původních asi 700 koní na rovných 1000 koňských sil, díky čemuž zvládne Gladiator sprintovat na 96 km/h za 3,9 sekundy. Stále se přitom jedná o praktický pick-up, který se díky upravenému podvozku nezalekne ani náročnějšího terénu.

Kdo ale nepotřebuje tisíc koní a terénní úpravy, ten se možná spokojí s modelem Ford F-150 Nitemare od známého úpravce Roush. Ten ukryl pod kapotu silničně laděného pick-upu 5,0litrový motor V8 s kompresorem, který nabídne až 650 koňských sil. Zřejmě i díky silničním pneumatikám, nižší světlé výšce a lepší aerodynamice to stačí ke zrychlení na 96 km/h opět za 3,9 sekundy.

video

Maximus ani Nitemare ovšem nestačí na Shelby F-150 Super Snake Sport. Tradiční úpravce modelů Ford rovněž vsadil na 5,0litrový motor přeplňovaný kompresorem a silniční úpravu podvozku, výkon ovšem vyladil na 770 koní, což stačí dvoudveřovému pick-upu ke zrychlení z 0 na 96 km/h za 3,45 sekundy. Shelby tak opět vrací rychlé pick-upy do světa čísel, v nichž se běžně pohybují sportovní a supersportovní modely.

Tichá budoucnost

S nástupem elektromobilů bychom se ale měli dočkat ještě působivějších akcelerací. Například Rivian R1T, který je jedním z nejočekávanějších pick-upů blízké budoucnosti, by měl být schopen zrychlovat z 0 na 96 km/h během rovných třech sekund. Stejný čas pak slibuje i nedávno představený elektrický Hummer EV ve své vrcholné verzi. S časem 2,9 sekundy by však nejlépe akcelerujícím elektrický pick-upem blízké budoucnosti měla být produkční verze Tesly Cybertruck, na kterou si ale nejspíš počkáme ze všech zmíněných elektrických pick-upů nejdéle.

Související články

Témata
Avatar - Barrichello
28. 11. 2020 21:52
Re: Poctivé železo a poctivé motory
benzín je benzín :-)
Avatar - curwasportiva
27. 11. 2020 17:04
Re: Tak se tu smějete z SUV a obdivujete pickupy
Ja myslim ze na pul tunu nepotrebujes, ale s Beckem jsi pak omezeny na to kolik muzes tahnout. Me vcera mijel kluk v Tundre co vypadal tak na dvanact :D
Avatar - Blue Sun
27. 11. 2020 09:46
Re: Tak se tu smějete z SUV a obdivujete pickupy
Akorát u nás na ně už potřebuješ céčkový řidičák...
Avatar - curwasportiva
27. 11. 2020 08:41
Re: Tak se tu smějete z SUV a obdivujete pickupy
No ony se ty pickupy vyrabi s ruznou delkou korby a bezne se nabizi i 8 stop, tedy 243cm dlouha, kam nalozis ty palety dve, nebo treba 8 kol a jeste do kabiny 6 lidi, osobne vyzkouseno...
Avatar - kari.laz
27. 11. 2020 08:33
Re: Tak se tu smějete z SUV a obdivujete pickupy
SUV je jen módní zbytečnost. Pickup je pracovní nástroj. Smysl má samozřejmě pro toho, kdo ho využije, jinak je to podobné, jako když si LGBTQ+ člen nechá narůst dokonale upravený plnovous, vezme vyvoněnou flanelku, drahé jeansky s přesně umístěným odřením a dírami a značková bagančata a hraje si na dřevorubce. Skutečný dřevorubec, správný chlap, chlupatý jak medvěd co smrdí na sto honů má pickup právě proto že ho potřebuje, ne že ho chce na image.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud