Americké pravidlo ze 60. let zakazuje Audi použití nových diod
Audi od příštího roku nabídne svým zákazníkům nový druh světel, které osvětlují větší prostor, aniž by oslňovaly protijedoucí řidiče. V USA se ale těchto světlometů zatím nedočkají, jejich používání zde zakazuje nařízení z roku 1968.
Nová diodová dálková světla, nazývaná Matrix, spolupracují s kamerou, která sleduje chodce a protijedoucí automobily. Pokud kamera chodce nebo jiné auto detekuje, jednotlivé diody jsou automaticky ztlumeny nebo rovnou zhasnuty, aby Audi okolní účastníky silničního provozu neoslňovalo. Diody přitom tvoří před autem různé řady světel a stínů.
Díky tomu je možné mít dálková světla zapnutá prakticky neustále. Systém navíc umožňuje i přisvětlování do zatáček pomocí jednotlivých diod. Zatáčku vůz dopředu pozná díky datům z navigace.
Americké pravidlo z roku 1968 však po automobilech vyžaduje, aby byly vybaveny přepínáním mezi potkávacími a dálkovými světly. Nové světlomety z dílny Audi, které automaticky svítí podle potřeby, jsou tak v USA zakázané.
Audi samozřejmě chce svoji novinku nabídnout také americkým zákazníkům, a tak se chystá proti tomuto starému nařízení bojovat. Německý výrobce argumentuje tím, že od konce šedesátých let prošla osvětlovací technika výrazným vývojem.
„Americká právní úprava zná pouze dálková a potkávací světla a nic mezi tím. Nová technika ale umožňuje mít něco mezi tím,“ říká Stephan Berlitz, šéf vývoje světel v automobilce Audi.
Otázkou je, zda američtí zákonodárci dají Audi a dalším firmám za pravdu a zákon upraví. Americká agentura pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) totiž při analyzování zadních brzdových světlometů z LED došla ke smíšeným výsledkům. Zatímco u některých modelů, které přešly na diodová brzdová světla, nárazy zezadu klesly, u jiných naopak vzrostly. NHTSA tak není přesvědčena, že diodová světla vedou k vyšší bezpečnosti.
V Evropě mají být diodová světla Matrix nabízena od příštího roku, jako první se jich má dočkat luxusní sedan A8.