Americký trh v roce 2010: Pořadí prémiových značek
Lexus si na americkém trhu stále drží mezi prémiovými a luxusními značkami nejvyšší oblibu, jeho prvenství v roce 2010 ale vážně ohrozila německá konkurence. Vysvětlení je jednoduché: Lexus si za rok 2010 v prodejních statistikách připsal +6,2 %, zatímco Mercedes-Benz a BMW +18,1 %, resp. +12,0 %.
Za 229 tisíci prodaných Lexusů je proto v těsném závěsu Mercedes-Benz (225 tisíc) i BMW (220 tisíc). Obě německé značky si přitom také z výše uvedeného důvodu svoje pozice ve srovnání s rokem 2009 vyměnily. Další místa patří americkým a japonským značkám, které meziročně všechny získaly více než 20 %.
V případě ani jedné zatím zmíněné značky ale není důvod k přehnanému jásotu – výsledky roku 2010 znamenají jen přiblížení se poslednímu „předkrizovému“ roku 2007. Tehdy měl Lexus 329 tisíc, BMW 293 tisíc, Mercedes 253 tisíc a i další automobilky se pohybovaly o desítky tisíc výš než loni.
Loňským vítězem je proto v určitém slova smyslu Audi. Přestože jeho 101 tisíc prodaných aut na přímé konkurenty rozhodně nestačí, rok 2010 pro něj byl úspěšným – pro ingolstadtské vozy se v USA vůbec poprvé rozhodlo více než 100 tisíc zákazníků. Po mírném „krizovém“ zakolísání v letech 2008 a 2009 tedy pokračuje růst této značky na americkém trhu.
Poraženým ve střednědobém horizontu je naopak Land Rover. Přes 21procentní růst se jeho 32 tisíc prodaných aut nemůže rovnat s výsledkem roku 2007 (49 tisíc) – a to je částečné oživení amerického trhu povzbuzeno právě poptávkou po drahých SUV a Land Rover nedávno provedl obměnu modelové řady.
Největším procentním růstem se může pochlubit Cadillac s +35 %, nejmenší nárůst prodejů zažil přímý konkurent Lincoln, který rostl o necelá čtyři procenta. Žádná ze sledovaných značek neskončila v meziročním srovnání se ztrátou.
Pro úplnost doplňujeme i data pro exklusivní značky, které pocházejí z jiného zdroje (Wall Street Journal – v tabulce označeno hvězdičkou) a jsou proto porovnatelná jen mezi sebou navzájem. Nejvíce se loni dařilo Maserati, které si polepšilo téměř o polovinu – modenská automobilka si pochvaluje přijetí kabrioletu GranCabrio na americkém trhu. Stejný efekt měl nový model Ghost na prodejní výsledky Rolls-Royce. Vliv nových modelů na odbyt značek Ferrari a Bentley naopak není tak výrazný.
Americký trh v roce 2010 - pořadí prémiových a luxusních značek | ||||
Poř. | značka | prodej 2010 | prodej 2009 | změna |
1. | Lexus | 229.329 | 215.975 | +6,18 % |
2. | Mercedes-Benz | 225.007 | 190.604 | +18,05 % |
3. | BMW | 220.113 | 196.502 | +12,02 % |
4. | Cadillac | 146.925 | 109.092 | +34,68 % |
5. | Acura | 133.606 | 105.723 | +26,37 % |
6. | Infiniti | 103.411 | 81.089 | +27,53 % |
7. | Audi | 101.629 | 82.716 | +22,86 % |
8. | Lincoln | 85.828 | 82.847 | +3,60 % |
9. | Land Rover | 31.864 | 26.306 | +21,13 % |
10. | Porsche | 25.320 | 19.696 | +28,55 % |
11. | Jaguar | 13.340 | 11.955 | +11,59 % |
12. | Maserati* | 1.897 | 1.275 | +48,8 % |
13. | Ferrari* | 1.547 | 1.374 | +12,6 % |
14. | Bentley* | 1.430 | 1.367 | +4,6 % |
15. | Rolls-Royce* | 512 | 326 | +57,1 % |
16. | Maybach* | 63 | 66 | -4,5 % |