Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Američtí kolegové změřili výkon nového Chevroletu Corvette. A nestačili se divit

Jan Zajíc
Diskuze (36)

Že měření výkonu přináší odlišná čísla, než jaká oficiálně uvádějí výrobci, je běžná a známá věc. Někdy však rozdíl může být hodně překvapivý.

Jako v případě nového Chevroletu Corvette, který na válcovou brzdu poslali američtí kolegové z časopisu Motor Trend. Nejprve ale oficiální čísla, jak je udává výrobce: sporťák s motorem uprostřed pohání osmiválec o objemu 6,2 litru, jehož výkon v kombinaci s příplatkovým sportovním výfukem dosahuje 369 kW a točivý moment vrcholí hodnotou 637 N.m.

Měření novinářů, kterých bylo celkem šest, však ukázala zajímavé hodnoty - od 356 kW a 727 N.m na šestý rychlostní stupeň, až po 418 kW a 698 N.m při zařazené pětce. Pro úplnost dodáváme, že kolegové ve svém článku uvádějí výkon v HP (horsepower), my jsme jej přepočetli na u nás používané kW (1 kW je přitom 1,341 HP). A točivý moment přepočítáváme na newtonmetry (z foot pound).

Ale hlavně - vzhledem k tomu, že se výkon měřil na brzdě, uvedené hodnoty se týkají výkonu na kolech. Čili k porovnání s oficiálním výkonem je potřeba přičíst ztráty během přenosu síly pohonným ústrojím na úrovni. Motor Trend operuje s 15 procenty. V tom případě se dostaneme na 419 až 494 kW a 821 až 854 N.m

Pokud vás zajímají všechna čísla, pak vězte, že první dvě měření ukázala 416 kW, třetí 418 kW a čtvrté 415 kW. Všechna proběhla na pátý rychlostní stupeň. Na šestku pak "dyno" odhalilo dvakrát 356 kW. Opět jde o hodnoty výkonu na kolech.

Čili nová Corvette prostě ohromila výrazně vyšším výkonem (a vlastně i větším maximálním točivým momentem), než američtí novináři očekávali. Proto se obrátili na automobilku, aby tyhle rozdíly vysvětlila.

Magazín během komunikace s inženýry například zjistil, že Vette s testovanou dvouspojkovou převodovkou má ztráty během přenosu síly nižší než 15 procent. Kolik přesně, to však Chevrolet neprozradil. Novináři se také dozvěděli, že vyšší naměřený výkon mohl způsobit studený motor - jenže to nedává moc smysl, když proběhlo šest kol. Osmiválec se u toho jistě zahřál.

Výrobce také prozradil, že oficiální výkon motoru certifikuje u organizace Society of Automotive Engineers, která jej měří jiným způsobem, než je obvyklé. Jednoduše řečeno tu nedochází k prostému a rychlému vytočení motoru k omezovači, dělá se to pomaleji. A proto se pohonná jednotka víc zahřeje.

I tak se ale kolegové z časopisu Motor Trend s tak rozdílnými čísly prý ještě nesetkali a uvedená vysvětlení jim nestačí. Po tom všem si jsou každopádně jisti jedinou věcí: jejich Corvette určená k novinářským testům má prostě vyšší výkon. A to o dost.

Jan Zajíc
Diskuze (36)

Doporučujeme

Avatar - Hammunasakra
23. 10. 2019 16:15
Re: Nechápu
Jo čet sem tebou adorovaný BLÁBOLY na netu = vim že k tomu máš sklon

Ale jak SEM TI ODPOVĚDĚL = dávám přednost tý český Akademii věd = před tim co vymyslíš ty :-)

A fakt je VELKEJ P.A.B.L.B. = radši kecum na netu :-!
23. 10. 2019 14:22
Re: Nechápu
Jestli přejdeme na SI tak zrušíme otáčky za minutu a budem mít už jen radiány za sekundu?
23. 10. 2019 12:54
Re: Nechápu
To plati naopak pre teba. Kone sa udavali na zaciatku automobilizmu presne pre takych, co si nevedeli vykon v kW predstavit lebo poznali kone - bol to prave Watt, kto s tym prepoctom prisiel. Ak by najrozsirenejsie pracovne zviera bol slon, mame dnes vykony v slonoch.... Dnes na to nie je okrem historickeho faktoru ziaden zmysel a elektromotor do toho pliest nemusis. Vykon je fyzikalna velicina a jej jednotkou je [W], kludne si to dalej na kone prepocitavajte, ale hlavna informacia su kW a aj preto, aby sa dali porovnat dalsie ekvivalentne pohony.
Avatar - Barrichello
23. 10. 2019 12:14
Re: Nechápu
Už jsi četl hamuno ty vědce? :-) :-) Co tvrdí že žádná klimatická nouze není?
A jej jich celkem dost. Co na to akademie věd? A Jan Tleskač? :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
23. 10. 2019 12:11
Re: Nechápu
Otevři si laskavě jakkýkoliv Auto Motor und Sport nebo jiné zahraniční časopisy třeba ze 70 let a všude je výkon SAE DIN a HP. Nikde Kw.

Proč udávat výkon kw u něčeho co není na elektriku, když se to udávalo 80 let v HP :-)

hele co to otoči? Zítra ti dám na zmrzlinu místo 500 ml nebo 300 g 16 OZ. Co ty na to?

palce mě absolutně netrápí ani cubic inches objem a nebo krouták v lb.ft

Všechno si umím přepočíst, stejně jako majle na kilometry :-)