Američtí kolegové změřili výkon nového Chevroletu Corvette. A nestačili se divit
Že měření výkonu přináší odlišná čísla, než jaká oficiálně uvádějí výrobci, je běžná a známá věc. Někdy však rozdíl může být hodně překvapivý.
Jako v případě nového Chevroletu Corvette, který na válcovou brzdu poslali američtí kolegové z časopisu Motor Trend. Nejprve ale oficiální čísla, jak je udává výrobce: sporťák s motorem uprostřed pohání osmiválec o objemu 6,2 litru, jehož výkon v kombinaci s příplatkovým sportovním výfukem dosahuje 369 kW a točivý moment vrcholí hodnotou 637 N.m.
Měření novinářů, kterých bylo celkem šest, však ukázala zajímavé hodnoty - od 356 kW a 727 N.m na šestý rychlostní stupeň, až po 418 kW a 698 N.m při zařazené pětce. Pro úplnost dodáváme, že kolegové ve svém článku uvádějí výkon v HP (horsepower), my jsme jej přepočetli na u nás používané kW (1 kW je přitom 1,341 HP). A točivý moment přepočítáváme na newtonmetry (z foot pound).
Ale hlavně - vzhledem k tomu, že se výkon měřil na brzdě, uvedené hodnoty se týkají výkonu na kolech. Čili k porovnání s oficiálním výkonem je potřeba přičíst ztráty během přenosu síly pohonným ústrojím na úrovni. Motor Trend operuje s 15 procenty. V tom případě se dostaneme na 419 až 494 kW a 821 až 854 N.m
Pokud vás zajímají všechna čísla, pak vězte, že první dvě měření ukázala 416 kW, třetí 418 kW a čtvrté 415 kW. Všechna proběhla na pátý rychlostní stupeň. Na šestku pak "dyno" odhalilo dvakrát 356 kW. Opět jde o hodnoty výkonu na kolech.
Čili nová Corvette prostě ohromila výrazně vyšším výkonem (a vlastně i větším maximálním točivým momentem), než američtí novináři očekávali. Proto se obrátili na automobilku, aby tyhle rozdíly vysvětlila.
Magazín během komunikace s inženýry například zjistil, že Vette s testovanou dvouspojkovou převodovkou má ztráty během přenosu síly nižší než 15 procent. Kolik přesně, to však Chevrolet neprozradil. Novináři se také dozvěděli, že vyšší naměřený výkon mohl způsobit studený motor - jenže to nedává moc smysl, když proběhlo šest kol. Osmiválec se u toho jistě zahřál.
Výrobce také prozradil, že oficiální výkon motoru certifikuje u organizace Society of Automotive Engineers, která jej měří jiným způsobem, než je obvyklé. Jednoduše řečeno tu nedochází k prostému a rychlému vytočení motoru k omezovači, dělá se to pomaleji. A proto se pohonná jednotka víc zahřeje.
I tak se ale kolegové z časopisu Motor Trend s tak rozdílnými čísly prý ještě nesetkali a uvedená vysvětlení jim nestačí. Po tom všem si jsou každopádně jisti jedinou věcí: jejich Corvette určená k novinářským testům má prostě vyšší výkon. A to o dost.