Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aprilia a Moto Guzzi den v Jizerských horách

Roman Daněk
Diskuze (6)
Importér italských motocyklů Aprilia a Moto Guzzi připravil pro novináře a vybrané zákazníky předváděcí akci svých motorek v Kořenově v Jizerských horách. Nechyběly lahůdky jako je Moto Guzzi 1200 Sport nebo Aprilia Tuono 1000 R.

Importér italských motocyklů Aprilia a Moto Guzzi do České republiky, společnost A Spirit, uspořádal v pro novináře a vybrané zákazníky předváděcí akci svých motorek v Jizerských horách. Akce se konala 18. a 19. května ve vesnici Kořenov mezi Tanvaldem a Harrachovem.

Předváděcí akce začínala v pátek po osmé hodině, kdy se leštila a připravovala flotila testovacích motorek a probíhaly registrace na jízdy. Před Johny barem stálo celkem 13 motocyklů: Tuono 1000 R, SXV 550, Pegaso 650 Factory, Pegaso 650 Strada, Pegaso 650 Trail od Aprilie a od značky Moto Guzzi jsme mohli vyzkoušet 1200 Sport - 2x, Griso 1100, Griso 850, Breva 1100 ABS, Breva 850, Norge 1200 T a California Vintage.

Musím pochválit výborné zázemí v Johny baru, kde jsme měli vedle možnosti občerstvení i mapky se třemi vyznačenými trasami. Navíc jsme na cestách měli na asfaltu u klíčových křižovatek vyznačeno, kam se má jet, aby řidiči nebloudili po krásných silnicích na pomezí Jizerských hor a Krkonoš. Organizace tedy za jedna.

Blíží se devátá hodina a organizátoři akce nastartovali všechny motorky, aby se zahřály motory. Obloha byla sice téměř bez mráčků, ale teplota ve stínu nepřesáhla +10 C, což přineslo sníženou adhezi na silnicích v lese, ale i řadu zimou promrzlých bikerů. Na první půlhodinovou projížďku jsem si vzal klasiku, Moto Guzzi California Vintage.

Moto Guzzi California Vintage: majestátnost a pohodlí

California Vintage působila v řadě testovacích motocyklů velmi noblesně až vznešeně. Je to zcela odlišný motocykl, ale díky zachování klasických tvarů má jistě celou řadu příznivců. Při nastartování vidlicového dvouválce o objemu 1 064 cm3 se z dvojice doutníkových tlumičů ozvalo basové staccato. Za řídítky velkého custom biku se cítím majestátně, dávám za jedna a vyrážím na první okruh.

Vzduchem chlazený čtyřtaktní dvouválec do L disponuje výkonem 54 kW (73 k) v 6 400 ot./min. Maximální točivý moment 94 Nm nastupuje v 5 000 ot./min, ale custom bike krásně táhne od spodu. Užíval jsem si zatáčky a motor brumlal mezi 2-3 tis. otáčkami. Jediný problém během projížďky jsem měl s řadící pákou, když se mi nevlezla bota pod řadičku a špatně se mi řadilo nahoru. Motorka sice měla přepákovanou řadičku, takže se vyšší rychlosti daly nahodit patou, ale ani na tento prvek jsem si během třiceti minut nezvykl. Naopak chválím pohodlí za řídítky a velké praktické přední plexisklo, které s přehledem zvládalo odvádět proudící vzduch i v rychlostech okolo 130 km/h.

Plusy

  • retro image a renomé
  • pohodlný posez
  • zátah motoru od nejnižších otáček

Mínusy

  • poloha řadící páky

Moto Guzzi 1200 Sport: popadni býka za rohy

Jednou z největších novinek italského výrobce motocyklů Moto Guzzi pro letošní sezónu je model 1200 Sport. Motorka byla představena loni na podzim na domácí výstavě EICMA v Miláně. Na nás v testovací flotile v Kořenově pomrkávaly hned dvě krásky: decentní černá a vyzývavá červená.

Celý motocykl pohání vzduchem chlazený dvouválec o objemu 1 151 cm3. Agregát s dvouventilovou technikou na válec, rozvodem OHC a přímým vstřikováním paliva disponuje výkonem 70 kW (95 pk) v 7 800 ot/min. Maximální točivý moment 100 Nm nastupuje v 6 000 ot/min. Síla pohonné jednotky se na zadní kolo přenese pomocí šestistupňové převodovky a kardanu. Výfukový systém splňuje emisní normy Euro 3.

Sedám do sedla a hned mi v mozku vyskočí dva informativní skřítci. První hlásí, že sedlo je velmi pohodlné a druhý varuje, že řídítka jsou dost daleko. Trojici budíků na přístrojové desce dominuje prostřední tachometr. Po stranách je otáčkoměr, ukazatel paliva, všechny možné kontrolky a ve spodní části je i digitální displej. Po ujetí jednoho kilometru se nemůžu zbavit dojmu, že držím býka za rohy. Ok, otáčím plynovou rukojetí a začíná rodeo.

Příjemně mě překvapil zátah motoru v celém spektru otáček. Již od 3 000 ot./min motocykl přezdívaný "Sportka" tahá, jak zběsilý, a masivní přísun výkonu zastaví až omezovač těsně pod hranicí 9 000 ot./min. Je trochu s podivem, že sportovně laděná motorka nedostala obrácenou vidlici, ale i přesto neměl podvozek problém držet zvolenou stopu. V zatáčkách byla cítit dobrá odezva, ale přišla daň za pohodlné sedlo: špatně se mi z něj vysedalo. Když jsem na motorku ve vyšších rychlostech zalehl, menší přední plexisklo fungovalo dobře.

I když na Moto Guzzi 1200 Sport byly někteří kolegové novináři v kuloárech rozhořčeni, že je dlouhá, neobratná a jede jak tank jen dopředu, rád jsem jim tyto názory vyvracel. Zřejmě je můj kladný postoj k motorce dán vyšší postavou (191 cm), kdy jsem pohodlně dosáhl na říditka a vodil "Sportku" podle svých představ. Já spíše směřoval výtku k předním brzdám: na to, že jsou na přední ose dva ozubené kotouče o průměru 320 mm a čtyřpístkové třmeny Brembo, mi přišlo, že brzdný účinek je málo progresivní a já musím páčku docela dost zmáčknout, aby motorka brzdila, jak potřebuji.

Plusy

  • výborný zátah motoru v celém spektru otáček
  • pohodlné sedlo
  • univerzálnost

Mínusy

  • absence obrácené vidlice
  • pomalý nástup přední brzdy

Další motorky do party

Moto Guzzi Griso 850 & Griso 1100 - Dvojici nekonvenčních naháčů je od sebe na první pohled těžké rozeznat, ale díky výrazným sytým barvám a především bohatému a silnému zvuku je těžké je přehlédnout. Griso 850 pohání vzduchem chlazený dvouválec o objemu 877 cm3 s výkonem 56 kW (76 k) v 7 600 ot./min. Maximální točivý moment 70 Nm nastupuje při 7 000 ot./min, ale motorka výborně táhne už po překročení 4 000 otáček. Při jízdě byla cítit kompaktnost stroje a teritorium tohoto raracha je vedle rozevláté horské silnice především město, kde nemá problém vyzvat jakéhokoliv streetfightera. Mezi klady bych jmenoval motor, který šel výborně do vyšších otáček, a sytý zvuk. Zápory jsou diskutabilní, ale pro moji vyšší postavu (191 cm) byly stupačky dost vysoko a já měl hodně zalomené nohy.

Silnější brácha, Griso 1100, využívá většího objemu ve všech situacích. Motor se nemusí narozdíl od "osmpade" tolik vytáčet a bikerovi odpadá povinnost řadit při každé příležitosti. Na "jedenáctce" jsem se cítil pohodlněji a díky silnějšímu motoru (64 kW / 86 k a 89 Nm) jsem měl pocit, že motorka je o dost robustnější, i když optické srovnání říká jasný opak. Kladem je jistě opět zvuk, ale také nízká spotřeba, protože i pořádném půlhodinovém prohnání motorky nepřekročila hodnotu 5,6 l na 100 km. Zápor jsem během jízdy zjistil jen jeden: vibrace motoru jsou dost silné a přenáší se do zpětných zrcátek, takže vidět za sebou něco jiného, než rozmazané šmouhy je obtížné.

Apilia Tuono 1000 R & SXV 550 - Oba tyto motocykly jsou továrnou na emoce a adrenalin. Když jsem lehce zatáhl za plyn, nekontrolovatelně se hnaly dopředu, chtěné i nechtěné jízdy po zadním ve výjezdu ze zatáček nebyly pro přítomné kolegy redaktory žádný problém. Excelentní brzdy jsou součástí výbavy, ale protože splašený a velice ostrý motard SXV 550 nebyl můj čálek kávy, pojďme se podívat na Tuono 1000 R.

Tento ultimativní naháč je ve své podstatě superbike RSV 1000 R. Základem Tuona je magnéziový dvouválec s osami válců v úhlu 60 stupňů. Kapalinou chlazený agregát má výkon 98 kW (133 k) při 9 500 ot./min a maximální točivý moment je 102 Nm. Při jízdě na "Tuňákovi" jsem nenacházel slova, jak popsat brutalitu, s jakou se stroj dere k další zatáčce či horizontu. Rozehřáté pneumatiky dovolovaly velké náklony a klikaté zatáčky za Tanvaldem jsem si dal hned třikrát za sebou. Zápory? Tak moc jsem si užíval třicetiminutovou jízdu, že jsem žádné nenašel.

Poděkování za pozvání na akci Aprilia a Moto Guzzi v Kořenově patří importérovi zmíněných motocyklových značek do České republiky, společnosti A Spirit a.s..

Foto: Aprilia; Moto Guzzi; Jan Křemeček, redaktor ČMN.

Roman Daněk
Diskuze (6)
Avatar - Roman Daněk (Autofun.cz)
25. 5. 2007 12:05
Re: Carlos MH
Díky, pane kolego. Jak mi fotky rojdou, doplním fotogalerii :yes:
24. 5. 2007 16:23
Re: Foto
Na par fotkach vam uletlo rozliseni, je to na nekolik obrazovek. 3 radek, posledne 2. JInak super clanek :yes: :yes: Griso vypada perfekne :yes: :yes:
Avatar - Roman Daněk (Autofun.cz)
24. 5. 2007 15:59
Foto
Rád bych se omluvil všem čtenářům za neúplnou fotogalerii, ale bohužel jsem zapomněl svůj přístroj doma a kolega-fotograf se mnou bohužel z Brna až do Harrachova nemohl jet :-(