Argentinská rallye, 2. etapa: Suverénní jízda jménem Tänak
Estonec vyhrál s vozem Yaris WRC ve druhé etapě šest z osmi rychlostních zkoušek a na prvním místě navýšil svůj náskok o osmnáct sekund na současných 46,5 sekundy.
Chyběl olej, ale to je jedno
Meteorologická předpověď nelhala a sobotní program rychlostních zkoušek začal za sychravého nepříjemného počasí a mlhy. Ovšem ani změna klimatu nezastavila lídra průběžného pořadí Tänaka, který vyhrál první tři erzety druhého dne Argentinské rallye a jeho náskok na první příčce narůstal. „Časem jsem překvapený. V mlze panovaly zrádné podmínky a na konci zkoušky jsem dokonce vařil brzdy,“ tvrdil Tänak.
Za ním už byl v té době Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupé WRC), který po jedenácté zkoušce předstihl Krise Meeka (Citroën C3 WRC). Belgický soutěžák zajel v poslední erzetě dne shodný čas jako právě Tänak, který si stěžoval na chování auta: „Chyběl mi olej v pravém předním tlumiči a místy nefungoval posilovač řízení,“ tvrdil Tänak. Z dosud odjetých patnácti rychlostních zkoušek jich dokázal vyhrát devět. Estonec je na nejlepší cestě si připsat třetí vítězství ve světovém šampionátu v jeho kariéře.
Bylo by první pro jeho nového chlebodárce (Toyota), letos byl již dvakrát druhý (Monte Carlo a Korsika). „Mám ze soboty dobrý pocit, protože všechno, až na jednu výjimku s tlumiči, fungovalo, jak mělo. Ani jsem nemusel tolik riskovat, jako v pátek. Pořád však ještě nemáme vyhráno, protože v neděli nás čekají dva průjezdy na legendární rychlostce El Condor. Poslední zkouška tady jako Power Stage nám dá určitě pořádně zabrat,“ tvrdí Tänak.
O dvě místa na šestou příčku si polepšil v závěru druhého dne Fin Esapekka Lappi (Toyota Yaris WRC). „Dopoledne jsme udělali v mlze malou chybu v rozpisu a dostali se mimo trať. Naštěstí se nic vážného nestalo a my mohli pokračovat. Rychlost auta jsem měl celý den dobrou. Poslední den však bude obtížný. Čekají nás sice pouze tři rychlostní zkoušky, ale jsou úzké s mnoha kameny, na kterých se dá snadno udělat defekt,“ domnívá se Lappi. Třetí a nejzkušenější jezdec týmu a také Fin Jari-Matti Latvala už v soutěži nepokračuje. V pátek poškodil ve třetí zkoušce zavěšen í předního kola a navíc upadla olejová hadice. Motor Yarisu WWRC tak bohužel doznal nevratného poškození.
U Citroënu si vybírají smůlu
Smolařem dne byl již zmíněný britský pilot Kris Meeke z továrního týmu francouzské značky Citroën. „Musel jsem měnit kolo. Přímo ve stopě ležel kámen a já jsem se mu nedokázal vyhnout,“ popsal Meeke situaci, která ho stála dvě a půl minuty ztráty. Z tohoto časového manka se rezultoval propad ze třetí příčky až na osmé místo průběžného pořadí.
U Citroënu vědí, že po Argentinské rallye neopustí poslední příčku v Poháru konstruktérů (hodnocení týmů). Zatímco Meeke se „pouze“ propadl na konec první desítky, Craig Breen je mimo hru. „Na nejdelší zkoušce soutěže (40,48 km) jsem zkusil zabrat. Bohužel na horizontu byl auto až příliš vpravo a trefil příkop. Nešlo s tím nic dělat, protože všechno se odehrálo příliš rychle a naše auto se obrátilo přes střechu. Hrozně mě to mrzí, protože tým si určitě zasloužil lepší výsledek,“ komentoval Breen svou nešťastnou událost.
Rovanperä v sobotu válel
Dobrý den má za sebou aktuálně druhý a již opakovaně zmiňovaný Neuville. V šesti rychlostních zkouškách sobotního dne byl vždycky mezi první třemi a jednou dokonce vyhrál. „V dopolední mlze jsem měl na jedné zkoušce trochu zmatek v rozpisu, ale povedlo se nám to ustát. Na další erzetě přišla krizovka, ale i tady to naštěstí skončilo dobře. V závěru dne jsem se příliš díval na pneumatiky, abych je šetřil a neudělal defekt,“ uvedl Neuville. Na nejbližšího pronásledovatele, kterým je Španěl Dani Sordó (Hyundai i20 Coupé WRC) má Neuville k dobru zatím necelých dvaadvacet sekund.
Pětinásobný mistr světa a lídr průběžného pořadí šampionátu Francouz Sébastien Ogier figuruje na čtvrtém místě. Na Tänaka už ale ztrácí takřka dvě minuty a potvrzuje, že se mu na drsných horských tratích v Argentině nedaří. Zdejší rallye je jediná, kterou v seriálu mistrovství světa ještě nikdy nevyhrál. „V náročných podmínkách sobotních zkoušek nechtěl nikdo moc riskovat. Ani my. Myslím, že jsme díky obavě z defektu jeli až příliš opatrně,“ prohlásil Francouz.
Kategorii WRC2 i nadále vévodí jezdci továrního týmu Škoda Motorsport (vozy Fabia R5), ovšem v opačném pořadí než tomu bylo včera. Teprve sedmnáctiletý Fin Kalle Rovanperä porazil ve všech šesti sobotních erzetách zkušenějšího týmového kolegu Pontuse Tidemanda ze Švédska. Na úřadujícího šampiona WRC2 dokázal Rovanperä získat 43,4 sekundy a vede hodnocení kategorie WRC2 na letošní Argentinské rallye. „Dopoledne sice panovala hustá mlha, ale zase to nebylo tak hrozné,“ komentoval mladý Fin lakonicky svůj výborný výkon.
Průběžné pořadí
Stav (po 15 z 18 RZ): 1. Tänak, Jarveoja (Est./Toyota Yaris WRC) 2:58:33,9; 2. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) +46,5; 3. Sordó, Del Barrio (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) +1:08,2; 4. Ogier, Ingrassia (Fr./Ford Fiesta WRC) +1:59,0; 5. Mikkelsen, Jaeger (Nor./Hyundai i20 Coupe WRC) +2:13,8; 6. Lappi, Ferm (Fin./Toyota Yaris WRC) +2:42,9; 7. Evans, Mills (Brit./Ford Fiesta WRC) +2:49,1; 8. Meeke, Nagle (Brit./Citroën C3 WRC) +3:20,4; 9. Suninen, Markkula (Fin./Ford Fiesta WRC) +4:17,6; 10. Rovanperä, Halttunen (Fin./Škoda Fabia R5) +10:50,2 (1. v kategorii WRC2); 11. Tidemand, Andersson (Švéd./Škoda Fabia R5) +11:13,4; 12. Greesmith, Parry (Brit./Ford Fiesta R5) +13:17,9; 13. Veiby, Sjaermoen (Nor./Škoda Fabia R5) +13:39,5; 14. Al Qassimi, Patterson (Spojené arabské emiráty, Brit./Citroën C3 WRC) +17:17,2; 15. Cancio, Garcia (Arg./Škoda Fabia RF5) +18:13,5.
Zbývající program Argentinské rallye
Neděle – 14.08 RZ16 (16,43 km); 14.55 RZ17 (22,41 km); 17.18 RZ18 (16,43 km).