Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Armáda testuje autonomní Ford F-150. Má projet snad všude

Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Vojenský Ford F-150 se speciálními jednotkami DefensePod na bocích umí projet přes kameny, prachem i vodou. Americká armáda jej testuje ve spolupráci s technologickou společností Kodiak Robotics, která pracuje na vývoji autonomního řízení.

Vývoj autonomních aut přináší významné inovace, ale hlavně kvůli právním a technickým výzvám se plně autonomních aut na našich silnicích ještě dlouho nedočkáme. Jenže to neplatí o vojenském využití a už z minulosti víme, že i válčení přináší významné technologické novinky. A teď se autonomní technologie objevují i ve vojenském vývoji. „Neviditelné řidiče“ za volantem jednoho z nejúspěšnějších pick-upů už testuje i americká armáda.

Technologická společnost Kodiak Robotics nově představuje svou první autonomní platformu na základech populárního Fordu F-150, aby na ní americká armáda mohla testovat využitelnost a schopnosti autonomních aut bez řidiče při jízdě v terénu. První speciální F-150 se ve vozovém parku Američanů objevil v listopadu a armáda jej chce sledovat, jak by obstál při jinak vysoce rizikových misích.

Cílem výzkumu je získat know-how pro budoucí implementaci plně autonomních systémů do speciálně vyvinutých vojenských vozidel ve službách ozbrojených sil. Kodiak Robotics připravil autonomní pick-up za pouhých šest měsíců, když jej technici vybavili technologii samořízení původně testovanou na nákladních návěsech.

Video se připravuje ...

Základem systému jsou velké modulární jednotky DefensePod na stranách Fordu F-150, které jsou jednoduše přizpůsobitelné i pro jiná vozidla. Důležité pro samořízení jsou i mechanické úpravy propojující techniku Fordu F-150 s počítačem senzorů DefensePod a vylepšení odpružení, aby pick-up lépe překonal nástrahy terénu.

K autonomnímu řízení vozidel mají senzory DefensePod kombinaci radaru, lidaru a kamer. Kodiak Robotics uvádí, že systém může fungovat i v oblastech se zhoršeným signálem GPS a projet přes kameny, v prachu nebo blátem či vodou. Dokonce je možné převzít řízení na dálku, nebo nechat pasažéra v kabině vozidla, aby řídil on.

Unikátní technologii DefensePod údajně mohou využívat i vojáci s minimálním výcvikem, což armádě pomůže udržet vozidla v provozu, zejména během misí. A pokud se systém poškodí, výměna komponentů údajně trvá do 10 minut práce. Kodiak Robotics k vývoji dodává, že na technologii nijak nespolupracuje s Fordem a model F-150 si technici vybrali hlavně kvůli jeho osvědčeným kvalitám.

Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Doporučujeme