Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Artega se vrací s elektrickým kupé a čtyřkolkou

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Artega naplno míří mezi výrobce elektromobilů a představuje kupé známých tvarů ve společnosti zcela nové čtyřkolky.

Společnost Artega Automobil GmbH & Co. KG byla založena v roce 2006 a krátce nato představila atraktivní kupé Artega GT s šestiválcem o objemu 3,6 litru od Volkswagenu před zadními koly.

Na konci roku 2009 se stoprocentním majitelem malé automobilky stala investiční společnost Tresalia Capital, známá ve světě především jako většinový vlastník pivovaru Modelo, produkujícího mexické pivo Corona. Právě pod jejími křídly se představil elektromobil SE a následně došlo v létě roku 2012 k vyhlášení bankrotu.

Na podzim roku 2012 se Artega Automobil GmbH & Co. KG stala znovu majetkem rodiny zakladatele, jímž je Klaus Dieter Frers, a pod jeho vedením představila na letošním IAA rovnou dvojici modelů. Jsou jimi kupé Scalo a čtyřkolka Karo.

První z této dvojice Artega Scalo se nijak netají svou příbuzenskou vazbou k původnímu kupé GT, resp. jeho elektrickému provedení SE. Exteriér novinky se odlišuje jen lehce upravenými předními a zadními partiemi karoserie vyrobené z polyuretanu a karbonu.

Dvoumístný interiér Artegy Scalo nabízí mimo jiné digitální přístrojový štít, bezdrátové dobíjení mobilních telefonů nebo audio systém s výkonem 800 W.

K pohonu slouží dvojice elektromotorů Voltabox s celkovým výkonem 300 kW, který lze na deset sekund zvýšit až na 390 kW. Točivý moment vrcholí hodnotou 780 Nm. Potřebnou energii elektromotorům poskytují lithium-iontové baterie s kapacitou 37 kWh.

Artega Scalo stojí na 20-palcových kolech a zvládne akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,6 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, ale pokud kapacita baterií klesne pod 25 procent, činí maximální rychlost jen 200 km/h. To aby byl zachován dostatečný dojezd.

Při plně nabitých bateriích má být Scalo schopné ujet až 400 km. K dobití na plnou kapacitu lze využít domácí zásuvky, kdy je ovšem potřeba počítat s deseti hodinami. Zatímco s 64 kW rychlonabíječkou lze vyrazit zpátky na silnice po jedné hodině.

Kupé dlouhé 4010 mm, široké 1880 mm a vysoké 1200 mm má rozvor náprav 2460 mm a jeho hmotnost je 1585 mm. Výrobce dokonce uvádí i objem zavazadlového prostoru, který nabídne 250 litrů.

Produkce Artegy Scalo je omezena na pouhých dvanáct exemplářů, což svádí k myšlence, že oživená společnost hodlá využít karoserie a šasi, které nebyly před lety použity k produkci původního GT. Cena je údajně stanovena na 170.000 euro (zhruba 4.625.000 Kč).

Druhou novinkou značky Artega je studie elektřinou poháněné silniční čtyřkolky Karo, která je připravena pro sériovou výrobu. Toto atraktivní vozítko má být nabízeno minimálně ve třech výkonových verzích.

Elektromotor pohánějící zadní kola tak podle provedení disponuje výkonem 4, 15 nebo 17 kW a točivým momentem až 100 N.m u nejvýkonnější verze. Maximální rychlost jednotlivých verzí bude elektronicky omezena na 45, 85 a 105 km/h.

Potřebnou energii bude poskytovat 5,3 kWh lithium-iontová baterie, která umožní dojezd až 80 km a bude možné ji dobít na plnou kapacitu za 2,5 hodiny.

Čtyřkolka Artega Karo je dlouhá 2075 mm, široká 1300 mm, vysoká 1153 mm, má rozvor 1455 mm a její hmotnost je 320 kg. Cena ani termín uvedení na trh prozatím nejsou k dispozici.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
17. 9. 2015 19:49
Re: Dojazd 400 km
Plný souhlas. A nerozumím proč nás redakce krmí takovými nesmysly a proč rovnou ty vybájené údaje v rámci serióznosti nefiltruje
17. 9. 2015 14:08
Dojazd 400 km
Pri akumulátoroch s kapacitou 37 kWh bude dojazd max. 150 km pri ekonomickej jazde >:-[] Pri svižnejšej jazde to bude tak max. 100 km :-)