Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Asistenty pro vycouvávání nejsou dokonalé, odhalila americká studie

Marek Bednář
Diskuze (27)

Hlídače příčného provozu za vozidlem dokážou samy zabránit kolizi jen v minimu případů, říká studie Americké automobilové asociace. Neuvádí však, jaká je úspěšnost hlášení nebezpečí, na které může řidič reagovat.

Tu situaci známe všichni – je třeba vycouvat z parkovacího místa, ovšem vedle stojí dodávka a není přes ni do ulice vidět. Zákon sice říká, že v takové situaci je třeba zajistit poučenou osobu, která vám ukáže, ale co když nemáte spolujezdce a nikde žádný ochotný kolemjdoucí?

Spoléhat na to, že případný projíždějící řidič si uvědomuje váš svízel a umožní vycouvat, i když má dle zákona přednost, nelze – i proto, že přijíždějícím řidičem může být cyklista, po němž nikdo žádnou znalost pravidel či zásad ohleduplnosti na silnici nevyžaduje. A volat na pomoc policii nebo asistenční službu a hodiny na ně čekat je nesmysl.

Automobilky na tuto situaci své moderní vozy připravují buď couvací kamerou s velmi širokým úhlem záběru, anebo prvkem, který je u luxusnějších aut standardem, u těch levnějších často aspoň příplatkem – radary v nárazníku, které hlídají, zda se ze strany neblíží jiné auto či cyklista. A pokud ano, zobrazí varování, příp. zvládnou váš vůz samy zastavit.

Video se připravuje ...

Právě na tyto systémy se zaměřila studie AAA – American Automobile Association. Studie nebyla široká – zkoumala čtyři crossovery modelových let 2023 a 2024. Byly to Hyundai Tucson, Lexus RX 350, Mazda CX-30 a Volkswagen Tiguan.

Cílem bylo zjistit, jak se vůz chová, když „vycouvává z parkovacího místa do dráhy přijíždějícího vozidla a vůz zaparkovaný vedle překáží ve výhledu“. Kromě toho studie zkoumala, jak bude vůz reagovat na dítě stojící za autem.

Výsledky nejsou příliš lichotivé. Se zavazejícím vozidlem v příčných parkovacích místech zkoušený vůz zabrzdil jen v 65 % případů. Vypadá to dobře, ale podle AAA systémy „zabránily kolizi v 2,5 % zkoušek při couvání“ s příčným provozem.

Výzkumníci testovací řidiče instruovali, aby vycouvávali pomalu a opatrně, podobně jako by to dělali v reálném světě. Tím dali autu delší čas na reakci. Co tisková zpráva věnující se experimentu bohužel neuvádí, je, jaká byla úspěšnost varování – jinými slovy, v kolika případech by kolizi zabránil sám řidič, kdyby v reakci na pískání auta přestal couvat.

Systémy byly úspěšnější při detekci dítěte stojícího uprostřed za vozem. Auta sama zabrzdila v 75 % případů a ke kolizi nedošlo v polovině testů. Tato zkouška nicméně působí zbytečně, jelikož v USA jsou u všech nových aut povinné couvací kamery od roku 2018. Řidič by tedy dítě skrz kameru viděl a nerozjel by se.

„Řidiči by se neměli spoléhat pouze na to, že pokročilé asistenční systémy předejdou kolizi. Spíše by je měli používat k rozšíření vlastního přehledu o situaci kolem vozu,“ komentoval výsledky Greg Brannon z organizace AAA. „Testování těchto systémů by mělo být aktualizováno a standardizováno a mělo by brát v potaz neobvyklé objekty a realističtější scénáře s cílem co nejvíce zlepšit bezpečnost řidičů, chodců i cyklistů,“ dodal.

Anketa

Jaké máte zkušenosti s hlídáním příčného provozu za vozidlem?

Velmi dobré, často mi pomáhá
Sem tam je užitečný, ale stoprocentně mu nevěřím
Pomůže jen v minimu případů
Mé auto jím není vybaveno

Marek Bednář
Diskuze (27)

Doporučujeme

Avatar - Mikesus
21. 2. 2024 09:55
Re: Zajímavý.
Proto by mne zajimal i záznam z vnitřku. Jak spatne všechna auta reagovala, myslím že by to mohlo být tím modelem auta, že špatně odráží ultrazvuk. Obzvlast kdyz si vezmu, jak někdy to zadupne i dost daleko od projíždějícího auta.
Ale co men zaráží ta nefunkčnost na to dítě. Tohle přeci musí fungovat normálně. U lexu a hyu úplně v pohodě, VW a Mazda vůbec nic.
Avatar - Mikesus
21. 2. 2024 09:48
Re: asistenti
Ale i tak to normálně zastavuje. Naopak čím rychleji jedeš tím agresivnější to je a zastavuje vic.
Avatar - Mokrous
21. 2. 2024 01:25
Zajímavý.
Mě to funguje naprosto správně, ale odborníkům vůbec.
To by mě zajímalo, zda si to ti odborníci vůbec zapnuli.
V rozsahu rychlostí +/- cca 2 až 9 km/h to samo zabrzdí před překážkou, nebo když se blíží kolize s přijíždějícím vozidlem z boku.
Ale je to volitelné a v menu se to normálně dá vypnout, nebo zapnout a to trvale!
Avatar - xxc
20. 2. 2024 22:30
Re: asistenti
Ved na videu je vidno, ako s tym cuvali nasilu. Bezne tak nikto z parkoviska nevychadza, ze sa rozbehne a ide.
Avatar - Mikesus
20. 2. 2024 17:56
asistenti
Měli to vůbec u VW a Mazdy ve výbavě?
První věc co mne zarazila, jak málo všechna auta reagovala. Prakticky jen Lexus zareagoval, zastavil a auto ho pak nabralo, ostatní pokračovali dál, jako by tam nic nebylo. Nebylo to tím, že se jedná o hadrovej model a funguje na parkovací senzory jinak než na radar klasického přednárazového systému?
A pak to přejetí dítěte. u VW a Mazdy to nefunguje vůbec evidentně. Nedivím se, že lidi na systémy nadávají, když sedají do aut, kde to nefunguje, nebo funguje napůl. Já tam mít takhle překážku, tak si užiju okamžitého automatického zahamtnutí. A situaci s přijíždějícím autem, nebo přicházejícími chodci přesně v dané situaci už jsem si užil ažaž a na automatické zastavení téměř nikdy nedojde, protože upozorňuje včas dopředu. Možná by bylo fajn, kdyby k tomu přidali i pohled zevnitř, zda došlo aspoň k upozornění.