Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin chce prodat až 5 tisíc DBX ročně. Vymaní se ze ztráty?

Aleš Dragoun
Diskuze (17)

Aston Martin vidí své první SUV jako východisko ze současných finančních problémů. Chce ale současně pořádně zatopit i konkurenci.

Příchod DBX vzbuzuje v Gaydonu velká očekávání. Aston Martin utrpěl těžké ztráty, které se prohloubily v posledních dvou čtvrtletích. Automobilka, která vlastně vznikla už v roce 1914, chce logicky přežít. I když ve své historii zbankrotovala nejednou a v současnosti za ní nestojí žádný velký koncern. Hodnota jedné akcie se od října 2018, tedy za posledních 14 měsíců propadla o osmdesát procent. Návrat k ziskovosti tak představuje hlavní prioritu, ale poptávka po sportovních vozech slábla...

V září 2019 vydal Aston Martin dluhopisy v hodnotě 150 milionů dolarů s úrokem 12 %, aby si zajistil finanční prostředky na dokončení vývoje SUV, které začne vyrábět v nové továrně ve velšském St. Athanu a dodávky zákazníkům se rozběhnou v létě 2020. DBX využívá vidlicový osmiválec AMG 4,0 l s dvojicí turbodmychadel o výkonu 404 kW (550 k) a točivém momentu 700 N.m, který se přenáší pomocí devítistupňové samočinné převodovky na všechna kola. Nijak lehké, naopak celých 2245 kg těžké SUV sprintuje z klidu na stovku za působivých 4,5 s a jede až 291 km/h. Hmotnost docela maskuje povědomým designem, který jej nepokrytě řadí do moderního portfolia značky.

Plány šéfa firmy Andyho Palmera jsou optimistické. DBX si příští rok podle jeho odhadů koupí čtyři, možná i pět tisíc lidí a stane se v rámci modelové palety jedničkou. Celkový odbyt značky by pak měl dosáhnout až 6,5 tisíce aut – včetně chystaného nového roadsteru Vantage. I když jej Palmer už snížil z předpokládaných sedmi tisíc. Sezóna 2021 by ovšem mohla být ještě úspěšnější, protože pětidveřová novinka, kterou oficiálně automobilka z Gaydonu představila v listopadu na autosalonech v Los Angeles a Pekingu, bude v prodeji celý rok.

Palmer doufá, že DBX motivuje stávající majitele (super)sportovních aston martinů, aby vyměnili svá luxusní SUV právě za nový model stejné značky. Většinou ke každodennímu ježdění používají Porsche Cayenne, případně Range Rovery. Loajalita ke značce je však pro malou britskou firmu důležitá. Ví, že drahá SUV má v garáži 70 % jejich zákazníků, stačí je jen převést k té správné značce. V penězích samozřejmě problém nevidí, bohatí lidé jich mají dost... I DBX koneckonců přijde na skoro pět milionů korun...

Důležité je také získat klienty nové. Jistě se objeví, ale nepůjde ani náhodou o Brity, většina z nich bude mít americké a čínské pasy. Ostatně s ohledem na ně byl DBX vyvíjen, hrdý domovský Albion, potažmo starý kontinent zůstaly v pozadí... Nejnovější model, který připraví půdu pro nový supersport s motorem uprostřed (znovuzrozený Vanquish přijde v roce 2021), určitě dostane i hybridní variantu. Palmer řekl, že do poloviny 20. let budou mít všechny modely hybridní pohon. Emisní normy jsou neúprosné. Plně na elektřinu pak přejde sesterská Lagonda.

Aleš Dragoun
Diskuze (17)

Doporučujeme

Avatar - speedfred
27. 12. 2019 11:10
Re: neverim
ešte si nepochopil že Tooper má doma vešteckú guľu?
27. 12. 2019 10:58
Re: neverim
Nějaký Schutz, který se vrátil ke kořenům, Boxster a Cayenne tomu pak pomohly.
27. 12. 2019 04:47
Re: neverim
Víš co zachránilo Porsche? Radši nechci vědět, co je ten tvůj správný směr ;-\
27. 12. 2019 04:46
Re: Kuga
:yes: :-[]
27. 12. 2019 04:45
Re: Kuga
Nejlepší jsou mentální ubožáci trpící představou vlastního osvícení... U tebe ve vrcholné formě.

A ještě si dovolíš urážet slušné diskutéry.