Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Aston Martin Vantage
Aston Martin Vantage
Aston Martin Vantage
Aston Martin Vantage
169 Fotogalerie

Aston Martin denně prodělává přes 40 milionů korun. O jeho auta je menší zájem

Ondřej Šámal

Britská automobilka, která letos vstupuje na český trh, nezažívá nejlepší časy. Dosavadní ztráta za rok 2024 zatím dosahuje téměř 12 miliard korun.

Posledních několik let výrobci aut čelí mnoha výzvám a krizím. Elektromobilita nastupuje výrazně pomaleji než se očekávalo, automobilky se přesto musejí poprat se stále přísnějšími emisními limity. Do toho tu téměř tři roky byl covid, který významně narušil dodavatelské řetězce na celém světě. Spolu s tím se vyspělé ekonomiky ne úplně dobře vyrovnávají s cyklickými fázemi, které aktuálně přinášejí například pokles zájmu o luxusní zboží v Číně.

Propad na největším světovém trhu je způsoben také politikou tamní komunistické vlády, která silně potlačuje prezentaci vlastního bohatství u svých občanů. Také proto Aston Martin pro letošní rok snížil výrobní plány o tisícovku aut.

Britský výrobce sportovních vozů zveřejnil finanční výsledky za třetí čtvrtletí, podle kterých vykázal ztrátu 10,3 milionu liber před zdaněním, tedy asi 310 milionů korun. Za prvních devět měsíců pak ztráta dosahuje v přepočtu 11,8 miliardy korun. Každý den tak Aston pomyslně spálí téměř 42 milionů korun.

Video placeholder
Aston Martin Vanquish • Aston Martin

Prodeje do 30. září letošního roku meziročně spadly o významných 17 % z 4398 na 3639 vozů. Za poklesem stojí propad zájmu o jediné SUV nabídce. Aston Martin DBX si připsal o 52 procent méně prodejů než loni, na celkovém odbytu automobilky se proto podílí už jen 30 %. V roce 2023 přitom jeho podíl v rámci značky dosahoval prakticky poloviny.

Naproti tomu sportovní modely Vantage a DB12 mají na svědomí 16procentní růst, zejména díky navýšení produkce prvního jmenovaného. V následujících týdnech se navíc naplno rozjede výroba vrcholného Aston Martinu Vanquish s cenou přes 10.000.000 korun. Dařilo se také zakázkovým modelům Valour a Valkyrie. Těch britská značka letos dodala 90 exemplářů (+132 %).

Podle britského deníku Times navíc Aston Martin v letošním roce zvýšil své celkové zadlužení téměř o polovinu na 1,21 miliardy liber (asi 36,4 miliardy korun), což je asi o 40 procent vyšší částka, než hodnota samotné automobilky.

K lepším výsledkům (minimálně v následujících letech) by Aston Martinu mohl pomoci český trh. Automobilka totiž před necelými dvěma měsíci prostřednictvím společnosti CarTec Group, která zaštiťuje i zdejší zastoupení značky Rolls-Royce, oficiálně vstoupila do Česka, přičemž se očekává, že showroom a servis v pražských Strašnicích bude obsluhovat minimálně i Slovensko a část Polska.