Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin Lagonda v Ženevě 2009

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Aston Martin se rozhodl pro svůj koncept čtyřdveřového vozu oživit značku Lagonda, jednoho z nejstarších výrobců sportovně-luxusních automobilů. Automobilka chce využít znovuoživenou značku k proniknutí mezi výrobce luxusních sedanů a limuzín

Lagonda má více než Aston Martin klást důraz na alternativní pohony, včetně úsporných dieselů a hybridních systémů.

Před druhou světovou válkou se Lagonda orientovala spíše na sport, její velké vozy sbíraly vavříny zejména ve vytrvalostních závodech včetně toho nejslavnějšího – 24 hodin Le Mans. Na okruhu La Sarthe triumfovala britská posádka Johnny Hindmarsh – Luis Fontés s legendární Lagondou M45R Rapide s řadovým šestiválcem Meadows objemu 4,5 litru v ročníku 1935. Společnost byla však založena již o bezmála tři desítky let dříve, v roce 1906. U jejího zrodu stál Američan Wilbur Gunn.

Lagonda je tak o sedm let starší než Aston Martin. Ten založili Robert Bamford a Lionel Martin coby společnost Bamford & Martin Limited v roce 1913, o sedm let později změnila svůj název na ten, který nese po mnoha peripetiích až do současnosti.

Cesty obou firem se spojily až po druhé světové válce, v roce 1947, kdy byly začleněny do koncernu David Brown Group. Automobily se značkou Lagonda vznikaly až do roku 1964. Jméno ale úplně nezmizelo, vždyť oficiální název britského výrobce sportovních vozů zní Aston Martin Lagonda Limited. Navíc jméno bylo v historii použito ještě třikrát. První Aston Martin Lagonda, extravagantní sedan hranatých tvarů, měl premiéru v roce 1976 a jeho kusová výroba skončila v roce 1989, celkem vzniklo pouhých 645 vozů. Existovala i dvoudveřová verze Rapide, prodloužená limuzína Tickford a dokonce kombi s tradičním názvem Shooting Brake. V Ženevě 1993 měl premiéru prototyp Lagonda Vignale. Aston Martin tehdy plánoval vyrobit menší sérii těchto vozů. K tomu ale nakonec nedošlo. V listopadu 1993 byla sice představena nová Lagonda coby čtyřdveřový sedan a kombi, ta se ale od ženevské studie značně lišila, byla totiž odvozena od tehdejší druhé generace řady V8.

Po pouhém necelém roce výroby jméno Lagonda mizí a vrací se opět po patnácti letech, respektive po celých pětačtyřiceti, jako samostatná značka. Výrobce z Gaydonu má smělé plány, vozy Lagonda by se měly prodávat ve stovce zemí, a to jak v Evropě, Severní a Jižní Americe a Dálném východě, tak i jinde. Bohatá klientela je dnes v Rusku, stranou nezůstává ani Střední východ. Počítá se také s indickým a samozřejmě i s čínským trhem.

Zatímco logo Aston Martin ponesou i nadále dvoudveřové supersportovní vozy, Lagondy budou čtyřdveřové, jak napovídá v Ženevě představený koncept, který je spíše luxusním SUV. Výrobce zatím poskytl jen nemnoho informací - studie má pod kapotou vidlicový dvanáctiválec, jezdí na dvaadvacetipalcových kolech a je vybavena pohonem obou náprav. Záměrem znovu vzkříšené značky je také vývoj nové techniky včetně alternativních pohonů – například hybridních systémů nebo vznětových motorů s nízkou spotřebou. Není vyloučeno, že se objeví i v tomto voze.

K technice použité v konceptu ani k jeho budoucnosti nebyly zveřejněny žádné detaily. První model obnovené značky Lagonda by se měl dostat do prodeje v roce 2012.


Aleš Dragoun
Diskuze (1)