Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin v Ženevě 2009

Diskuze (0)

U Aston Martinu pojali ženevský autosalon ve velkém stylu. Premiéru mají dvě nové verze současných modelů, druhou předpremiéru si odbyl exklusivní One-77 a příslibem znovuoživení značky Lagonda je na autosalonu představený koncept.

Kromě toho u příležitosti 50. výročí vítězství Astonu DBR1 v závodu 24 hodin Le Mans ředitel automobilky Dr Ulrich Bez oznámil účast továrního týmu v tomto závodě v roce 2009. Připravovaný Aston Martin LMP1 bude vycházet z konstrukce firmy Lola, která ve svých speciálech používá motory Aston Martin.

V12 Vantage

Na konci roku 2007 představil Aston Martin koncept V12 Vantage RS. Trvalo jen rok, než automobilka dovedla studii, která vyvolala velký zájem, do podoby sériového modelu. Aston Martin má v plánu vyrábět 300 až 500 těchto vozů ročně. Produkční verze má pod svou kapotou rovněž vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,0 l, ale naladěný na výkon 380 kW (517 k) a točivý moment 570 Nm. Což jsou hodnoty, s nimiž dvoumístné kupé pokoří 100 km/h za 4,2 s a dosáhne maximální rychlosti 305 km/h.

Vnější rozměry jsou až na výšku shodné s modelem V8 Vantage, takže dvanáctiválec je dlouhý 4380 mm, široký 1865 mm a vysoký 1241 mm, což je o 14 mm méně než u osmiválce. Nová pohonná jednotka je o 100 kg těžší než původní V8, ale díky hojnému využití karbonu je pohotovostní hmotnost V12 Vantage pouze 1680 kg, což je jen o 50 kg více než u V8 Vantage, který váží 1630 kg. I přesto, že je nový motor těžší, podařilo se dosáhnout rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v poměru 51:49.

V souvislosti s použitím výkonnější pohonné jednotky se úpravy nevyhnuly ani podvozku, kde je přepracováno zavěšení a snížena světlá výška vozu. V blatnících mají své místo nová devatenáctipalcová kola obutá do pneumatik Pirelli P Zero Corsa o rozměrech 255/35 ZR19 vředu a 295/30 ZR19 vzadu. O zastavení se postará nový brzdový systém s karbonovými ventilovanými brzdami, jejichž kotouče mají průměr 398 mm vpředu a 360 mm vzadu.

DBS Volante

Aston Martin DBS Volante je šestnáctým kabrioletem, který vznikl během 95 let existence této značky. Spojuje v sobě všechny podstatné vlastnosti vrcholného modelu DBS, ke kterým přidává klasickou plátěnou stahovací střechu. Karoserie má shodnou konstrukci s kupé DBS. Na hliníkové struktuře VH (vertical/horizontal) jsou připevněny díly z hliníku, hořčíkových slitin a karbonu. Pro odlehčení jsou dokonce i boční výztuhy vyrobeny z hliníku. DBS tak kombinuje konstrukční řešení výchozího modelu DB9 se závodním speciálem DBR9. Výsledná hmotnost je 1810 kg. Základní rozměry (délka 4721 mm, šířka 1905 mm, výška 1280 mm a rozvor 2740 mm) jsou shodné s kupé a od DB9 Volante se liší maximálně v desítkách milimetrů.

Střecha kabrioletu se stáhne za 14 sekund a je možné s ní operovat i za jízdy do rychlosti 48 km/h. Otevřená verze má konfiguraci interiéru 2+2, zatímco DBS s karoserií kupé je označováno jako 2+0. Díky výztuhám má karoserie DBS Volante 75 % torzní tuhosti kupé.

Vidlicový dvanáctiválec je umístěný podélně za přední nápravou. Z objemu 6 litrů dává výkon 380 kW a nejvyšší točivý moment 570 Nm, s 85 % této hodnoty dostupnými od 1500 otáček až po omezovač. Převodovka je umístěna před zadní nápravu a s motorem je spojena karbonovým kardanem. Na výběr je šestistupňová manuální převodovka nebo automat Touchtronic 2 se shodným počtem převodů. Sportovní charakter manuální převodovky je podpořen kratším stálým převodem v diferenciálu. Zrychlení z klidu na 100 km/h trvá jen 4,3 s a maximální rychlost je 307 km/h.

Dobrým jízdním vlastnostem napomáhají adaptivní tlumiče, posilovač řízení Servotronic s proměnlivým účinkem a nápravy s dvojitými lichoběžníky. Geometrie náprav je nastavena tak, aby zabraňovala ponoření přídě při brzdění a odlehčení zadní nápravy v zatáčkách. Dvacetipalcová kola jsou vyrobena z kovaného hliníku, což přináší snížení neodpružených hmot o 8 kg. Obouvají pneumatiky Pirelli P Zero o rozměru 245/35 vpředu a 295/30 vzadu. O zastavení DBS Volante se starají standardně montované brzdy s karbonovo-keramickými disky (vpředu 398mm, vzadu 360mm).

One-77

Speciální model One-77 měl předpremiéru už na pařížském autosalonu v roce 2008. Tehdy ale automobilka odhalila jen rohy karoserie u modelu 1:1. V Ženevě byl představen stejný model v kompletně odhalené podobě a karbonový skelet prvního vyráběného kusu.

Název One-77 ukrývá nejpodstatnější informaci - každé vyrobené auto bude jedním ze 77kusové série. Karoserie bude mít zela novou konstrukci. Základem je skelet vyrobený z karbonu. Přední i zadní zavěšení s dvojitými lichoběžníky konstrukčně vychází z řešení použitých v závodních vozech. Plně seřiditelné tlumiče Dynamic Suspension Spool Valve jsou poprvé použity na autě určeném pro silniční provoz. Pro změny nastavení charakteristiky není nutné tlumiče z auta vymontovat.

Motor je umístěný za přední nápravou, dvojice sedadel se nachází až před zadními koly. Tuto základní koncepci sdílí One-77 se všemi současnými modely Aston Martin. O motoru samotném toho zatím zveřejněno mnoho nebylo. Jedná se o vidlicový dvanáctiválec o objemu 7,3 litru, který je odvozen z pohonné jednotky v modelech DBS, DB9 a V12 Vantage. Jeho výkon má přesahovat 700 koní (515 kW) a na vývoji se podílí firma Cosworth. Díky mazání se suchou skříní je motor uložen o 10 cm níže než v ostatních modelech značky.

Kromě radikálně upraveného motoru dostane One-77 také novou šestistupňovou sekvenční převodovku a karbonovo-keramické brzdy. Odlehčená kola obouvají pneumatiky Pirelli P Zero Corsa o rozměru 255/35 ZR20 vpředu a 335/30 ZR20 vzadu.

O dalších technických údajích se automobilka vyjadřuje stejně neurčitě, jako ohledně parametrů motoru. Zamýšlená hmotnost je 1500 kg, maximální rychlost One-77 přesáhne 320 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h má trvat kolem 3,5 s.

Lagonda Concept

Aston Martin se rozhodl pro svůj koncept čtyřdveřového vozu oživit značku Lagonda, jednoho z nejstarších výrobců sportovně-luxusních automobilů. Automobilka chce využít znovuoživenou značku k proniknutí mezi výrobce luxusních sedanů a limuzín. Lagonda má více než Aston Martin klást důraz na alternativní pohony, včetně úsporných dieselů a hybridních systémů.

První koncept je čtyřmístný crossover s pohonem všech kol. Designéři zvolili avantgardní přístup s designovými prvky z minulosti značky Lagonda. K technice použité v konceptu ani k jeho budoucnosti nebyly zveřejněny žádné detaily. První model obnovené značky Lagonda by se měl dostat do prodeje v roce 2012.


Diskuze (0)