Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin V12 Vantage GT3: Nová zbraň pro rychlé soukromníky

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Aston Martin představuje čerstvý přírůstek výrobního programu závodní divize určený pro bitvy stále oblíbenější kategorie GT3. Vychází z kupé V12 Vantage.

První počítačová fotografie novinky se objevila již před čtyřmi měsíci, v polovině dubna. Nyní jsou na řadě oficiální informace včetně technických údajů. V12 Vantage GT3 je nástupcem modelu DBRS9, který vznikl ve 24 kusech a privátní týmy s ním získaly několik titulů.

Je poháněn lehkým vidlicovým dvanáctiválcem objemu 6,0 l, který byl oproti sérii přemístěn pro lepší rozložení hmotnosti. Pohonnou jednotku technici naladili na zhruba 442 kW (600 k). Jeho olejový systém má suchou klikovou skříň. Přenos točivého momentu s maximální hodnotou 700 Nm zajišťuje přes závodní spojku šestistupňová sekvenční převodovka Xtrac, která je a agregátem spojena karbonovým kloubovým hřídelem. Samotná změna rychlostí probíhá pádly pod volantem. Diferenciál má omezenou svornost, převody lze snadno modifikovat dle charakteristiky okruhu, na kterém se zrovna závodí.

Také podvozek je z hliníku a má karbonové výztuhy. Vpředu i vzadu najdeme dvojité lichoběžníky a tlumiče nastavitelné ve dvou polohách. Oproti sérii se musela změnit rovněž geometrie obou náprav, která počítá s daleko nižší světlostí. Také rozvor byl zkrácen. Ochranná klec je navržena dle současných řádů FIA pro kategorii GT3. Řízení disponuje hydraulickým posilovačem a malý závodní volant se dá rychle uvolnit a vymontovat. Čtveřice kotoučových brzd je odvětrávaná, vpředu jsou šestipístkové třmeny, vzadu čtyřpístkové. Lze upravovat charakteristiku celého systému, stejně jako v případě ABS. Vantage GT3 má rovněž kontrolu trakce. Osmnáctipalcová kola s vysokorychlostními pneumatikami mají centrální matice kvůli rychlému vyměňování při zastávkách v boxech. Předepsaná palivová nádrž o objemu 110 l je umístěna za sedadlem pilota v bezpečnostním rámu.

Oproti silničnímu provedení se změnila aerodynamika. Nárazníky, blatníky a prahy byly optimalizovány, vpředu se objevilo lízátko. Značnými úpravami ale prošla kapota s množstvím chladicích otvorů, které rozhodně nejsou samoúčelné. To platí dvojnásob o mohutném karbonovém zadním křídle, jenž zajišťuje potřebný přítlak a s jeho polohou si mechanici a technici určitě také vyhrají. Celé auto váží bez jezdce a náplní 1250 kg.

Jak to vypadá uvnitř? Většinu základních ovladačů najdeme na volantu. Závodník má také na karbonové přístrojové desce před sebou displej s důležitými daty a přepínač světel. Je upnut do šestibodových bezpečnostních pásů. Volant, sedadlo i pedály jsou opět plně nastavitelné. Samozřejmostí je přítomnost hasicího přístroje a lehkého palubního akumulátoru, který dodává potřebnou energii přístrojům.

Vantage GT3 bude jezdit v mnoha seriálech po celém světě včetně prestižního šampionátu FIA GT3, dále německých sérií ADAC Masters a Nürburgring VLN, setkáme se s ním určitě i v evropských národních šampionátech vozů třídy Gran Turismo. Novinka je určena stejně jako úspěšný předchůdce pouze pro soukromníky. Výrobce z Gaydonu je stále jedinou automobilkou, která staví závodní náčiní pro všechny v současnosti vypisované kategorie sportovních vozů.

Testování nového vozu bude zahájeno letos v říjnu, projde kompletní zkouškou životnosti včetně maratonu na 10 tisíc km. První klienti se svých nových zbraní dočkají na začátku příštího roku. Jeden každý kousek je přijde na nemalých 298 tisíc liber (v současnosti tato částka odpovídá zhruba 8,1 milionům korun).

Aleš Dragoun
Diskuze (0)