Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin Vulcan a DBX: První statické dojmy

David Bureš
Diskuze (0)
Kdo v Ženevě očekával model DB10 z nové bondovky, bude zklamán. I tak je na stánku značky Aston Martin co obdivovat.

Aston Martin se rozhodl v počtu premiér konkurovat těm největším výrobcům, když v Ženevě představuje hned tři nové vozy – okruhový Vulcan, koncept DBX a Vantage v edici GT3. Čtvrtý dovezený vůz je také relativně nový – loni představený sedan Lagonda Taraf je v Evropě oficiálně vystaven vůbec poprvé.

O premiéře Vulcanu se vědělo, i tak automobil působí v Palexpu jako zjevení. Takhle brutálně působící automobil snad Aston Martin ještě nikdy nepostavil. Až si jeden říká, zda se taková kreace hodí do portfolia výrobce tak elegantních vozů.

Příď na první pohled postrádá tradičně tvarovanou masku chladiče. Typická „astonovská“ maska tu ale nechybí, jen je díky černé mřížce a karbonovému lemu takřka neviditelná. Hlavní světlomety jsou pak velice úzké, toto řešení se patrně stane novým poznávacím znakem modelů britské značky.

Možná ještě brutálněji působí záď. Základní tvar sice evokuje DB9, nechybí tu ale speciální koncová světla tvořená na každé straně 27 oddělenými světelnými pruhy, výrazný difusor nebo opravdu obrovský přítlačný spoiler. Ten jasně dokazuje, že je Vulcan primárně okruhová zbraň. Podle dostupných informací však Aston Martin bude schopen auto doupravit tak, aby mohlo legálně na silnici. Kvůli okruhovému zaměření Vulcan splňuje relevantní nařízení FIA v oblasti bezpečnosti.

Z oficiálních fotografií víme, že Vulcan má minimalistický interiér, jak se na okruhové auto sluší a patří. Sednout jsme si do něj však nemohli, exemplář vystavený v Ženevě měl kabinu zakrytou.

Možná ještě větší pecka než Vulcan je koncept DBX. Jeho tvary jsou usedlejší než u Vulcanu, na první pohled však jasně patří ke značce Aston Martin. Přesto je DBX něčím speciálním – má zvýšenou karoserií a je tak vlastně crossoverem, kupé se zvýšenou světlou výškou.

Elektřinou poháněné DBX má ukazovat budoucnost vozů kategorie GT. Generální ředitel Aston Martinu Andy Palmer pak naznačil, že se můžeme dočkat sériové verze konceptu DBX. „V pravý čas vstoupíme do segmentu DBX,“ řekl. V minulosti chtěl Aston Martin pod značkou Lagonda nabídnout tradiční SUV, nyní to ale vypadá, že by případný crossover mohl mít blíže dnešním gran turismům.

Zajímavým řešením se pyšní také čtyřsedadlová kabina DBX. Autu chybí tradiční kaplička s přístroji – místo toho je tu head-up displej. Specialitou je i obrazovka ve středu volantu. Další displeje pak najdeme po stranách volantu – na ně je promítán obraz z kamer, které nahradily tradiční vnější zpětná zrcátka.

David Bureš
Diskuze (0)