Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ATS GT: Italský supersport má motor od McLarenu a stojí 25 milionů

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Vzkříšená italská firma ATS představila na Salon Privé nové sportovní kupé. Jmenuje se prostě a jednoduše GT. Z Anglie pochází i pohonná jednotka.

Italská firma ATS prochází veletoči a změnami majitelů i po svém zmrtvýchvstání. Nicméně žije. Momentálně jí šéfují bývalý amatérský závodník Daniele Maritan a designér Fiatu a Bertone Emanuele Bomboi, Nový uzavřený supersport si odbyl 31. srpna svou světovou (a také britskou) premiéru. Doplní tak „placky“, které jsou určeny hlavně pro závody, i když pro ně lze získat silniční homologaci.

S označením si tu hlavu nikdo nelámal, novinka nese prostinký název GT. Debutuje 53 let po ukončení výroby původních italských sporťáků, společnost ATS (Automobili Turismo e Sport, 1962-1964) vznikla odchodem bývalých zaměstnanců Ferrari (Carla Chitiho, Giotta Bizzarriniho, Romola Tavoniho a dalších včetně závodníků Phila Hilla a Giancarla Baghettiho) a pokusila se dokonce i o monopost formule 1.

Inspiraci pro vnější tvary hledejme u historického ATS 2500 GT ze Ženevy 1963 z pera Franca Scaglioneho, vývoj ideového následníka tak dospěl prakticky do finiše. Moderna stejného jména se coby retro prototyp představila v dubnu 2015 v Monte Carlu, ale aktuální kus vypadá jinak. Nejzajímavějšími designérskými výstřelky jsou bezesporu černé B-sloupky, které překrývá ploutev, vlastně část vytaženého blatníku. Dvě obří koncovky výfuku byly pak integrovány do zádě tam, kde mají běžná auta koncové reflektory. Ty se zúžily do boků.

Srdce z Wokingu

Základem konstrukce stříbrné střely se světle červenými prvky je vana z uhlíkových vláken doplněná hliníkem. Podélně uprostřed pod výklopným krytem najdeme motor, konkrétně vidlicový osmiválec 3,8 litru se dvěma turby a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, prý vlastní. Má zadní pohon, řadí se páčkami, nebo sekvenčně voličem. Manufaktura si značku agregátu nechala pro sebe, nemusíme ale pátrat dlouho, vítr vane z Wokingu. Výkon dosahuje v současnosti 478 kW (650 k)/7250 min-1. není problém ho zvednout na 700 koní, tedy správně 515 kW. Točivý moment vrcholí v prvním případě 678, ve druhém 750 N.m.

Z klidu na 97 km/h Ital s britským srdcem vystřelí za 3 s, na 193 km/h se dostane během 9,9 s. Má zabudovanou launch control. Nestandardní akcelerační údaje odpovídají 60, respektive 120 mílím v hodině. Lze zvolit tři módy: Viaggio, Sport a Corsa. Maximální rychlost převyšuje 332 km/h, suchá hmotnost 4,7 m dlouhého, 1,96 m širokého a 1,21 m nízkého dvoudveřového auta leží na hranici 1,3 tuny. Dvanáctilitrová kombinovaná spotřeba je spíše zbožným přáním...

ATS GT nechybí základní, v EU povinná elektronika, tedy ABS, ESP a TPMS. Nastavitelný podvozek s dvojitými lichoběžníkovými závěsy disponuje rozvorem 2,67 m. Nádherná desetipaprsková kola mají průměr 20, respektive 21 palců, obouvají gumy 255/30 a 355/25. Za nimi se skví rudé třmeny karbon-keramických brzd od Bremba. Supersport dostal i vzduchovou brzdu: výsuvné zadní křídlo, které lze ovládat také manuálně.

Kokpitu v šedé kůži a Alcantaře s blyštivými i karbonovými doplňky dominuje ultratenká digitální TFT obrazovka v hliníkovém rámu, malý centrální displej je dotykový. Obsahuje třeba trojrozměrnou navigaci s mapami Google a lze si dobít rovněž mobil. Bezdrátově, pochopitelně. Individualizaci interiéru se jinak nekladou takřka žádné meze... Vešla se sem čtveřice airbagů i špičkové audio Prima Orchestra, o parkovacích kamerách nemluvě.

Jen dvanáct

GT vznikne jen ve dvanácti exemplářích (stejně jako originál 2500 GT/GTS) a každý přijde minimálně na 1,15 milionu dolarů (25,3 milionu korun). Jedná se tedy už teď o sběratelskou raritku, jejíž hodnota určitě časem poroste. ATS chystá ještě výkonnější GT R s 588 kW (800 k) a otevřelo i stylistické centrum nedaleko Turína.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - Korendir
5. 9. 2017 09:27
McLaren
Prý to má nejen motor, ale také jiné komponenty z McLarenu 12C. Ostatní zahraniční servery, ale spíše spukulují. Nikde jsem se nedočetl, že by to výrobce potvrdil. 3.8 V8 používá více automobilek, např. Ferrari/Maserati.

Vzhledově mi to připomíná něco mezi McLarenem 12C a Ferrari F430.