Audi A3 Sportback g-tron: První Audi na zemní plyn
Je opravdu překvapivé, jak malá pozornost se v dnešní době, posedlé ekologií v individuální automobilové dopravě, věnuje pohonu na plyn. Automobilky si hrají s elektromobily, sofistikovanými hybridy a ještě sofistikovanějšími vodíkovými auty s palivovými články a přitom je na dosah ruky pohonné médium, které vyžaduje pouze někam šikovně umístit vysokotlakou nádrž - zemní plyn. Automobilek, které nabízejí tovární úpravy, umožňující spalovat CNG není mnoho a navíc je značně omezena škála dostupných modelů.
Je proto potěšující, že tu máme další CNG novinku a to dokonce od prémiové německé značky. Audi představuje model A3 Sportback g-tron, jehož negativní dopad na životní prostřední můžete snížit ještě nákupem média e-gas, jenž je vyráběn s využitím "zelené energie", spokojen ale bude určitě i s běžným, méně sluníčkovým CNG.
Pohon vozu zajišťuje přeplňovaný motor 1.4 TFSI o výkonu 81 kW, schopný jezdit pochopitelně kromě e-gas a CNG i na benzin. Trošku překvapivě se Audi nezmiňuje, kam umístilo nádrž na stlačený plyn, ani jakou má kapacitu, prozradilo pouze, že spotřeba plynu činí 3,2-3,3 kg na 100 km a že základní cena auta v Německu je 25.900 euro.
O to více se ale dozvídáme o Audi e-gas, jenž má být jedním z klíčových produktů "udržitelné strategie Audi". Jedná se o syntetický metan, vyráběný ve specializovaném provozu v dolnosaském Werlte. Ten využívá k výrobě plynu výhradně energii z obnovitelných zdrojů, přičemž emise oxidu uhličitého, vznikající při jeho výrobě, přibližně odpovídají tomu, co vyprodukuje A3 g-tron při jízdě na benzin.
Provoz na Audi e-gas má vycházet na přibližně 3,5 eura na 100 km, bude nabízen na 650 čerpacích stanicích v Německu a zákazníci mohou při jeho tankování využívat Audi e-gas card, která jim zaručí, že část natankovaného plynu až do výše 14,95 euro měsíčně dostanou za cenu výroby a distribuce.
Audi také oznámilo, že v Novém Mexiku ve městě Hobbs pracuje ve spolupráci s firmou Joule na vývoji pohonných hmot e-ethanol a e-diesel.