Audi A4 (1994-2001) - nová doba
Cestu směrem k luxusu zahájily vozy Audi již v 80. letech nadčasovými modely 100 a 200, později byla prestiž pozvednuta také osmiválcovým modelem V8. Výsledkem práce Ferdinanda Piëcha nebyla jen velkorysá akvizice exkluzivních značek Lamborghini, Bentley a Bugatti pod křídla koncernu VW, ale také definitivní vstup Audi mezi automobilovou elitu.
Nejmenší sedany nesly řadu let označení Audi 80, ale stále širší modelová řada si vyžádala nové schéma značení a nástupce osmdesátky - A4 – obdržel novou symboliku mezi prvními. Značka proslulá pohonem všech kol, přišla i v roce 1994 s odlišnou koncepcí, než klasikové od BMW a Mercedesu. I když quattro dosud nenajdete ve všech Audi, konstrukce automobilu je částečně ovlivněna prostorově náročným pohonem všech kol. Motor je ve všech velkých Audi počínaje A4 uložen vpředu podélně a pohání přední kola. Jednoduchou zadní nápravu se zkrutnou příčkou ve vozech A4 quattro vystřídala pokročilejší konstrukce a přibyl také mezinápravový diferenciál Torsen. Zlepšení trakčních schopností vozu za všech okolností je dlouhodobým krédem firmy Audi – i za cenu nárůstu hmotnosti a následně spotřeby.
Vozy Audi A4 se na trh dostaly v mnoha motorových verzích. Díky koncernové příbuznosti je českým řidičům zejména čtyřválcová paleta důvěrně známá. Základem zážehové řady motorů byla dvouventilová 1.6 (74, později 75 kW), zřejmě nejrozšířenějším agregátem v prvním Audi A4 je pokročilý pětiventil 1.8 l (92 kW) resp. 1.8T (110 kW - 132 kW). Audi decentně tajilo technickou vyspělost 20ventilového čtyřválce, když na zádi á-čtyřky s tímto motorem bylo pouze jednoduché označení „1.8“.Vyvážené hliníkové motory se po čase staly základem motorizací koncernové nižší střední a střední třídy, ovšem s určitým odstupem, aby si Audi posílila image průkopníka nových technických řešení.
K luxusnímu sedanu patří také šestiválce, v případě Audi vidlicové. V nabídce byly objemy 2.4 (110 kW), 2.6 (128 kW) a 2.8 (142 kW). Později dostaly šestiválce pětiventilový rozvod a další vylepšení. Konkurencí sportovním verzím BMW byly modely S4 a RS4. Šestiválec 2,7 l přeplňovaný dvěma turbodmychadly je znám i majitelům Audi A6 resp. Allroadu Quattro. V es-čtyřce je však vyladěn na 195 kW, model RS4 (dodáván jen jako kombi) má výkon dokonce 280 kW.
Nesmírně populární jsou vznětová Audi. I v tomto modelu byl v nabídce legendární přímovstřikové 1.9 TDI (66 kW), který vlastně udělal ze tří písmen TDI pojem. Už v roce 1995 s objevil motor s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla 1.9 TDI (81 kW), resp. později ve variantě se sdruženými vstřikovači 1.9 TDI (85 kW). Šest válců bylo k dostání i ve vznětovém provedení: 2.5 TDI (110 kW). Všem dieselům je společný vysoký točivý moment s výrazným nástupem od nízkých otáček a charakteristickým dunivým zvukem a také nízká kombinovaná spotřeba. Ta dosahovala hodnot od 5,3 l/100 km (85 kW) u vozů s poháněnou přední nápravou až po 7,7 l/100 km u TDI V6 quattro. Jak ukazuje příklad námi zachyceného exempláře, Audi A4 bylo možno zakoupit také s automatem a to dokonce i s nejslabším zážehovým čtyřválcem 1.6 l.
První rok výroby nového Audi A4 se museli zájemci o kombi spokojit se starším modelem 80 Avant. Teprve na konci roku se objevilo krásné kombi A4 Avant. Průměrný objem zavazadlového prostoru sedanu (440 l) se v kombi paradoxně dále zmenšil (na 390 l). Důležitá však byla variabilita, která sedanu scházela (standardem nebyla ani sklopná sedadla, vstupní otvor kufru je malý). Nová doba klade na luxusní kombi nové požadavky, takže místo stavebního materiálu se vzadu vozí sportovní náčiní. Odolné plasty v interiéru nahradily luxusně působící měkké panely a vysoké koberce, pokrývající celý povrch kufru. Extrémem je světlé čalounění, které zpravidla po letech mění vzhled k horšímu navzdory důkladnému čištění.
Vynikající pověst značky i vozu samotného nemá příliš zádrhelů v podobě mnoha typických závad. K rizikovým místům podle TÜV patří již po pěti letech provozu přední náprava, starší vozy mívají problémy s řízením a hnacími hřídeli. Pozornou kontrolou by mělo projít brzdové vedení z hlediska koroze. U destiček a kotoučů se vyplatí kontrola opotřebení. To jsou totiž u tohoto vozu častými příčinami nutných investic. Pozinkovaná karosérie s dvanáctiletou zárukou je korozi naprosto odolná. Čtyři až pět let staré vozy se umístily v žebříčku TÜV Auto report 2004 v horní polovině (53. místo, 10,1% vadných automobilů), když z vozů Audi je výše jen menší A3.
Statistika žlutých andělů ADAC hlásí 20,3 závad na 1000 vozů modelového roku 1998 a 17,3 závad na 1000 vozů modelového roku 2000 což jsou dobré výsledky. K častým voláním majitelů Audi A4 o pomoc přispívají typické závady na motorech (přetržené rozvodové řemeny u dieselů, přehřátí z důvodu úniku chladící kapaliny, úniky oleje, závady olejového čerpadla), elektrice (problémy s řídícími jednotkami, alternátory, nebo elektrickými okny, které se spouští bez pokynu posádky).
Nejlevnější nová Audi A4 (řada B5) se ještě v roce 2000 prodávala za necelých 900 tisíc Kč, nejlevnější quattro (1.8) přišlo na 1,05 miliónu Kč a nejpřístupnější kombi 1.8 Avant stálo necelý milion. Dnes lze dostat desetileté Audi A4 i za pětinu pořizovací ceny. Při nákupu byste se měli informovat o výši havarijní pojistky a aktuální bude jistě také pojištění proti krádeži, protože značka Audi patří u nás k nejžádanějším luxusním vozům vůbec. Pokud nejsou jasné záznamy o servisu, je rozumné vůz nechat prohlédnout v autorizovaném servisu a preventivně vyměnit alespoň olej v motoru a rozvodový řemen s napínací kladkou. Ani přetěsnění motoru není nejlacinější servisní úkon. Motor, zejména v bazarech, často sice vypadá „jako nový“, ale to jen proto, že na něm zapracovala čistící četa, vybavená agresivními chemickými přípravky, které z léty poznamenaného agregátu udělají opticky bezvadný kus. Stačí však pár stovek kilometrů a unikající olej o sobě dá zase vědět.
Dokonale zpracovaný a luxusně působící interiér si vás snadno získá. Na našich snímcích je ale také vidět, že i luxusní interiér nese po letech náročného provozu známky opotřebení. Výborné jízdní vlastnosti lze očekávat u vozu s pohonem předních i všech kol. Vedle vyšších fixních nákladů a rizika krádeže, byste také měli zvážit, zda bude vašim potřebám dostačovat přeci jen omezená nabídka prostoru na zadních sedadlech. Více totiž nabízela i srovnatelná luxusní konkurence v době, kdy se toto Audi vyrábělo, o méně prestižních a mladších modelech nemluvě. Za úvahu stojí také srovnání nákladů na provoz (údržba, pojistky, spotřeba, další prodej) u dieselu a zážehového motoru. Žádané (a tudíž dražší) TDI mohou být v některých případech méně výhodné než výkonnější šestiválce s kultivovaným chodem (které jsou naopak méně žádané pro vyšší spotřebu).
Hodnocení manažera výkupu AutoEsa:
„Audi A4 je kvalitní vůz srovnatelný s BMW 3 nebo Mercedesem C. Tomu odpovídala i pořizovací cena nového vozu. Na rozdíl od uvedené konkurence Audi A4 však ztrácela na ceně daleko rychleji. Důvodem byl především menší komfort. Proto se dnes vozy A4 prodávají již od 150.000 Kč s datem výroby 1995. Vozy pět let staré se prodávají kolem 265 tisíc v dieselu a od 230 tisíc v benzinové verzi. Vozy staré přibližně 2 roky se příliš často v autobazarech neobjevují, pokud ano tak za cenu přibližně 500 tisíc korun.
A4 je kromě již uvedených variant motorů, spolehlivý vůz ve střední třídě. Díky jeho jízdním vlastnostem a pasivní/aktivní bezpečnosti se řadí mezi to nejlepší, co tato třída poskytuje. Ve variantě 4x4 dokonce směle atakuje třídu vyšší. Výbava vozu byla nabízena od základní verze s posilovačem řízení, centrálem a dvěma airbagy, až po plnou výbavu v kůži, klimatizaci a satelitní navigaci. Vozy v provedení TDI patří stále na špici této třídy.
Jediný vážnější nedostatek se projevuje na přední nápravě (může být i způsobeno stavem silnic v ČR) ve vytlučeném uložení. To se projevuje při rozjezdu, při prudkém brždění, či jízdě po nerovnostech tlumeným boucháním do nápravy. U některých kusů se projevila i poruchovost mechanismu stěračů.
Dnes i ojetý vůz A4 v ceně 200.000 Kč je stále solidní manažerské nebo rodinné auto splňující požadavky na bezpečnost, jízdní vlastnosti i výbavu.“
Tomáš Taraba, manažer výkupu AutoEsa
Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:
Přednosti:
- silné a úsporné motory TDI
- stále moderní vzhled exteriéru i interiéru
- dobré jízdní vlastnosti
- výborné dílenské zpracování a prvotřídní kvalita použitých materiálů
- tuhá karosérie
Nedostatky:
- vysoké nebezpečí krádeže
- vyšší náklady na provoz (pojištění, servis)
- průměrný objem zavazadlového prostoru
- málo místa na zadních sedadel, nesklopná zadní sedadla u sedanu
- vyšší cena
Nejčastější závady:
- koroze brzdového vedení, vysoké opotřebení kotoučů a obložení
- úniky oleje z motoru
- závady na elektronice (řídící jednotky, imobilizéry), alternátorech
- přetržení rozvodového řemene