Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A4 Avant 1,8T quattro S-line – Decentní sportovec

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)

Není kombi jako kombi. Nabídka automobilek je stále rozmanitější a tak se stále více setkáváme s tím, že i u těchto verzí karoserie může jít spíše o styl než o přepravní schopnosti. Výhody těchto vozů jsou přitom zřejmé.

Dá se v nich relativně pohodlně převézt rodina i s nákupy a mimoto mohou poskytnout i slušný zážitek ze sportovní jízdy. Na sportovně střižených kombi si hodně zakládá i Audi. A není divu, když model A4 Avant tvoří přes 44 procent všech prodaných vozů této řady a interní prodejní vítězství nad sedanem je tak na spadnutí.

Testováním nyní prošel model Audi A4 Avant 1,8T quattro s výkonem 140 kW (190 k) a nejvyšším točivým momentem 240 Nm, navíc doplněný rozsáhlým paketem výbavy S-Line, který obsahuje mimo jiné i snížený sportovně odladěný podvozek.

Modelová řada A4 Avant má sama o sobě sportovní nádech, paket S-Line však tento charakter ještě umocňuje. Znalcům A4 jistě neujde o 20 mm snížený „přitvrzený podvozek. K ještě sportovnějšímu vzhledu zevnějšku napomáhají i devítipaprsková sedmnáctipalcová litá kola s širokými nízkoprofilovými pneumatikami rozměru 235/45 a nápisy S-Line na bočních ochranných lištách. Testovaný vůz byl ve verzi quattro, což nás v den, kdy napadlo asi 15 cm sněhu, velmi potěšilo a nenechali jsme si ujít zkoušku pohonu všech kol na zasněženém povrchu. Ceně tohoto vozu také přinejmenším odpovídá jeho kvalitní zpracování (výborné slícování s minimálními spárami mezi jednotlivými díly karoserie).

Také interiér byl sportovněji naladěn paketem S-Line. Velkým přínosem byla výborná přední sedadla s výrazným bočním vedením, čalouněná v kombinaci černé látky a kůže. Černé zbarvení sedadel sice působí elegantně, avšak v horkém letním období je nutné počítat s jeho větším zahříváním. V nabídce se však nachází i kombinace stříbrné látky a stříbrné kůže. Zajímavým, i když možná trochu příliš ponurým barevným doplňkem bylo černé zbarvení polstrování stropu interiéru. Naopak osvěžením interiéru byly dekorace z matného hliníku na palubní desce a také na hlavici řadicí páky šestistupňové převodovky. Velmi dobrý dojem na nás zanechal tříramenný perforovanou kůží potažený a do ruky výborně padnoucí volant. Na vynikající úrovni je také tradičně kvalita použitých materiálů a celkové zpracování interiéru. V interiéru jsme tak nezaznamenali žádné vrzání či jiné nežádoucí pazvuky. Také odhlučnění interiéru je velmi dobré. Prostor uvnitř tohoto 4545 mm dlouhého a 1772 mm širokého kombi není nijak mimořádný, zvláště vzadu není místa pro nohy nazbyt. Nad hlavou je však místa dost.

U verzí kombi je důležitým faktorem velikost zavazadlového prostoru. Audi A4 Avant je však kombi sportovní, takže na objem můžeme vzít s ohledem na požadavky zákazníka přece jen méně přísná měřítka. V základním uspořádání disponuje Audi objemem 442 litrů, což není v kontextu třídy mnoho. K plusům ovšem můžeme přičíst plochý nákladový prostor a pochopitelně možnost jeho zvětšení sklopením zadních sedadel. Po této úpravě vznikne prostor o objemu 1184 litrů a délka se zvětší na 1770 mm.

Zajímavostí testovaného Avantu byla dvojitá podlaha zavazadlového prostoru. Ta spodní je díky svému povrchu z tvrdého lehce omyvatelného plastu vhodná například na uložení mokrých či špinavých věcí nebo na uschování drobnějších předmětů (ty by po ní ovšem za jízdy klouzaly). K odložení a zachycení menších předmětů může posloužit i síťka na levé straně zavazadelníku, která se nachází na odklopném víčku, pod kterým je další prostor na drobnosti. Praktická je i 12V zásuvka na pravé straně, která je vhodná k napájení například chladničky. Pochvalu si zaslouží páté dveře se dvěma vnitřními madly, jejichž otevírání a hlavně zavírání bylo naprosto bezproblémové (bez použití větší síly a se zaklapnutím vždy napoprvé).

Testovaný Avant 1,8T ukrýval po kapotou moderní techniku v podobě přeplňovaného zážehového čtyřválce o objemu 1,8 litru s pětiventilovou technikou. Tento motor byl výkonnějším ze dvou nabízených verzí a poskytoval 140 kW (190 k) při 5700 ot/min a nejvyšší točivý moment 240 Nm v rozmezí 1980 až 5400 ot/min (Audi nabízí shodný motor i ve verzi 120 kW při 5700 ot/min s nejvyšším točivým momentem 225 Nm v rozmezí 1950 až 4700 ot/min). U námi testovaného 140 kW motoru jako by trochu trvalo než se probudí a dostane se do otáček. Pod 2000 ot/min je jeho zátah jen průměrný a při těchto nízkých otáčkách navíc docházelo k přenosu dunivého zvuku motoru do interiéru. Od 2200 ot/min byl však zátah výrazný, plynulý a nepolevoval až do maximálních 6500 ot/min. Tento motor tak bude vyhovovat obzvláště těm, kteří vyznávají svižnou jízdu s vytáčením motoru k maximu a rádi řadí.

Audi A4 Avant 1,8 T quattro 140 kW má deklarované zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,5 vteřiny a maximální rychlost 230 km/h. Jeho uváděná průměrná spotřeba je 9,4 litru na 100 km, ovšem pozor – 98oktanového bezolovnatého benzínu. My jsme s tímto vozem jezdili svižnější jízdou v průměru za 10,8 litru při převážně mimoměstském provozu. Ve městě se však musí počítat se spotřebou okolo 12 litrů na 100 km. Objem nádrže u quattra je 66 litrů (u verze s pohonem předních kol je objem větší - 70 litrů).

Výkon motoru byl na kola tohoto 1530 kg vážícího vozu přenášen přes šestistupňovou manuální převodovku. Ta se vyznačovala velmi lehkým a přesným řazením. Rychlosti jsou „naskládány blízko u sebe, takže často bylo možno řadit rovnou o dva stupně. Ve stopadesátikilometrové rychlosti jsou otáčky motoru na pětku 4400 a na šestku pak klesnou na 3800.

Podvozek byl díky příplatkovému sportovnímu paketu S-Line snížen o 20 mm a také náležitě přitvrzen. Jízdní vlastnosti testovaného „quattra byly velmi jisté a předvídatelné, čemuž kromě sportovního podvozku napomáhalo i přesné řízení, tuhá karoserie, stálý pohon všech kol se samosvorným mezinápravovým diferenciálem Torsen a v neposlední řadě i na zimu možná až moc široká sedmnáctipalcová kola. Daní za tuhý sportovní podvozek je ovšem samozřejmě mnohem menší komfort odpružení.

K bezpečnosti a dobrým jízdním vlastnostem tohoto vozu také standardně napomáhaly systémy ABS s rozdělováním brzdné síly EBD, mohutné kotoučové brzdy (vpředu s vnitřním chlazením), el. uzávěrka diferenciálu EDS, protiprokluzový systém ASR a el. stabilizační program ESP, který je možné vypnout tlačítkem na palubní desce.

Audi A4 Avant 1,8T quattro S-Line nabízí kvalitní sportovnější svezení. Paket S-Line ovšem doporučujeme pouze pro skutečné vyznavače sportovní jízdy. Otázkou ovšem zůstává, zda si tito lidé raději nepřiplatí za ryze sportovní model S4. Také silnější 140 kW (190 k) verzi motoru 1,8T v základní ceně 1.195.700 Kč (bez paketu S-Line) doporučujeme zvážit. O něco méně výkonná 120 kW (163 k) verze dosahuje téměř shodných parametrů zrychlení i nejvyšší rychlosti, ale základní cena je 1.141.500 Kč (o 54.200 Kč méně) a navíc si vystačí s levnějším 95 oktanovým bezolovnatým benzínem.

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)
Cena základní sestavy 1 195 700 Kč
Výbava základní sestavy ABS, airbag řidiče a spolujezdce, okenní airbagy pro hlavu vpředu i vzadu SIDEGUARD včetně bočních airbagů vpředu, ESP včetně brzdového asistenta, dvouzónová automatická klimatizace bez freonů, podélně i výškově stavitelný volant, dálkové ovládání centrálního zamykání, dělící síť výsuvná mezi zavazadlovým prostorem a zadními sedadly, determální skla – zeleně tónovaná, elektrické ovládání oken vpředu, imobilizér, kryt zavazadlového prostoru, mlhové světlomety, posilovač řízení, sedadlo řidiče výškově nastavitelné, třetí opěrka hlavy vzadu včetně tříbodového samonavíjecího pásu na středním sedadle vzadu, ukazatel vnější teploty, velurové koberečky vpředu i vzadu, vnější zpětná zrcátka el. nastavitelná a vyhřívaná, asférické zrcátko na straně řidiče, zadní opěradlo dělené a sklopné Kč
Cena testované sestavy 1 335 499 Kč
Výbava testované sestavy sportovní paket S-Line - sportovní podvozek S-Line, hliníková litá kola v 9paprskovém designu velikost 7,5Jx17 s pneumatikami 235/45 R17, nápis S-Line na ochranných lištách zadních dveří, nástupní lišty s nápisem S-Line, černé nebo stříbrné provedení interiéru, sportovní sedadla vpředu manuálně výškově nastavitelná, opěrka bederních obratlů vpředu, bočnice sedadel a opěrky hlavy z kůže, střední část sedáků a opěradel z látky Speed, vnitřní pole obložení dveří z látky Speed, sportovní kožený volant, potah věnce volantu a potah hlavice řadící páky v perforované kůži, manžeta řadící páky a rukojeť ruční brzdy v hladké kůži, informační systém řidiče, matné hliníkové dekorace, paket světelné výbavy (+79.110,-), rádio Symphony + CD měnič na 6 CD (+19.812,-), mechanické nastavování výšky předních sedadel (+2.645,-), vyhřívání sedadel vpředu (+10.718,-), xenonová světla včetně ostřikovačů světlometů a automatické regulace sklonu světel (+27.514,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 5
Zdvihový objem (ccm): 1781
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1980 - 5400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.9 / 7.3 / 9.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 442 / 1184
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1530 / 0
Rozměr pneu: 235/45 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4545
b) šířka (mm): 1772
c) výška (mm): 1428
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1528
f) rozchod vzadu (mm): 1526
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 146
l) šířka vzadu (mm): 144
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano