Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Aleš Dragoun
Diskuze (36)
Audi A8 přineslo čtyřem propojeným kruhům patřičnou prestiž mezi luxusními limuzínami, dodnes soupeří o klienty s BMW a Mercedesem. I v nedávno představené čtvrté generaci...

Historie nejluxusnějšího osobního vozu ingolstadtské značky začala před 24 lety. Audi ukázalo na IAA 1993 koncept ASF (Audi Space Frame). Hliníkový prostorový rám monokokové konstrukce měl před sebou slibnou budoucnost. Přítomnost lehkého kovu i na karoserii zdůrazňovala stříbrná barva, auto nebylo lakováno, šlo o holý, jen vyleštěný plech. Vzhled studie poháněné motorem V8 TDI 3,4 l dával tušit, že k sériové výrobě není daleko...

D2 – Typ 4D (1994-2002)

A8 se v únoru roku 1994 stala nástupcem řady V8. Vlastně už ASF vzniklo na čistém papíře, nebyla použita žádná stávající technika včetně karoserie, jako tomu bylo u předchůdce. Design bzl dílem Chrise Birda a Dirka van Braeckela (svého času působil i u Škodovky). Debutovala v Ženevě a prodávala se od května téhož roku. Už od počátku byla k mání ve dvou verzích: krátké s 5,03 m a delší, která měřila 5,16 m. Skutečně luxusní automobil. Zajímavost představoval kromě quattra též alternativní pohon předních kol v kategorii, kde konkurence nabízí primárně zadokolky.

Motorová paleta začínala zážehovými vidlicovými šestiválci V6 2,8 l, od počátku byl k mání i V8 4,2 l, oba spojené rovněž z dnešního pohledu s archaickýmí čtyřstupňovými automaty. Jinak se dodávaly pětistupňové manuální i samočinné skříně. Od července 1996 se vyráběla sportovní S8 s tímto osmiválcem naladěným na 250 kW a šestirychlostní přímo řazenou převodovkou, později jeho výkon ještě narostl. Na turbodiesely, konkrétně V6 2.5 TDI, si zájemci museli počkat až do počátku roku 1997. Tehdy už sedany měly šest airbagů a ESP. Rozhraní nového milénia přineslo osmiválec 3.3 TDI se vstřikováním common-rail. Vrcholný benzinový šestilitr W12, dvě spojené VR6, přišel na řadu až v lednu 2001.

Kupé (1997) vzniklo u IMV Automotive v jediném exempláři a dodnes se nachází v mnichovském ústředí této firmy. První generace prošla dvěma decentními facelifty (1999 a 2001). Úvodní se týkal úpravy přední mřížky, klik dveří, pravé zrcátko bylo nyní stejně velké jako levé (koncern Volkswagen šetřil na nepravém místě), boční směrovky dostaly bílé kryty a úpravami prošla středová konzola. Druhý přinesl modifikaci mlhovek a znovu drobné modifikace v interiéru. A8 se mohly pochlubit třeba dvouzónovou klimatizací, kůží, dřevem a vyhřívanými sedadly, ke konci produkce i třeba xenonovými výbojkami a TPMS. Zajímavostí je montáž v Tokiu u AMA (Audi Motor Assembly). Do srpna 2002 bylo vyrobeno celkem 105 tisíc vozů...

D3 – Typ 4E (2002-2009)

Druhá generace přišla v listopadu 2002 se zážehovými motory V8 3,7 a 4,2 l. Karoserie na délku jemně přibrala (5,06 a 5,19 m), tvůrci vnějších tvarů byla dvojice Miklós Kovács/Imre Hasanic. D3 uvedla také první verzi ovládacího rozhraní MMI. Když se objevil šestilitrový motor W12 také v generaci D3, jako první Audi vůbec (prosinec 2003) dostala „single frame“ masku chladiče. To už byly v portfoliu i třílitry a čtyřlitry TDI a benzinový pětiventilový třílitr V6. V této řadě se dodávala dvojice převodných ústrojí: CVT Multitronic a šestistupňový Tiptronic s páčkami pod volantem.

Typ 4E se dočkal samonivelačního vzduchového podvozku, elektrické parkovací brzdy, adaptivních bixenonů i navigace. Zaznamenal dva facelifty, shodou okolností oba v září (2005 a 2007), při tom druhém byla revidována kromě přídě i grafika koncových světel. Polovina minulé dekády přinesla také přímý vstřik, nejprve pro vidlicový šestiválec 3,2 l. V létě následovaly 4,2 l V8 FSI, 4.2 TDI obdobné konfigurace a hlavně S8, ve které tentokrát hřímal vidlicový desetiválec 5,2 l/331 kW, derivát motoru Lamborghini Gallardo. V rámci druhé modernizace se přímého vstřiku dočkal i nejmenší zážehový šestiválec 2,8 l. Do výbavy také tehdy přibyl adaptivní tempomat s možností úplného zastavení, nouzové brzdění a hlídač mrtvého úhlu...

D4 – Typ 4H (2009-2017)

Třetí generace se poprvé objevila na konci listopadu 2009 v Miami. Design exteriéru byl tentokrát prací Christiana Winkelmanna. Základní verze měřila 5,14 m, delší 5,27 m, opět se tedy o něco natáhla. Základem konstrukce se stala koncernová platforma MLB, ale hliník nechyběl. Sloupky B už ovšem měla z vysokopevnostní oceli, jedinou volbou v oblasti převodovek byl osmirychlostní Tiptronic, stále ještě existovaly i „dvoukolky“. Nechyběla armáda jízdních asistentů, full-LED hlavní světlomety, připojení na internet i noční vidění, i když dávno po americkém Cadillacu. Motory zastupovaly na začátku kariéry jen osmiválce 4.2 FSI a 4.2 TDI. Šestiválce 3.0 TDI přišly na řadu v létě 2010, stejně jako kompresorový 3.0 TFSI, který ovšem spaloval benzin. Atmosférický dvanáctiválec, stále do W, narostl na 6,3 l, dodával se od počátku roku 2011.

Osmiválec 4.0 TFSI se dvěma turby následoval na jaře 2012, ve své nejostřejší podobě byl spolu s deaktivací válců určen i pro S8. Tehdy se také připojil produkční hybrid, ve kterém konstruktéři elektromotor spojili s malým čtyřválcem 2.0 TFSI. Nesmíme zapomenout ani na dvouapůllitr FSI se šesticí válců, ten byl ovšem určen jen pro čínský trh. Facelift ze září 2013 přinesl kromě vzhledových retuší i přední světla Matrix LED a další zdokonalení elektroniky. Za další dva roky měla premiéru dosud nejvýkonnější verze: S8 plus se 445 kW... Třetí generace zahrnovala stejně jako předchůdce „obrněnou“ verzi Security a navíc ještě šestimístného „jezevčíka“ s třemi páry dveří a délkou 6,36 m. Pro bohaté Rusy vyjížděla i z továrny v Kaluze.

D5 (2017-)

Nejnovější generaci ukázala automobilka 11. července 2017 v Barceloně. Na dálnici už umí jezdit sama a používá 48V elektrickou síť, krátká verze měří 5,17 m, dlouhá 5,3 m. Hliníková není ani ze 60 %, kromě značného podílu oceli přibyly i CFRP a hořčíková slitina. Výroba probíhá tradičně v Neckarsulmu, kdysi sídle automobilky NSU. Osmistupňový Tiptronic pohání výhradně všechna kola, postupně přijdou na trh šestiválcové motory 3.0 TFSI (také v hybridní verzi, která už ujede 50 km na elektřinu), V8 4.0 TFSI a W12 6.0 TFSI, turbodiesely zastupují třílitr a čtyřlitr, opět v konfiguracích V6 a V8. Nová S8 bude poprvé plug-in hybridem.

I když se v září 2001 objevila ve Frankfurtu studie kombi Avantissimo a vzbudila značnou pozornost, žádné jiné sériové karosářské varianty než sedanu jsme se ve čtyřech generacích dosud nedočkali. Ani na nejvýkonnější a nejsportovnější RS8 nikdy nedošlo, i když by si ji fanoušci moc přáli. Audi A8 používali i němečtí kancléři Gerhard Schröder a Angela Merkel, což jasně dokazuje, že luxusnější divize Volkswagenu zapracovala na své image opravdu mohutně...

Aleš Dragoun
Diskuze (36)
Avatar - Hammunasakra
27. 7. 2017 21:53
Re: Prvá osma
Jo vidim = třeba těch 60 kW vs 6 kW výkon = jak sem napsal v příspěvku na kterej si reagoval ;-)

Ale :yes: i za těch 6 kW ve všech verzích = neb [odkaz] :yes:
Avatar - AUDIRS6
27. 7. 2017 21:20
Re: Prvá osma
lol, a ty vies rozdiel medzi mild/normal/plug-in hybridom ?
normal hybrid sa neplanuje a v PHEV bude tiez 100 kW.
este nieco pre "namyšleneho mimoňa" ? Alebo si najskor dostudujes tieto zakladne rozdiely a potom sa tu ideme bavit ?

Teda vlastne nie, neideme sa bavit. :-!
Avatar - Hammunasakra
27. 7. 2017 17:43
Re: Prvá osma
Samozřejmě výsměch až nadoraz = viz já 12:41 :-)
Avatar - Hammunasakra
27. 7. 2017 17:41
Re: Prvá osma
Ty si fakt namyšlenej mimoň >:D

Bavíme se o audi A8 = že bude ve všech verzích mild hybrid = s uvedenym výkonem

Tož asi tak.. :-)
Avatar - AUDIRS6
27. 7. 2017 14:50
Re: Prvá osma
ty si fakt... povedzme ze nemehlo >:D
toz v hybride - PHEV Q7 e-tron ma el. motor 100 kW
A v takej R8 e-tron maju tie motorceky spolu 340 kW
dalsie zvasty komentovat netreba
toz asi tak...