Audi F12 e Sport: Rodina modelů e-tron na dosah
Audi má s elektromobily velké plány. Dokonce tak velké, že se rozhodlo vyvinout modulární systém, jenž by bylo možné použít v celé škále automobilů od městských miniaut přes vozy střední velikosti až po sportovně orientované modely. Nese tajemné označení F12 e Sport, práce na něm trvaly tři roky a jeho předností je, že nevznikl čistě jako platforma pro elektromobily, ale umožňuje i doplnění o plug-in hybridní systém. Tím bude mít ingolstadtská automobilka a tím pádem i ostatní značky koncernu přístup ke všem technickým řešením, které jsou momentálně v kurzu.
Zajímavé přitom je, že F12 e Sport není systém, jenž využívá Audi R8 e-tron, které zamíří do prodeje jako první. Nejčerstvější technická novinka Audi umožňuje využití až 200 Li-Ion článků o celkové kapacitě až 38 kWh, zatímco R8 má akumulátory s kapacitou 49 kWh. Disponuje také třemi motory, což je o jeden více, než má elektrické R8. Dá se tedy předpokládat, že i budoucí R8 e-tron, pokud nějaký bude, zřejmě bude využívat výrazně modifikovanou varaiantu F12.
Při pomalé jízdě pracuje u F12 e Sport pouze synchronní motor na přední nápravě, zbývající dva asynchronní pro zadní nápravu se aktivují až při vyšších rychlostech. Společný výkon všech tří elektromotorů činí 150 kW (204 k) a točivý moment vrcholí hodnotou 548 Nm.
V kabině najdete základní ovládací prvek pro volbu jízdy vpřed, vzdad, neutrál a parkování, situovaný na středovém tunelu. Všechny ostatní systémy se ovládají prostřednictvím vyjímatelného tabletu, umístěného ve středové konzole. Software by přitom měl být do jisté míry uživatelsky programovatelný. Jako hlavní výhody tohoto systému Audi řadí krom možnosti přizpůsobení různým typům aut i možnost případné výměny samostatných Li-Ion článků, což přijde vhod zejména v případě nehody, přičemž je prostor pro akumulátory chráněn prvky z kovaného hliníku.
Tak kolik času Audi dáváte do chvíle, než představí první EV s touto technikou? Rok, maximálně dva?