Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi přiveze do Goodwoodu repliku předválečného Auto Unionu typu D

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Německá automobilka Audi přiveze na Festival rychlosti, který se bude konat ve dnech 11.-13. července 2008 tradičně na okruhu v Goodwoodu, nově postavenou repliku předválečného Auto Unionu typu D.

O rekonstrukci mechanických částí typu D se postarala anglická firma Crosthwaite & Gardiner z východního Sussexu, která má třicetileté zkušenosti s restaurováním historických vozů a stavbou autentických replik „stříbrných šípů“ s motory vzadu pro tovární muzeum Audi. Karoserie je pak dílem společnosti Roach Manufacturing, sídlící nedaleko Southamptonu.

Renovátoři v obou společnostech měli práci o to těžší, že technická dokumentace byla vyvezena po válce do tehdejšího Sovětského svazu, neboť továrna ve Zwickau patřila do sovětské okupační zóny. Tam bohužel zmizela beze stopy. I existující závodní automobily skončily kdesi v Pobaltí, zhruba před dvěma desítkami let se jeden podařilo objevit, ale zdaleka nebyl v původním stavu. Co se karoserie této verze typu D týče, dochovalo se v továrním archivu pouze několik fotografií, které měli Keith Roach a jeho lidé k dispozici. Ovšem podobným způsobem už postupovali při výrobě šatů pro šestnáctiválcový typ C, který je k vidění v továrním muzeu Audi.

Typ D byl posledním ze stříbrných šípů se čtyřmi kruhy ve znaku, malý jedenapůllitrový typ E existoval pouze jako model, vzhledem k válečným událostem na něj již nedošlo.

Déčko mělo premiéru v sezoně 1938, kdy bylo poháněno třílitrovým dvanáctiválcem o výkonu 309 kW (420 koní). Konstruktéři firmy Auto Union se pro rok 1939 rozhodli ještě zvýšit jeho výkon, a to jednoduchou cestou – přidali druhý kompresor Roots. Motor tak dával o dalších 65 koní více, tedy celkem 357 kW (485 koní). Instalace druhého mechanického dmychadla si vyžádala změny jak zádě, kde se objevily větší nasávací trubice, tak i přídě, která byla plošší.

Dvoukompresorová verze typu D vyhrála v roce 1939 dvě Velké ceny, Hermann Paul Müller zvítězil ve Francii na okruhu v Remeši, v poslední Grand Prix před druhou světovou válkou, která se konala 2. září 1939 na městském okruhu v Bělehradě, projel vítězně cílem „dábelský maestro“ Tazio Nuvolari.

Nová replika typu D nahradí na vzpomínkových akcích svou starší sestru s jediným Rootsovým dmychadlem z roku 1938, která byla postavena částečně z dobových dílů a také nalezne své místo v továrním muzeu.

Dvoukompresorové déčko pak nebude v Goodwoodu řídit nikdo jiný, než milovník a sběratel historických vozidel a kromě jiného také bubeník kapely Pink Floyd, Nick Mason. Příležitostný závodník a pětinásobný účastník slavné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans nebude sedět za volantem historického Auto Unionu poprvé. Již loni řídil na stejném okruhu šestnáctiválec typu C.

Na této trati se ovšem objeví letos i pětinásobný vítěz Le Mans Frank Biela, a to za volantem svého Audi A4 kategorie Superturismo, se kterým vyhrál před dvanácti lety šampionát cestovních vozů právě na britských ostrovech. Kromě toho automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku vystaví i trojnásobného vítěze vytrvalostního klání na okruhu La Sarthe, placku R10 TDI.

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
30. 6. 2008 07:31
Re: Auto Union D
Hitler stál za všemi úspěchy Němců v Grand Prix od jejich návratu v roce 1934. Byl to pochopitelně on, v jehož hlavě se zrodila myšlenka na návrat na závodní tratě.... Pochopitelně ve svém megalomanství chtěl, aby Německo vítězilo i v automobilových závodech. To se také až na pár výjimek bezezbytku podařilo... Ač to bude znít možná velmi drsně, bez politiky by žádné Auto Uniony nikdy nevznikly..... Mercedesy zřejmě ano. Hitler také chtěl, aby vozy GP postavily dvě německé značky a navzájem si konkurovaly. P.S. Němečtí jezdci byli také členy jisté nechvalně proslulé vojenské organizace, kvůli které jistý William Lyons po válce změnil název své společnosti...
Avatar - Pierro
26. 6. 2008 13:12
Re: Auto Union D
Najlepšie vyzeral ten monopost z roku 39, s ktorím Tazio Nuvolari vyhral velkú cenu Juhoslávie. Tuším že mal vzadu dvojáky. To auto údajne dokázalo letieť rovnako rýchle ako dnešné monoposty F1...
26. 6. 2008 13:04
Re: Auto Union D
Máš pravdu. Ostatne, iba v tej súvislosti ako Ty politiku spomíname, nijak ináč...
Avatar - Pierro
26. 6. 2008 12:16
Re: Auto Union D
Já bych tohle nedával do spojitoti s politikou. To auto mělo tu smůlu, že vzniklo v nevhodné době a bylo tehdejšími nacistickými mocipány zneužito jako výkladní skříň technických možností Velkoněmecké říše. Jinak celá řada těhle Unionů, stejně jako třeba Mercedesů ze stejné doby byla úžasná...
26. 6. 2008 11:21
Auto Union D
Unikátny voz, aj vo svojej dobe vyzeral ako z inej planéty, kvôli svojmu odlišnému usporiadaniu pohonu.
Škoda, že najväčšie úspechy slávil v dobe, keď sa Hitler dostával na najvyššie méty a nezabúdal pre svoje cile zneužívať ani popularitu a úspechy nemeckého motoristického športu. Jediný film, čo mám, kde je D v zábere, je dokument o Hitlerovi...