Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi Q7: První jízdní dojmy ze Švýcarska

David Bureš
Diskuze (23)
Druhá generace Audi Q7 výrazně zhubla. To spolu s natáčecí zadní nápravou přináší velice agilní jízdní vlastnosti.

První generace Audi Q7 vydržela ve výrobě dlouhých deset let, letos však na trh konečně přichází její očekávaný nástupce. Automobil vyráběný ve slovenské Bratislavě jsme již v lednu měli možnosti si prohlédnout přímo v Praze, poprvé jsme se však s ním projeli až nyní, v okolí švýcarského lyžařského střediska Verbier.

Při prezentaci Q7 Audi zdůrazňuje především tři prvky – luxusní komfort, prostorný interiér a výrazné snížení hmotnosti. Při první testovací jízdě jsme se proto zaměřili na tyto prvky.

Více hran a maximální komfort

Tvary karoserie nové Q7 na jednu stranu navazují na předchůdce, na druhou stranu jsou však v lecčems jiné. Základní silueta zůstala totožná, stejně tak bylo zachováno víko zavazadelníku se zakomponovanými koncovými světly. Design však využívá více hran než dosud, což je patrné hlavně na světlometech a masce single frame. Přestože už Q7 není takový „mastodont“ jako dosud, do elegantnosti mají její tvary stále daleko.

K vnitřku však nemáme větších výhrad. Kvalita zpracování je na nejvyšší úrovni, přesně tak má vypadat vrcholný zástupce luxusní značky. Novým prvkem modelů Audi je digitální kaplička s přístroji, kterou Q7 přejala z TT nebo R8. V případě Q7 však zůstává příplatkovou položkou, za kterou se připlácí 17.200 korun. Já osobně bych si za tuto technickou inovaci využívající displej s úhlopříčkou 12,3 palce připlatil, jen je trochu nepřirozené, že je displej umístěn v kapličce kolmo a není nijak nakloněn k očím řidiče. Také základní provedení s barevnou obrazovkou mezi analogovými budíky si však své zájemce najde, Audi je chce nabízet především konzervativním zákazníkům.

Prostoru je na předních sedadlech více než dostatek ve všech směrech, to samé platí také pro druhou řadu sedadel. Třetí řada je však ryze nouzovou záležitostí, sedáky dvojice sedaček leží nízko nad podlahou, a tak se tu sedí v nepříjemné pozici, navíc tu není moc místa v oblasti kolenou. Také sedmimístné provedení je otázkou příplatku, připlácí se za něj tučných 39.900 korun. Za tuto cenu jsou však zadní sedadla elektricky sklopná a prostřední řada sedadel je podélně posuvná o 11 centimetrů. V sedmimístné verzi je Q7 schopna podle Audi pojmout až šest autosedaček, na definitivní potvrzení této informace si však musíme počkat do praktické ukázky.

Zavazadlový prostor nabízí štědrý objem 770 litrů, do pětimístné verze se vejde dokonce 890 litrů zavazadel. Po sklopení zadních sedadel vznikne rovná plocha, pod podlahu zavazadelníku se však prakticky nic nevejde, místo zabírá basový reproduktor hudebního systému nebo sada na opravu pneumatik. Menší výhradu máme k víku kufru, které by se mohlo otevírat výše.

Silný motor a skvělá převodovka

V době uvedení na trh je Q7 nabízena výhradně se šestiválcovými motory, což je jasná hozená rukavice konkurenčnímu Volvu XC90, které se přeorientovalo výhradně na čtyřválce. Na mezinárodní prezentaci jsme usedli za volant Q7 se zážehovým šestiválcem 3.0 TFSI o výkonu 245 kW.

V českém prostředí tato varianta bude méně obvyklou volbou, většina zákazníků sáhne po turbodieselu 3.0 TDI nabízeném zpočátku výhradně ve verzi s 200 kW. Přesto bylo zajímavé si benzinovou jednotku vyzkoušet.

Přeplňovaný benzinový třílitr nabízí lineární zátah už od velice nízkých otáček, ostatně jeho maximální točivý moment 440 N.m je dostupný v širokém spektru otáček od 2900 do 5300 otáček. Jednotka je navíc skvěle odhlučněna, což se hodí především na delších cestách, ve sportovním módu při vytočení do vyšších otáček jen decentně zaburácí.

Během testovací jízdy jsme dosáhli spotřeby 13,9 litru na 100 km. Velkou vypovídající hodnotu ale toto číslo nemá, trasa vedla po dálnici a po prudkých švýcarských kopcích, což by znamenalo vyšší spotřebu ve všech vozech. Na definitivní verdikt ohledně výše spotřeby si tak musíme zatím počkat.

Později bude Q7 dostupná i s dalšími jednotkami. Nabídku rozšíří základní 3.0 TDI se 160 kW a plug-in hybrid 3.0 TDI e-tron quattro s kombinovaným výkonem 275 kW. Vrcholem pak bude model SQ 7 s naftovým osmiválcem. Základní turbodiesel obohatí nabídku v dubnu 2016, datum příchodu ostatních verzí zatím stanoven nebyl.

Standardem Q7 je vedle pohonu všech kol také osmistupňová automatická převodovka Tiptronic, která nás při jízdě nadchla svou sametovou hladkostí. Jestli jsem nedávno chválil osmistupňový automat v BMW X4, tak Audi Q7 je v tomto ohledu ještě o krok dále. Systém quattro používá mezinápravový diferenciál, v základním nastavení je 60 % točivého momentu posíláno na zadní kola, v případě ztráty přilnavosti je však možné na přední nápravu poslat až 70 % točivého moment a na zadní až 85 %.

Až překvapivě obratná

Ve švýcarských serpentinách nová Q7 dokázala, že v kontextu velkých SUV je velice hbitým a obratným autem. Tato vlastnost má dva důvody. Tím prvním je výrazně nižší hmotnost ve srovnání s předchůdcem, Q7 ve srovnatelné variantě mezigeneračně zhubla až 325 kilogramů. Konstruktéři šetřili váhu snad všude, kde se dalo. Hliníkové dveře uspořily 24 kg, zadní zavěšení dokonce 40 kg. Lehčí jsou také motory nebo výfukový systém, šetřilo se také na sedadlech, která jsou o 19 kg lehčí. Na konstrukci karoserie byly použity komponenty z hliníku a oceli tvarované za vysokých teplot.

Druhým důvodem obratnosti Q7 je příplatková říditelná zadní náprava za 33.000 korun. Ta umožní natočit zadní kola až o 10° a tím zlepšit manévrovatelnost. V nízkých rychlostech se zadní kola otáčejí protilehle k těm předním, zatímco ve vyšších rychlostech paralelně. Toto řešení znamená, že i v úzkých serpentinách se toto více než pět metrů dlouhé SUV chová jako kompaktní auto, když si není potřeba do zatáček nějak najíždět.

Audi Q7 – ceny na českém trhu
Motor 3.0 TDI 3.0 TDI 3.0 TFSI
Zdvihový objem [cm3] 2967 2967 2995
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 160/- 200/3250-4250 245/5500-6500
Točivý moment [N.m/min] 500/- 600/1500-3000 440/2900-5300
Převodovka 8A 8A 8A
Max. rychlost [km/h] ? 234 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] ? 6,3 6,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,4 5,7 7,7
Cena [Kč] 1.579.900 1.699.900 1.769.900

Na hladkých švýcarských silnicích nebyl moc prostor vyzkoušet komfort podvozku, s těmi několika málo nerovnostmi si však Q7 poradila s grácií. Na dálnici se však auto přes nerovnosti pohupuje trochu jako loď. V tomto případě na to měl vliv mód komfort adaptivního vzduchového odpružení (za 58.800 korun). Také v režimu Dynamic byl vůz spíše houpavý než tuhý – klientům ale tato vlastnost bude patrně vyhovovat. Q7 je přece jen hlavně o komfortu než o sportovních hrátkách.

3.0 TFSI za 1,77 milionu

Audi Q7 druhé generace již od března zná své české ceny. Za testovaný 3.0 TFSI zákazník zaplatí 1.769.900 korun. Standardní výbava zahrnuje elektricky ovládané víko zavazadelníku, hudební systém s 10 reproduktory, multimediální systém MMI, čalounění kombinující kůži a umělou kůži, tempomat nebo elektricky nastavitelná přední sedadla.

Nabídka příplatkové výbavy zahrnuje množství prvků usnadňujících řízení a zvyšujících bezpečnost. Vedle již tradičních prvků, jako je poloautomatický parkovací asistent nebo adaptivní tempomat, je k dispozici třeba asistent nočního vidění, který pomocí infračervené kamery rozezná ve tmě chodce. Specialitou je také asistent pro vystupování, který pomocí světelných pásů ve dveřích upozorní posádku na okolo jedoucí vozidlo, které by cestující mohlo při vystupování ohrozit.

Mezi českými zákazníky je o novou Q7 velký zájem, tuzemské zastoupení registruje přes 150 objednávek. Z toho asi stovka míří přímo k zákazníkům, zatímco zbytek jsou vozy pro prodejce. První exempláře nové Q7 jsou již v Česku a v následujících týdnech se začnou postupně objevovat v showroomech. Minulou generaci si čeští klienti oblíbili, a tak se očekává úspěch také od nástupce.

Závěr

První jízdní seznámení s novým Audi Q7 bylo krátké, i po krátké jízdě je však patrné, že ingolstadtské SUV je jedno z těch aut, kterým přejedete napříč Evropou, aniž byste přitom mrkli okem. Stačí si zapnout adaptivní tempomat, lebedit si v sedadle s masážní funkcí a vychutnat si perfektní prostorový zvuk audiosystému Bang & Olufsen. Na druhou stranu od SUV, jehož cena v testované specifikaci snadno přesáhla tři miliony korun, bychom ani nic jiného neměli očekávat.

Na definitivní verdikt na novou Q7 si budeme muset počkat do podrobnějšího redakčního testu. Už teď ale bez ostychu tvrdíme, že se na další projížďku s Q7 velice těšíme. Úroveň komfortu, prostorná kabina a na poměry SUV velká mrštnost totiž po prvním seznámení slíbily mnohé.

David Bureš
Diskuze (23)
21. 5. 2015 15:17
svetla vyska
nikde nectu nic o nastavitelne svetle vysce a rozsahu nastaveni? jak to s ni je? ze by o tuto moznost Q7 potichu prisla???
Avatar - white label
18. 5. 2015 20:50
Re: Budem tvrdý...
Proč by mělo být lepší nemít tam zadní boční airbagy, právě v případě, kdy tam někoho vozíš?
Avatar - wakantanka
18. 5. 2015 20:36
Re: Budem tvrdý...
Rozumiem systému príplatkov. Plus mínus to funguje u D3 v podstate rovnako. Celé je to postavené na tom ako vytiahnuť zo zákazníka čo najviac peňazí, častokrát aj za to čo vlastne v aute ani nechce. A medzičasom sa podučil aj mainstream a nemajú si čo vyčítať.
Avatar - wakantanka
18. 5. 2015 20:33
Re: Budem tvrdý...
aha, takže preto má nové mondeo tie airbagy integrované priamo do pásov lebo je lepšie ich tam nemať? O tom že dobrá autosedačka kvázi spolupracuje s bočnými airbagmi v záujme ochrany dieťaťa si už počul?
18. 5. 2015 20:31
Re: Budem tvrdý...
Q7 na SVK ma v zaklade napr. navigaciu, co mnohi konkuretni nemaju.... Ale ano, za kopec dalsej vybavy priplacas...to je ta moznost vyberu a naskladania si vozidla podla svojich predstav. a za to s plati :-)