Audi – Q7, Q7 Hybrid, A4 Cabriolet ve Frankfurtu 2005
Návštěvníci a novináři v přímém kontaktu s novou Q7 většinou uznale kývali hlavou, což značí, že se Audi znovu trefilo do vkusu spotřebitelů. Vedle Q7 se ve Frankfurtu představila faceliftovná A4 v otevřeném provedení a také další generace modelů A8 a A6 v úpravě Security.
Q7
Jednoznačně nejdůležitější a nejočekávanější novinka Audi se ve Frankfurtu představila způsobem, který zůstane dlouho zapsán v paměti. Velkolepá show zakončená padající oponou nepostrádala prvky napětí a zábavy, pro tento účel speciálně složená a živě přednesená píseň se okamžitě zabydlela v myslích diváků. Audi Q7 přišlo na svět plné sebevědomí a v očekávání skvělých prodejních výsledků.
Není divu, neboť už na první pohled odhaluje vlastnosti, na které budou konkurenti možná marně hledat odpověď. Za prvé „qvésedmička“ měří neuvěřitelných 5086 mm, čím deklasuje konkurenty rozdílem desítek centimetrů. Ani další míry nejsou právě skromné: šířka 1983 a výška 1737 mm nemají mezi konkurenčními pětimístnými SUV konkurenci, rozvor přesahuje o 2 mm třímetrovou hranici.
V případě pětimístného uspořádání je k dispozici 775 l zavazadlového prostoru, který lze rozšířit až na 2035 l. Hry se sedmi sedadly mohou vyústit v 28 různých kombinací uspořádání interiéru. Sedmimístný interiér omezuje zavazadelník na 330 litrů. Interiér Audi vytesalo z kvalitních a příjemných materiálů a naplnilo nejmodernější elektronikou. Upořádání ovládacích prvků připomíná A6, ale ve voze se objeví i nové technologie.
V Q7 Audi například nabídne aktivní tempomat, jež dokáže pracovat v rozmezí 0 na 200 km/h, což znamená, že dokáže jednak kontrolovat vzdálenost ve vysokých rychlostech a také automobil zcela zastavit. Tato funkce dosud zůstávala aktivním tempomatům zapovězena. Audi Q7 dostalo samozřejmě pohon 4x4 quattro s mezinápravovým diferenciálem Torsen poslední generace, který rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60.
Na rozdíl od ryzích off-roadů nemá Q7 žádné mechanické uzávěrky diferenciálů, ani redukční převodovku. Podvozek s mnoha hliníkovými díly má vpředu i vzadu lichoběžníkovou konstrukci, standardní odpružení ocelovými vinutými pružinami lze za příplatek vyměnit za vzduchové odpružení, umožňující variabilně měnit světlou výšku vozu mezi 180 a 240 mm, terénní řežim má světlou výšku 205 mm.
V případě vzduchového odpružení jsou dodávány tlumiče s variabilní tlumící charakteristikou. Osmiválcová verze vyjede na 18palcových pneumatikách o rozměru 255/55, šestiválec na rozměru 235/60, příplatková kola mají palců 19 nebo 20. Od 12. září je možno objednávat Audi Q7 se vznětovým motorem 3.0 TDI V6, který se bude v Německu prodávat od 48 900 eur. Jeho nejvyšší výkon činí 171 kW a točivý moment 500 Nm. Q7 s ním zrychlí na 100 km/h za 9,1 s a dosáhne maximální rychlosti 216 km/h.
Zážehovou verzi pohání osmiválec 4.2 FSI s výkonem 257 kW a točivým 440 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá v tomto případě 7,4 sekundy, maximální rychlost činí 248 km/h. Motory jsou spojeny s šestistupňovou převodovkou Tiptronic. První dodávky zákazníkům jsou naplánovány na rok 2006. Později není vyloučen příchod dalších motorových verzí: očekáván je zážehový šestiválec, zážehový dvanáctiválec a desetiválcové TDI.
Q7 Hybrid
Vedle dlouho dopředu ohlášené premiéry SUV Audi Q7, představila luxusní větev VW Group ve Frankfurtu také hybridní studii Q7 Hybrid. Při otevření kapoty nového Q7 Hybrid nic nenasvědčuje tomu, že by se měli ochránci životního prostředí radovat. Pod kapotou je sice přímovsřikový, ale přeci jen poněkud velkoobjemový osmiválec 4,2 FSI se standardním výkonem 257 kW při 6800 ot./min.
Až druhý pohled odhalí, že kompresor klimatizace a čerpadlo posilovače řízení nejsou hnány od motoru, nýbrž na chodu motoru nezávislým elektrickým pohonem. To proto, že Q7 Hybrid je tzv. strong hybrid, tedy automobil schopný pohybu na spalovací motor, kombinaci elektromotor+spalovací motor nebo čistě elektrický režim. Silný osmiválec FSI dává 440 Nm točivého momentu při 3500 ot./min, dalších 200 Nm dodává elektromotor o výkonu 32 kW.
Elektrická jednotka je umístěna mezi motorem a měničem momentu automatické převodovky, se spalovacím motorem je spojena spojkou, která umožňuje různé režimy jízdy. Zajímavá konstrukce a velkorysé rozměry Audi Q7 umožnily, že interiér nebyl nijak zástavbou hybridního ústrojí postižen, pětimetrové SUV nabízí i zde tři řady sedadel a rozměrný zavazadelník. Elektrický systém čerpá energii z akumulátorů umístěných pod dnem zavazadlového prostoru v zádi, kde je místo náhradního kola také měnič napětí.
Elektromotor a sada NiMH baterií váží jen 140 kg, což je v řeči dimenzí Q7 jen sedmiprocentní nárůst pohotovostní hmotnosti proti konvenčnímu modelu. Spolupráci jednotlivých komponent systému pohonu řídí počítač, který plní příkazy řidiče. Ve městě do rychlosti 30 km/h lze použít jen elektromotor pro rozhýbání Audi Q7 Hybrid, což však stačí podobně jako u Toyoty Prius jen na necelé 2 km jízdy. Elektromotor daleko častěji zasáhne jako akcelerační pomocník, protože 200 Nm, které jsou v záloze jsou na rozdíl od točivého momentu motoru k dispozici tady a teď, bez výraznější časové prodlevy.
Tak lze s Q7 Hybrid akcelerovat z 0 na 100 km/h o 0,6 s svižněji (nezapomeňme přitom, že již běžné Q7 4.2 FSI akceleruje za 7,4 s). Podobně působí elektrická síla také při pružném zrychlení z 80 na 120 km/h, které je o 2 sekundy, tedy o 25 %, rychlejší než v případě standardního pohonu. Elektromotor je současně generátorem, který převádí kinetickou energii zpět na elektrickou při brzdění a současně je také startérem, který snadno spouští rozměrný vidlicový osmiválec po jeho vypnutí při nečinnosti (delší než 3 s).
Zabudováním elektrické části pohonu nebyly postiženy hodnoty maximální rychlosti, pomoc "čisté síly" se ale projevuje zejména v městském režimu úsporou paliva. Průměrná hodnota spotřeby paliva v městském cyklu činí 12 l/100 km, což představuje 13% úsporu. Ve střeše Audi Q7 Hybrid jsou navíc solární články, které umožňují ventilaci interiéru stojícího vozu. Akumulátory rozšiřují tuto funkci o klimatizaci spuštěnou v zaparkovaném voze před příchodem posádky.
A4 Cabriolet
Dalším a jedním z posledním modelů Audi, který čekal na nový obličej s jednodílnou mřížkou chladiče, byl zástupce střední třídy A4 v provedení kabriolet. Poté, co výrobce z Ingolstadtu úspěšně přemodeloval sedan a kombi, se vrhnul právě na kabriolet. Vnější změny byly předem dány. Dvojitou mřížku chladiče nahradila mřížka nová, jednodílná, odporoučely se i staré světlomety.
Zadní část se ve srovnání se sedanem a kombi změnila minimálně, mírně přepracovaná jsou pouze světla, jež dostala nový tvarový kryt. V interiéru Audi vyměnilo volant a přidalo více hliníku. Úpravy podvozku zahrnují nové nastavení tlumičů a pružiny jako i další komponenty, které mají zajistit větší stabilitu a zároveň komfort. Pokud ovšem půjde A4 Cabriolet stejnou cestou jako sedan a kombi, lze očekávat tuhé svezení.
Elektricko-hydraulickou plátěnou střechu lze sklopit i za jízdy v rychlosti do 30 km/h, Audi slibuje díky dobrým izolačním vlastnostem bezproblémový provoz také v zimním období. Pro faceliftovou A4 Cabriolet jsou k dispozici tři zážehové a jeden vznětový motor, pohon předních nebo všech kol Quattro, pěti a šestistupňová manuální převodovka, převodovka Multitronic a šestistupňový Tiptronic.
Dva moderní zážehové motory 3.2 FSI V6 a 2.0 TFSI s výkony 188 a 147 kW doplnila osvědčená přeplňovaná jednotka 1.8 litru s výkonem 120 kW. Ani Audi nezůstalo stranou moderního trendu a zpřístupnilo zákazníků v kabrioletu vznětový motor, konkrétně šestiválec 3.0 TDI s výkonem 171 kW. S nejsilnějším benzínovým motorem zrychlí A4 Cabriolet z 0 na 100 km/h za 6,8 sekund, s nejslabší 1.8 Turbo za 9,4 sekund.
Faceliftovaný model disponuje poslední verzí elektronického stabilizačního systému ESP, příplatková výbava se rozšířila o adaptivní světlomety. Za příplatek lze pořídit také DVD navigaci s multimediálním rozhraním MMI. Karoserii faceliftované A4 může zdobit 13 různých barevných odstínů, na výběr jsou 17 i 18palcová kola.
A6 a A8 Security
Bez předchozího mediální humbuku a ve stínu nových modelů Q7 a A4 Cabriolet, tedy jak se na obrněné limuzíny sluší a patří, se na frankfurtské autoshow představily modely A6 a A8 v speciální úpravě Security. Limuzína vyšší střední třídy A6 zůstává mírou zabezpečení na nižší úrovni, A8 úpravami připomíná obrněný vůz. Karoserie a skla Audi A6 odolá kulkám z klasické ruční zbraně.
Bezpečnostní systém zahrnuje například intercom umožňující komunikaci posádky vozu s okolím bez nutnosti otevření dveří či stažení okénka, run-flat pneumatiky či ochranu proti útoku slzným plynem. Nedobytnou A6 pohání zážehový osmiválec s objemem 4.2 litru a výkonem 246 kW, maximální rychlost vozu byla elektronicky omezena na 250 km/h. Točivý moment proudí na všechna čtyři kola.
Výbava modelu A6 Security obsahuje např. automatickou klimatizaci, multimediální rozhraní MMI s monochromatickým displejem, audiosystém s CD přehrávačem, elektromechanickou parkovací brzdu či dešťový senzor. Na zabezpečení vlajkové lodi A8 si dali inženýři Audi záležet ještě víc. Karoserie včetně skel odolá výstřelům ze zbraní do ráže 7,62 mm, podvozek dokáže ustát i výbuchy ručních granátů pod vozem.
Audi vybavilo A8 Security i unikátním pyrotechnickým systémem, jenž uvolní zablokované zámky, a tak dovolí posádce rychle opustit vůz. V motorovém prostoru bdí automaticky hasící systém, součástí speciálního bezpečnostního balíčku jsou také run-flat pneumatiky. V interiéru čeká posádku obvyklý luxus, kompletní pracovní i zábavní výbava včetně telefonu, faxu nebo DVD přehrávače.
Pod kapotou A8 pracuje dvanáctiválec 6.0 litru s výkonem 331 kW a točivým momentem 580 Nm, které putují skrze šestistupňový Tiptronic na všechna čtyři kola. Jelikož řízení A8 Security není hračka, nabízí Audi speciální kurzy pro řidiče této pojízdné pevnosti.