Audi Q7 s novými motory: 3,0 TFSI od 1,503 milionu Kč, nový 3,0 TDI za 1,437 milionu Kč
Zatímco VW Touareg a Porsche Cayenne se představily již ve svých nových generacích, ingolstadtské SUV Audi Q7 dostalo dočasně pro rok 2010 nové motory a osmistupňovou převodovku Tiptronic v základní výbavě. Tyto technické inovace pomohou velkému Audi v posledních letech kariéry jeho první generace.
Downsizing benzinových motorů
Nová nabídka začíná motorem 3,0 TFSI (Audi stále zůstává u původní zkratky místo novější, ale zavedené TSI, navíc T neznamená turbodmychadlo) s úhlem rozevření válců 90° a přeplňováním mechanickým kompresorem. Jím stlačovaný vzduch ochlazují dva mezichladiče, takže motor má k dispozici více kyslíku pro lepší spalování. Zrychlena byla i reakce na plynový pedál.
Slabší verze poskytuje 200 kW a největší točivý moment 400 Nm je k dispozici od 2250 do 4750 min-1. Q7 s ním z klidu na 100 km/h zrychluje za 7,9 s a dosahuje 222 km/h, pokud je vybavena adaptivním vzduchovým odpružením, je ještě o 3 km/h rychlejší.
Existuje i výkonnější varianta tohoto motoru, která nabízí 245 kW a točivý moment 440 Nm mezi 2900-5300 min-1. Obří SUV díky ní pokoří stokilometrovou rychlost za 6,9 s a jede 243, respektive 245 km/h. V kombinovaném provozu dle norem EU oba agregáty spotřebují stejné množství paliva: 10,7 l/100 km.
Nové motory nahrazují dosud používané atmosférické agregáty – šestiválec 3,6 FSI (206 kW) a osmiválec 4,2 FSI (257 kW). Oproti nim došlo ke snížení spotřeby o 1,4 l/100 km, respektive 2 l/100 km.
Nová TDI z nové A8
Dieselovým základem se stává 3,0 TDI druhé generace, která nemá se svým předchůdcem údajně společného zhola nic. Nabízí 176 kW výkonu a 550 Nm točivého momentu, který je dostupný mezi 1750-2500 min-1 Akcelerace z 0 na 100 km/h vozu vybavenému tímto turbodieselem trvá 7,9 s a dokáže uhánět až 215 km/h, s již zmíněným adaptivním podvozkem pak 218 km/h. Spotřeba nafty je přitom velmi nízká, v kombinaci jen 7,4 l/100 km, oproti staršímu motoru si novinka polepšila o 1,7 l/100 km. Výkonové parametry zůstaly zachovány.
3,0 TDI existuje i v čistší podobě, která splňuje se čtyřletým emisní normu Euro 6. Je vybavena recirkulací výfukových plynů a katalyzátorem DeNOx, který redukuje oxidy dusíku pomocí aditiva.
Osmiválcový turbodiesel 4,2 TDI prošel také úpravami ke snížení spotřeby, která klesla o 0,7 l na 9,2 l/100 km. Dostal nový vstřikovací systém a byly u něj rovněž minimalizovány vnitřní ztráty. Motor V8 s 250 kW nyní poskytuje 800 Nm/1750-2750 min-1 (+40 Nm). Díky tomu vystřelí z 0 na 100 km/h za 6,4 s a po německých dálnicích lze více než pětimetrové monstrum rozjet až na 242 km/h.
Audi Q7 2010 - Ceny na českém trhu | |||||
Model | 3,0 TFSI | 3,0 TFSI | 3,0 TDI | 4,2 TDI | 6,0 TDI |
Převodovka | 8A | 8A | 8A | 8A | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 2995 | 2995 | 2697 | 4134 | 5943 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 | 8/4 | 12/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 200/- | 245/5500-7000 | 176/4000 | 250/4000 | 368/3750 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 400/2250-4750 | 440/2900-5300 | 550/1750-2500 | 800/1750-2750 | 1000/1750-3250 |
Max. rychlost [km/h] | 222-225 | 243-245 | 215-218 | 242 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,9 | 6,9 | 7,9 | 6,4 | 5,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 10,7 | 10,7 | 7,4 | 9,2 | 11,3 |
Cena [Kč] | 1.503.700,- | 1.575.000,- | 1.437.500,- | 1.905.000,.- | 3.424.200,- |
Paleta i nadále vrcholí šestilitrovým V12 TDI s 368 kW a 1000 Nm, kterého se technické inovace nedotkly. Více než dostatek točivého momentu zapříčinil montáž šestistupňové převodovky Tiptronic.