Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi v Ženevě 2009

Aleš Jungmann
Diskuze (0)
Audi nás na svém tradičně rozlehlém stánku ve vzdálenějším rohu vrchní ženevské haly přivítalo velmi pestrou směsicí nových modelů. Patrně (komerčně) nejzajímavějším je vůz Audi A4 Allroad, navazující na velmi úspěšný větší model A6 Allroad.

Někteří komentátoři spekulovali o tom, že by automobilka z Ingolstadtu mohla do Švýcarska přivést i svůj nejmenší model A1, čestné místo uprostřed expozice ale připadlo ostré verzi modelu TT, která nese klasický název TTRS.

A4 Allroad

Tento vůz, jak je na první pohled zřejmé, vznikl na základě modelu A4 Avant. Design vozu snad nemůže nikoho překvapit; A4 Avant dostal vyšší světlou výšku, větší kola a všechny doplňky, které dělají Allroad Allroadem - to znamená především plasty kolem celé karoserie, nerezové ochranné prvky vpředu a vzadu a masku se svislým žebrováním leskle šedé barvy. V zadním nárazníku se navíc objevují malé odrazky.

Světlá výška A4 Allroad quattro je díky delším pružinám i tlumičům 180 mm. Tím se proti výchozímu modelu zvětšila i celková výška, a to o 6 cm. Úpravami narostly také ostatní vnější rozměry - délka o 18 mm a šířka o 15 mm. Rozvor 2805 mm je shodný s A4 Avant, menší z Allroadů tak za A6 Allroad quattro zaostává jen o 2 cm (!), přestože rozdíl v délce je 21 cm. Objem zavazadlového prostoru je jako u A4 Avant 490 až 1430 litrů. Rozchod kol vzrostl o 20 mm na 1583/1574 mm. Standardem jsou 17palcová kola s pneumatikami 225/55, za nimi se skrývají 16palcové brzdové kotouče. Pohon všech kol quattro má výchozí poměr 40:60 ve prospěch zadní nápravy. Podle aktuální jízdní situace může na přední kola směřovat až 65 % a na zadní až 85 % momentu.

Audi zpočátku nabídne tři motory. Jediným agregátem spalující benzín bude 155 kW čtyřválec 2,0 TFSI. Točivý moment 350 Nm v rozpětí 1500 až 4200 min-1 a převodovka S tronic stojí za výbornými parametry - zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 s a kombinovaná spotřeba 8,1 l/100 km.

Turbodiesely zastupují dva motory s technologií common-rail. 2,0 TDI má výkon 125 kW a bude zřejmě nejžádanější motorizací. Standardem je v tomto případě šestistupňová manuální převodovka. Vrcholem nabídky bude šestiválcové 3,0 TDI se 176 kW a standardně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic. Kombinovaná spotřeba turbodieselů je 6,4 l, respektive 7,1 l/100 km. Všechny tři motory vyhovují emisní normě Euro 5.

Standardní výbava pro Německo bude zahrnovat 17palcová litá kola, přední mlhovky, ostřikovače světlometů, automatickou klimatizaci, rádio s CD přehrávačem a elektromechanickou parkovací brzdu. Základní cena v této konfiguraci je stanovena na 37.100 Euro (asi 1,03 milionu Kč). Z příplatkové výbavy bude možné vybírat například xenonové světlomety se světelnými diodami pro denní svícení, panoramatickou střechu, adaptivní tempomat, MMI s hlasovým ovládáním, 505 W audiosystém a další. Do prodeje se model dostane během léta.

TT RS

Nový vrchol modelové palety řady TT bude mít jako všechny ostatní TT motor uložený napříč a pohon všech kol místo mezinápravového diferenciálu obstarává spojka Haldex. Přeplňovaný pětiválec o objemu 2480 cm3, vybavený přímým vstřikováním paliva, disponuje výkonem 250 kW mezi 5400 a 6500 min-1 a točivým momentem 450 Nm v rozmezí 1600-5300 min-1. Pokoření rychlosti 100 km/h má kupé zabrat 4,6 s (roadsteru 4,7 s) a maximální rychlost je podle oblíbeného německého zvyku omezena na tradičních 250 km/h s možností posunutí omezovače na 280 km/h.

Uzavřená varianta váží 1450 kg, roadster pak 1510 kg. Spotřeba paliva je v kombinovaném cyklu, i díky relativně nízké hmotnosti díky širokému použití hliníku, pouze 9,2 l/100 km.

Motor samotný vyniká svou kompaktností (podélně zabere v motorovém prostoru pouhých 49 cm) i nízkou hmotností jen 183 kg. Za koly o velikosti 18, 19 či až 20 palců se ukrývá dobře dimenzovaná brzdová soustava s disky o průměru 370 mm (ty jsou perforované) vpředu a 310 mm vzadu.

A5 Cabrio/S5 Cabrio

Audi A5 a S5 Cabriolet přímo vychází z uzavřeného dvoudveřového kupé, které mělo světovou premiéru v roce 2007 na autosalonu v Ženevě. Po designové stránce se nový kabriolet od kupé odlišuje prakticky pouze svou plátěnou střechou a použitím nových zadních světlometů ze světelných diod. V konstrukci karoserie samozřejmě došlo na zásadní změny, jejichž cílem je poskytnout srovnatelnou tuhost s uzavřenou karoserií.

V interiéru novinky je palubní deska stejná jako u kupé, ale jsou zde použita nová přední sportovní sedadla a zcela nová zadní sedadla. Přední sedadla nabídnou nový systém vyhřívání v opěrkách hlav. Cestující na zadním sedadle budou mít ve srovnání s kupé o něco méně prostoru na šířku a jejich sedadlo je sklopné v poměru 50:50 pro lepší využitelnost zavazadlového prostoru o velikosti až 750 litrů při sklopených sedadlech. Audi A5 Cabriolet má nabídnout jednu z pěti pohonných jednotek, z nichž tři jsou zážehové a dvě vznětové. Benzinové motory zastoupí čtyřválec 2,0 TFSI s výkony 132 kW (180 k) a 155 kW (211 k), nejslabší variantou bude čtyřválec 1,8 TFSI o výkonu 118 kW. Třetím zážehovým motorem a zároveň vrcholem nabídky bude šestiválec 3,2 FSI o výkonu 195 kW (265 k). Zájemcům o vznětové agregáty budou nabídnuty šestiválce 2,7 TDI (140 kW/190 k) a 3,0 TDI (176 kW/240 k).

Audi S5 Cabriolet dostane nový přeplňovaný šestiválec 3,0 TFSI, poskytující výkon 245 kW (333 k) a točivý moment 440 Nm. Tato pohonná jednotka má v tomto roce nahradit osmiválec o objemu 4,2 litru s výkonem 260 kW (354 kW) a točivým momentem 440 Nm v současném kupé Audi S5. Otevřené provedení Audi S5 s novým šestiválcem má dosahovat zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,6 s, zatímco kupé tuto disciplínu zvládne za 5,1 s. Maximální rychlost je již tradičně omezena na 250 km/h. Průměrná spotřeba paliva u Audi S5 Cabriolet má mít hodnotu 9,6 litru na 100 km.

Audi A5 Cabriolet bude k dispozici s pohonem předních kol, ale i s pohonem všech čtyř kol quattro, u nějž bude standardně nastaven poměr rozdělení přísunu točivého momentu k nápravám 40:60 ve prospěch zadních kol. převodovky budou šestistupňové manuální nebo sedmistupňová dvouspojková S tronic. Model S5 bude standardně vybaven pohonem quattro s rozdělením momentu 40:60, elektronicky řízeným aktivním zadním diferenciálem a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic. Prodeje modelu A5 Cabrio by měly začít již letos v květnu, základní cena vozu s motorem 1,8 TFSI se bude pohybovat kolem 1,36 milionu Kč.

R8 V10

Sportovní model Audi R8 s motorem uprostřed dostal na autosalonu v Detroitu výkonnější pohonnou jednotku. Dosavadní osmiválec 4,2 FSI o výkonu 309 kW doplnil desetiválec 5,2 FSI z Lamborghini Gallardo LP560-4. Motor o objemu 5204 cm3 je naladěn na menší hodnotu výkonu - 386 kW při 8000 min-1, místo 412 kW v Lamborghini. Točivý moment vrcholí 530 Nm při 6500 min-1.

Motor je vybaven přímým vstřikováním FSI, které vstřikuje palivo do spalovacích prostorů pod tlakem až 120 bar. Díky tomu dokáže motor pracovat s kompresním poměrem 12,5:1, což zaručuje vysokou účinnost a tedy vysoký výkon při nízké spotřebě paliva. Omezovač otáček zasahuje při 8700 min-1. Na výběr je šestistupňová manuální převodovka nebo sekvenční R tronic, která pro přeřazení potřebuje jen 0,1 s. V obou případech jsou poháněna všechna kola systémem quattro. Pro maximální akceleraci je R8 vybavena systémem Launch Control, který elektronicky reguluje prokluz kol.

Nový motor dodává R8 vynikající jízdní výkony. Maximální rychlost je 316 km/h, zrychlení z klidu na 100 km/h trvá jen 3,9 s, 200 km/h dosáhne za dalších 8,1 s (údaj platí jen pro sekvenční převodovkou R tronic). Díky relativně malé hmotnosti motoru (258 kg) je R8 5,2 V10 jen o 31 kg těžší než R8 4,2 V8. Verze s manuální převodovkou tak váží 1620 kg. Vzhledem k umístění motoru uprostřed před zadní nápravou je rozložení hmotnosti téměř ideální 44:56. Podvozek je naladěn, aby měl neutrální charakter. Ve výbavě nechybí adaptivní tlumiče Audi magnetic ride, přední světlomety složené výhradně ze světelných diod a za příplatek také keramické brzdy, které jsou účinnější, nevadnou a mají životnost 300 tisíc km.

Do prodeje v Německu se Audi R8 5,2 V10 dostane v druhém čtvrtletí 2009 a základní cena je stanovena na 142 tisíc Euro (asi 3,95 milionu Kč).


Aleš Jungmann
Diskuze (0)