Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi vyvíjí pérování vyrábějící elektřinu

Michal Fokt
Diskuze (12)
Hybridní auta už možná brzdy nebudou muset spoléhat jen na rekuperaci kinetické energie, dobíjet je bude i jízda po nerovnostech.

Proč to někoho nenapadlo dřív? Zatímco běžná hybridní auta nebo elektromobily se při jízdě musí spoléhat na rekuperaci, pouze pokud se nešlape na pedál plynu, auto se na nerovné silnici pohupuje neustále a tato energie není nijak využívána. To by však mohlo v blízké době změnit Audi.

Šéf R&D Audi Ulrich Hackenberg oznámil časopisu Auto Express, že automobilka dokončila vývojové práce na pérování které využije pohybů zavěšení k výrobě elektřiny. "Lidé si neuvědomují, že tlumiče jsou velmi horké. Když tvrdě pracují na nerovné silnici, zahřívají se na teplotu 100-125 stupňů a toto vzniklé teplo se bez užitku vyzáří do atmosféry. Proto je vyměníme za generátor".

Hackenberg odmítl být konkrétnější, co se technických detailů týče, dá se však očekávat použití rotačního generátoru, umístěného do těla tlumiče, jenž by byl roztáčen kompresí tlumičů. Šéf vývoje Audi také naznačil, že by mohlo jít o užitečnou věc nikoli pouze z pohledu zvýšené úspory paliva u hybridních modelů, ale i v případě výkonných verzí automobilů: "Protože můžeme posílat energii zpět do tlumičů, máme nezávislé variabilní zavěšení všech kol, které může potlačovat náklony v zatáčkách".

Zatím není známo, kdy se tento typ zavěšení dostane do produkčních aut, jisté ovšem je, že v určitých částech světa, Česko nevyjímaje, by mohlo jít o velice užitečnou techniku, která by odvedla pořádný kus práce.

Michal Fokt
Diskuze (12)
1. 7. 2014 20:09
Clovek ani netusil
ze slovenski cestari pri vyrobe nekvalitnych ciest a neplatani dier mysleli na taku vzdialenu buducnost. Bravo!
29. 6. 2014 21:46
Re: Kolik?
Psalo se o tom už minulý rok, asi je potřeba si to zopakovat. Energii tak získanou můžou vyžít k pohonu auta, nebo napájení vybavení. A u dynamičtěji/ sportovněji střižených aut by mohl posloužit jako adaptivní (a nahradit tak, popřípadě doplnit stávající řešení). V principu jde o rekuperaci - zachycení a využití energie, která by se jinak v tlumičích přeměnila v teplo.
28. 6. 2014 15:09
Re: Kolik?
K tomu stačí tlumiče s řízenou tuhostí, a to není třeba halasně ohlašovat - to je běžná věc.
28. 6. 2014 12:33
Re: Kurňa!
Tak tak. Tam bude projíždějící Audi pérovat tak, že se z něj stane elektromobil a nebude potřebova ani startovat motor ...
28. 6. 2014 12:28
Re: next-gen
Auta s CNG motory by mohla využívat i palivo z pasažérů ...