Austrálie zřejmě zaplatí Toyotě, aby zde zachovala výrobu
Automobilka Toyota aktuálně jedná s australskou vládou o finanční podpoře na zachování místní výroby, potvrdil to zdejší ministr průmyslu Greg Combet. Austrálie podobnou dohodu již dříve podepsala s koncernem General Motors.
Japonská automobilka v Austrálii vyrábí od roku 1963, aktuálně tu produkuje dva sedany – Camry (včetně hybridní verze) a Aurion, který je speciálně určen pro zdejší trh. Oba vozy sdílejí velkou část techniky.
Pokud by se Toyota domluvila s australskou vládou na finanční injekci, mohl by se v Austrálii vyrábět ještě další model. Tímto vozem by mohlo být SUV RAV4, které používá některé stejné prvky jako Camry.
Představitelé japonského výrobce nechtějí o rozhovorech s vládou příliš hovořit. Pouze přiznávají, že s místními politiky běžně diskutují o budoucích plánech v zemi. Pro Toyotu je podle jejích slov zdejší výroba důležitá pro obchodní model australského zastoupení, a tak je cílem zde vyrábět i nadále.
Hlavním důvodem pro jednání s vládou o finanční podpoře je fakt, že se automobilce výroba v Austrálii nevyplácí, naposledy tu byla v zisku ve fiskálním roce 2008-2009. Kvůli problémům už loni automobilka v závodě Altona propustila na 350 zaměstnanců.
Australská vláda navíc Toyotu podpořila již v minulosti – v posledních třech letech přispěla takřka 100 miliony australských dolarů (1,9 miliardy korun) na zahájení výroby Camry Hybrid a modernizaci zdejší motorármy.
Loni Austrálie poskytla dotaci automobilce General Motors a její australské značce Holden. Výrobce výměnou za to slíbil, že zde investuje další jeden milion australských dolarů (18,9 miliard korun). Výroba Holdenů tak potrvá minimálně do roku 2022.
Naopak automobilka Ford chce výrobu na australské půdě ukončit, a to do roku 2016. Také jemu se zdejší výroba nevyplácí, americký výrobce u protinožců již několik let vykazuje ztrátu. Výroba Fordů v Austrálii začala již v roce 1925.