Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Australský NCAP začne zohledňovat, jak snadné je opustit vůz pod vodou

Zaplavené auto
Zaplavené auto
Zaplavené auto
Zaplavené auto
51 Fotogalerie
Diskuze (0)

Nezávislá australská organizace NCAP, testující bezpečnost nových vozidel, od příštího roku rozšíří své protokoly. Novinkou je zohlednění snadnosti opuštění vozidla po jeho potopení.

Australský NCAP (ANCAP) od roku 2023 aktualizuje své protokoly pro testování bezpečnosti nových vozidel. Jednou z novinek je zohlednění, jak snadné je dostat se z auta v případě, že se z jakéhokoliv důvodu ocitne pod vodou. Nepůjde jen o doplňkový test, výsledek totiž ovlivní celkové hodnocení vozu. Získání pěti hvězdiček tedy bude o to složitější.

Výrobci automobilů budou muset prokázat, že až deset minut poté, co se vozidlo dostane pod vodu, půjde bez přívodu elektřiny otevřít dveře, a že bude stále fungovat elektrické stahování oken. Pokud to nepůjde prokázat, výrobci budou muset osobám ve voze poskytnout alternativní způsob, jak okno otevřít nebo rozbít. Tuto informaci má automobilka také uvádět v návodu k obsluze.

Podle australského webu CarExpert  šéfka ANCAP, Carla Hoorweg, změnu protokolů komentovala slovy: „I když je důležité nikdy svým vozem záměrně nevjíždět do povodňových vod, nedávné záplavy nám znovu připomněly, že povodeň může vozidlo i s lidmi uvnitř odnést nečekaně.

Auta vybavená opatřeními proti ponoření získají body v oblasti ochrany dospělých osob. Další novinkou od příštího roku bude zohlednění přítomnosti systému upozorňujícího na dítě opuštěné v uzamčeném vozidle.

Pokud auto kontrolou sedadel a dveří usoudí, že v něm zůstalo zamčeno samotné dítě, upozorní na to řidiče a v případě nutnosti také pohotovostní složky prostřednictvím eCall. Varování řidiče může zahrnovat vizuální či akustické upozornění skrze infotainment, troubení nebo odeslání upozornění do telefonu řidiče.

Video placeholder
Kia EV6: Nárazový test Euro NCAP 2022 • Zdroj: Euro NCAP

Začít diskuzi