Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auta a letadla: Všechny tyto speciály se inspirovaly světem stíhaček

David Bureš
Diskuze (1)

Svět letounů fascinuje i výrobce automobilů. Zatímco některé značky se motivy letadel inspirovaly jen lehce, jiné klidně postavily auto, co jako stíhačka vypadá.

Automobiloví designéři hledají inspiraci pro návrh automobilů v různých oblastech. Dnes automobilovému světu vládne hlavně snaha o ekologii, tudíž častým motivem bývá příroda a přírodní materiály. Byla ale doba, kdy automobilky rády zdůrazňovaly sílu a rychlost, v takovém případě se mnohdy nechaly inspirovat světem letadel, konkrétně stíhaček. A právě takové automobily jsme se rozhodli připomenout velkou fotogalerií.

Mistrem v tomto oboru bylo Lamborghini, které v roce 2007 šokovalo svět modelem Reventón. Vůz postavený na bázi tehdejšího Murciélaga bylo tehdy nejdražší Lamborghini v historii, proti výchozímu autu se přitom lišilo "jen" odlišnou karoserií. Ta byla přímo inspirovaná tzv. stealth stíhačkami, karoserie plná hran tak evokovala tvary "neviditelných" letadel, která se takovým tvarem maskují před radary. Lamborghini otevřeně mluvilo o inspiraci stíhačkou F-22 Raptor, znalci ale v Reventónu viděli spíše bombardér F-117 Nighthawk. Inspiraci stíhačkou pak podtrhlo vojenské zbarvení karoserie.

V roce 2013 šlo Lamborghini ale ještě dál, když v rámci oslav 50 let od svého založení představilo studii Egoista. Šlo o jednokusovou specialitu, na jejíchž tvarech se podílel slovutný Walter de Silva. Stíhacím letounům měla Egoista ještě blíže než Reventón, ať už tvary, tak jednomístnou kabinou. Lamborghini přitom v tomto případě mluvilo o inspiraci také bojovým vrtulníkem AH-64 Apache.

Ne vždy ale Lamborghini postavilo rovnou automobil s tvary stíhačky. V roce 2016 debutovalo Lamborghini Huracán Avio, edice desetiválcového superauta s motivy aviatiky. K výrazným úpravám designu tentokrát už nedošlo, šlo hlavně o stylistické úpravy, ať už dvojici pruhů vedoucích přes kapotu nebo specifické laky, modrá Blu Grifo, šedé Grigio Nibbio a Grigio Vulcano a zelená Verde Turbine.

Právě obdobnou cestou šli i další výrobci supersportů. Konkrétně se můžeme ze Sant' Agaty přesunout do nedalekého městečka San Cesario sul Panaro, sídla Pagani. Právě firma Horacia Paganiho se inspirovala italským letectvem, když po Zondě Tricolore v roce 2010 loni následovala Huayra Tricolore. Ty vzdaly hold národnímu akrobatickému týmu, při oslavě jeho 50., respektive 60. výročí. Zonda Tricolore i Huayra Tricolore tzv. "Frecce Tricolori" a jeho letouny Aermacchi MB-339A P.A.N připomínají hlavně modrým zbarvením a motivem italské trikolory.

Inspiraci leteckým zbarvením najdeme také u jednoho Fordu Mustang od Roush Performance. Tzv. Old Crow odkazuje na přezdívku letounu válečného pilota Buda Andersona, kterým byl P-51D Mustang, jež se slavným pony carem sdílí své jméno. Místo soudobého leteckého zbarvení tudíž na tomuto Mustangu najdeme motivy válečného letounu z druhé světové války.

Se světem letadel je spojena také automobilka Koenigsegg, která dnes sídlí v prostorách bývalého vojenského letiště. Ostatně logo někdejší letky z Ängelholmu firma dodnes používá na svých vozech.

Právě na švédský letecký průmysl odkázal i jeden z vyrobených kousků Koenigseggu Agera RS, přezdívaný Draken. To nejenže ve švédštině znamená drak, ale také to odkazuje na někdejší stíhačku Saab 35 Draken, která právě kdysi sloužila v Ängelholmu. Inspirace stíhačkou je ale hodně volná, hlavně z hlediska rychlosti, odhalený karbon na karoserii letoun tolik nepřipomíná.

Naopak Rezvani se inspirovalo legendárním průzkumným letounem Lockheed SR-71 Blackbird. Beast Alpha X Blackbird tak po jeho vzoru dostala černé zbarvení a silný motor, 2,5litr původem od Cosworthu vyladěný i díky turbodmychadlu na 700 koní (515 kW). V základu má přitom šestistupňový manuál, byť za příplatek můžete dostat sekvenční převodovku.

Legendárním letadlem je také strategický bombardér Avro Vulcan sloužící v britském královském letectvu. Právě na jeho jméno odkázal Aston Martin u svého modelu Vulcan, speciality poháněné sedmilitrovým atmosférickým (!) dvanáctiválcem, a tak není divu, že vznikl i kousek se zbarvením odkazujícím na slavný britský bombardér.

Inspirace letouny nicméně není v automobilovém světě jen záležitost nového milénia. Vždyť už v roce 1951 vznikl v General Motors show car LeSabre, který byl přímo inspirován tehdejšími stíhacími letouny. Ostatně i samo jméno odkazovalo na stíhačku F-86 Sabre. Pro padesátá léta šlo navíc o důležitý zdroj inspirace, právě motivy LeSabre odkazující na svět letadel následně použily mnohé sériové automobily. Nešlo však o tu podivnou příď, ale o ploutve na zádi nebo zaoblenou kabinu.

Letadly se navíc neinspirovaly jen sportovní auta a supersporty, motivem byly také v mainstreamu. Konkrétně třeba u Saabu byla taková inspirace logická, historie švédské automobilky byla spojena se stejnojmenným výrobcem vojenské techniky, který na rozdíl od výrobce osobních aut žije dál. Přímo stíhačkou Saab se inspiroval i 9-3 Viggen, ostrá verze tohoto modelu z přelomu tisíciletí s přeplňovaným čtyřválcem o objemu 2,3 litru naladěným na 172 kW.  

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - Tielman
22. 9. 2021 21:04
LeSabre Concept...
...je fascinujici prisera. Krasnej motor, detail predni masky, ktera je z bocniho pohledu uplne skryta, ale z celniho naprosto fascinujici... no jo, doba chromova... a doba designoveho silenstvi 🙂