Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auta lze pořád ukrást za pár sekund. Díky signálu z bezklíčového odemykání

David Bureš David Bureš 15. 8. 2017
47
Německý autoklub už loni zjišťoval, jak si auta poradí s hrozbou krádeže prostřednictvím bezklíčového odemykání. Letos test zopakoval s více modely. A jejich výsledky byly opět tristní!

Bezklíčové odemykání patří mezi moderní komfortní prvky auta, které jsou stále rozšířenější. Na to, že k autu zkrátka jen přijdete s klíčkem v kapse a to se samo odemkne, se rychle zvyká, a tak není divu, že je mezi zákazníky tak populární. Jenže tohoto komfortního prvku si všimli i zloději. Už loni na tuto hrozbu upozornil německý autoklub ADAC a letos před ní opět varuje. V nedávném testu zabývajícím se tímto problémem propadly všechny zkoušené vozy.

Ukrást automobil pomocí bezklíčového odemykání není nic tak složitého, jak se může zdát. Jestliže si myslíte, že vám nebezpečí hrozí jen v době, kdy jste blízko auta, rychle vás vyvedeme z omylu. Klidně můžete mít klíček u sebe doma a zloději vám zaparkované vozidlo před domem stejně ukradnou. Jak je to možné?

Klíček neustále vysílá signál, aby odemkl automobil. Stačí tak nechat klíček někde blízko zdi domu (třeba tradičně na věšáku u dveří), aby podvodník zvenku, klidně i velice slabý, signál zachytil. Když se mu to povede, pomocí zařízení zesílí daný signál, pošle ho k druhému zařízení u auta, pomocí něhož vůz odemkne a nastartuje, aby s ním během několika sekund mohl odjet. Vůz si totiž kvůli zesilovači myslí, že skutečný klíček je blízko, a tak se odemkne. Součástky na takové zařízení, které funguje na podobném principu jako zesilovače Wi-Fi sítě, přitom lze sehnat v obyčejném elektru. A to podle ADACu za nějakých 100 eur (cca 2.600 korun).

Kromě toho, že zloději musí pracovat ve dvojici, trápí podvodníky při tomto útoku vlastně jediná věc. Jakmile motor mimo dosah signálu klíčku zhasne (třeba dojde palivo), automobil už bez další úpravy znovu nenastartuje. V takovém případě ale není podvodník nijak zvlášť nápadný, pokud vůz někde odstaví, vypadá ukradené vozidlo naprosto obyčejně. Nejsou na něm viditelné škody a jeho skutečnému majiteli klidně může hrozit, že bude obžalován z pojistného podvodu... Zkrátka to vypadá, jako by si ho tam postavil sám, a nahlášení krádeže je jen podvod.

O problému se ve větší míře poprvé hovořilo už loni, kdy ADAC otestoval 24 aut 19 různých výrobců a zjistil, že je pomocí tohoto triku lze snadno ukrást. Na rozdíl od dřívějšího testu švýcarských odborníků ale autoklub nepoužíval drahé softwarové vybavení, ale jednoduchý zesilovač, který se dá koupit za pár stovek. I kvůli tomu apeloval na výrobce, aby své modely s bezklíčovým odemykáním lépe zajistily. Po roce se německý autoklub rozhodl test zopakovat, tentokrát s více než 100 vozy od 30 značek, aby zjistil, co se v této oblasti za pár měsíců událo. Bohužel nic, všechna testovaná auta propadla.

Až na dvě výjimky se pomocí jednoduchého triku povedlo automobil nejen odemknout, ale také nastartovat. Výjimkami jsou přitom BMW i3 a Infiniti Q30, které se ale nepovedlo odemknout (u prvního), respektive nastartovat (u druhého), jen proto, že daným systémem nebyly vybaveny. Mnichovskému elektromobilu chybělo bezklíčové odemknutí a japonskému hatchbacku bezklíčové startování.

Všechny ostatní testované vozy, mezi které patří nejen modely Škoda (Kodiaq, Octavia, Superb), ale také Volkswageny (Golf, Passat, Tiguan), Peugeoty (508, 5008), Hyundaie (i10, i30, i40) nebo třeba Tesla (Model S) dokázali odborníci ADACu pomocí jednoduchého zařízení odemknout a nastartovat. Problém se přitom netýká jen automobilů, ale také motocyklů, obdobně se povedlo na dálku, zhruba na 20 metrů, odemknout a nastartovat vybrané stroje od BMW, Ducati a KTM. Silný zesilovač by ale mohl signál klíčku klidně prodloužit o více než stovku metrů.

ADAC na základě testu zákazníkům doporučuje, aby si funkci bezklíčového odemykání vypnuli, pokud to jde. Klasické dálkové centrální ovládání je totiž dle autoklubu ve výsledku lépe chráněno před zneužitím. Na výrobce pak apeluje, aby tyto systémy lépe zabezpečili. Řešením přitom podle německých odborníků není balení klíčů do alobalu nebo ukládání do plechovky. Majitel nemá jistotu, že takový krok šíření signálu klíčku skutečně odstíní, a to zvlášť u plechovek. Alobal se zase od klíčku může potrhat a je k ničemu. Pokud jste ale doma, je možností vložit klíček do ledničky nebo mrazáku, které šíření signálu dokáže zamezit. Nejlepší volbou ale bude nějaké zabezpečovací zařízení, existují totiž systémy, které si s takovými útoky dokážou poradit a přitom zachovají funkci bezklíčového odemykání.

Seznam aut, na nichž ADAC testoval podvodné odemknutí a nastartování pomocí bezklíčového odemknutí
ZnačkaModel
Alfa RomeoGiulia
AudiQ2, A3, A4, A4 Avant, A5, A6, A6 allroad, R8, SQ 7, TT RS, TT S
BMW225xe, 318i, 318d, 440i GC, 520d, 520d Touring, 640d, 730d, 740, 740d, i3, X1
CitroënDS 4 CrossBack, C3, C4 Picasso, SpaceTourer
Fiat124 Spider
FordEcoSport, Edge, Focus, RS, Galafy, Kuga, Mustang, S-Max
HondaHR-V
Hyundaii10, i30, i40, Ioniq, ix35, Santa Fe
InfinitiQ30
JaguarF-Pace
KiaNiro, Optima
Land RoverDiscovery, Evoque
LexusRX
Mazda3, CX-5, MX-5
Mercedes-BenzE
MiniClubman, Cabrio, Countryman
MitsubishiOutlander, Space Star
NissanLeaf, Micra, Navara, Qashqai, Qashqai+2
OpelAmpera, Ampera-E, Astra
Peugeot508, 3008, 5008
RenaultCaptur, Clio, Grand Scénic, Kadjar, Mégane, Scénic, Talisman, Traffic
SeatAteca, Leon
ŠkodaKodiaq, Octavia, Superb
SsangYongTivoli
SuzukiSX4, Baleno, Swift, Vitara
SubaruLevorg
TeslaModel S
ToyotaC-HR, Mirai, Prius, RAV4, Verso
VolvoV40, S90, V90, XC90
VolkswagenGolf, Passat, Tiguan, Touran
Pozn. Naprostá většina vyrobených aut byla vyrobena mezi lety 2015 až 2017, vybrané modely jsou i staršího data výroby, nejstarší je Toyota Prius z roku 2007.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Ziadne mrazaky a alobaly :)
| 16. 8. 2017
Pak není problém mít klíč na druhém konci republiky.
Ziadne mrazaky a alobaly :)
| 16. 8. 2017
Nebylo by takový problém dát varování s odpočtem, aby člověk mohl auto odstavit a nepřišel najednou o posilovače, vůbec nemluvě o aktivaci zámku řízení.

Držák by tam byl pro případ, že má klíč vybitou baterii. S normálně funkčním klíčem by nebyl potřeba.

Auta by si měla stěžovat v první řadě proto, abys to zjistil co nejdříve - že ti klíč třeba odnesla partnerka v kabelce nebo ti vypadl, když jsi šel zavřít bránu.
Ziadne mrazaky a alobaly :)
| 16. 8. 2017
Tvoj uzasny "inziniersky" napad ma minimalne jednu fatalnu chybu odhalitelnu uz po 2 sekundach tvojho citania. Ak z akehokolvek dovodu by auto stratilo kontakt s klucom a je uplne jedno ci na strane kluca, kvoli chybe / zaruseniu atd... a motor by zhasol = posles do zadku vsetky systemy, ktore robia auto ovladatelne. Z toho dovodu sa to robi tak, ze auto len keca, ze mu chyba kluc, ale do nicoho ineho nezasahuje. A ak potrebujes akukolvek "krabicku" kde kluc za jazdy strcis, straca sa uplne vyznam keyless.
Klíče do ledničky
| 16. 8. 2017
dejte je do mikrovlnky, ale nesmí ji nikdo zapnout >:-[]
Avatar - lvy
Snadné řešení
| 16. 8. 2017
Nepochopil jste jak jsem to myslel, byl by to vypínač právě pro případy, kdy by mohlo dojít ke zneužití. To znamená v praxi mám byt kousek od parkujícího auta. Celý den používám vůz normálně, ale večer doma prostě klíček pro jistotu vypnu. A nebo dražší řešení, speciální odkládací miska, kdy by to sám klíč poznal a deaktivoval se. A to mě vede k dalšímu, klíč by měl poznat, že není v autě a podle toho reagovat. No ale to už jsme na cestě řešení, které by měly řešit automobilky. :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku