Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auto a zima: Startovací kabely. Jak na to?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (23)
V zimním období dochází ke ztrátě kapacity akumulátoru. Při velkých mrazech může dojít k úplnému vybití i u relativně mladého akumulátoru. Co teď? Pak jsou nejlepšími pomocníky startovací kabely.

Především při krátkých jízdách se akumulátor nedobije a energii pouze ztrácí. Při -10o C přichází zhruba o pětinu své kapacity a při -20o C až o polovinu. Svou roli hraje i stáří akumulátoru.

Nemůžete-li v zimě nastartovat, jsou ve většině případů nejjednodušším řešením startovací kabely a druhé auto se stejným napětím elektroinstalace a zdravým akumulátorem.

Jak kabely vybrat?

Nabídku startovacích kabelů lze v současné době označit za skutečně širokou a poměrně nepřehlednou. Při jejich nákupu již nejste omezení jen na značkový servis nebo prodejnu s autopříslušenstvím, ale stačí v hypermarketu zamířit mezi ty správné regály. Jenže podle čeho vybrat ty nejvhodnější?

K nejjednodušším a nejosvědčenějším způsobům výběru startovacích kabelů patří tloušťka drátů. Ta by měla být správně uvedena na obale, jestliže tam není, tak raději ruce pryč, i kdyby byla cena sebelákavější.

Podle doporučení německého autoklubu ADAC by měly startovací kabely odpovídat normě DIN 72 553 nebo ISO 6722. Pro osobní automobily se zážehovými motory jsou doporučovány kabely s průřezem od 16 mm2 výše. Pro motory o objemu nad 2,5 litru a turbodiesely se mají používat kabely s průřezem od 25 mm2.

Na poměření kabelů pouhým okem raději nesázejte pod tlustou izolací se totiž mohou ukrývat tenké kabely, které vám při startování nijak nepomohou.

Vedle kabelů je dobré nepodcenit ani výběr vozů, který poskytne životadárnou energii vašemu akumulátoru. Opět je zde jednoduchá rada. Řiďte se výkonem motoru. Pak vás nebude čekat nepříjemné zjištění, že malé městské mini s litrovým tříválcem ani po půlhodině propojení a společném mrznutí na parkovišti nedokáže pomoci vaší dodávce s 2,5-litrovým turbodieselem.

Jak kabely zapojit?

Návod na zapojení startovacích kabelů je prakticky v každé příručce k obsluze vozu, ale není na škodu si jej připomenout.

Při zapojování kabelů by mělo být vypnuté zapalování u obou vozidel. Nejprve se svorky červeně označeného kabelu připnou ke kladnému pólu (+) vybitého akumulátoru a následně ke kladnému pólu nabitého akumulátoru. Na ten se pak připojí na záporný pól (-) jedna svorka černě označeného kabelu a ta druhá se u vozidla s vybitým akumulátorem připojí na kovovou část v motorovém prostoru, u nových vozidel bývá tento kostřící bod často označen znamínkem mínus.

Černý kabel by neměl přijít do styku se záporným pólem vybité baterie, protože může dojít k jiskření, při němž akumulátor vypouští chemické výpary. Ty by mohly ve výjimečném případě i explodovat.

Když jsou kabely zapojeny, nastartuje se automobil s nabitou baterií. Díky tomu je pro nastartování druhého vozu k dispozici větší proud a navíc se neriskuje, že by se nejen v zimních teplotách po několika marných pokusech vybil i zdravý akumulátor.

Ve chvíli, kdy běží motor prvního vozu, je možné zkusit nastartovat automobil s vybitým akumulátorem. Pokud se nepodaří nastartovat na první pokus nemusí být ještě nutně prohráno. Některé odborné prameny uvádějí, že lze nechat vozidla spojena například 15 minut a poté pokus se startováním opakovat.

Pokud automobil s vybitým akumulátorem nastartuje díky spojení s druhým vozem prostřednictvím startovacích kabelů nemusí být nutně vše zachráněno. Odborníci doporučují ihned po jeho nastartování vypnout motor vozu se zdravým akumulátorem a pokud zhasne i vůz s vybitým, pak může být problém v jeho elektroinstalaci.

Jestliže motor vozu s vybitým akumulátorem běží i potom, co byl odpojen jeho zachránce, je pro zvládnutí dalšího samostatného startu potřeba jej nabít půlhodinovou až hodinovou jízdou.

Postup odpojování kabelů je opačný než jejich zapojení. Začíná se tedy odpojením svorky černě označeného kabelu z kostřícího bodu na karoserii vozu s vybitou baterií a následně ze záporného bodu na zdravém akumulátoru. Červeně označený kabel se odpojí nejprve u startujícího vozu a potom u vozu s vybitým akumulátorem.

Netlačit!

Startovací kabely mohou nebo spíše mohly v některých případech nahradit i silné paže, ale doba kdy si sousedé ráno na parkovišti před cestou do práce pomáhali navzájem roztlačit své škodovky s motorem vzadu nebo žigulíky je již pryč.

Roztlačování nebo roztahování je dnes použitelné pro nastartování jen u starších vozů. U moderních vozidel s katalyzátory a vstřikováním paliva se nedoporučuje. Rovněž u motorů s rozvodem řemenem není právě ideálním způsobem startování, protože zde hrozí poškození řemene a následné rozhození polohy ventilů a pístů v tom lepším případě a jejich potkání v tom horším případě.

Zapomněli jsme na něco? Doplňte nás prosím v diskusi.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (23)
9. 12. 2011 00:25
Re: roztlacanie
Jen kluci vesele roztlačujte! Šetřte startér baterii a životní prostředí >:D
9. 12. 2011 00:20
Re: upresnenie...
Vždycky se musím zasmát u toho věčného a kolikrát stupidního slovíčkaření :-)
5. 12. 2011 12:59
Re: roztlacanie
To je zas snůška trgickejch scénářů.Nikdy jsem neviděl škubnout řemen při roztláčení.Až teda na jeden, ale to bylo proto, že byla zamrzlá voda a pumpu hnal rozoďák.Ten tvůj přesně definovanej výkon, to je taky paráda.Jako dám silněší startej a pošlu rozvoďák do kytek, jo?Haha.Pokud je všechno vpořádku, jen ta baterie, nebo starter nemaj dost výkonu na otočení motorem, nevidim důvod, proč do toho nestrčit.Auto chytne na půl metru a je klid.A s tim, jak nechytí-li po dvou otáčkách, utopim kat v benzínu a pak to všechno shoří, to je taky blábol.Když někomu odejde svíčka, zapalovací modul, cívka, jak se ten motor v tu chvíli otočí víc jak dvakrát, kat je po smrti?Nechte toho strašení lidí už.. :-!
1. 12. 2011 23:46
Re: roztlacanie
Protože startér má přesně definovaný výkon, který nikdy nemůže být větší, než je žádoucí, jeho činnost je v podstatě plynulá a pravidelná.
Při roztahování záleží na mnoha proměnných, hlavně na citlivém pouštění spojky, vhodné rychlosti atd. Odhad těchto veličin je velmi obtížný, pokaždé je to jistá sázka do loterie i pro zkušeného řidiče. Roli hraje i konstrukce jednotlivých motorů (některé jsou náchylnější k poškození) a stáří rozvodového řemenu. Ten řemen, který je těsně před koncem životnosti nebo zvláště ten, který měnil Lojza co bydlí na konci vsi hned vedle kravína a to před šesti lety a 140 000 km a tenkrát ho napnul ho podle oka jako napíná klíňáky na Zetorech, má velkou šanci na pěknou destrukci motoru. Ale ohroženy jsou i zdravé a řádně servisované motory.

Pokud se týká katalyzátoru - když motor chytí "pri jednej - dvoch otackach" jak píšeš,
tak se opravdu nic neděje. Ale ruku na srdce, opravdu vždycky tak pěkně chytí ?

Fámy ani rozprávky to fakt nejsou. Ale přesvědčit se musí každý sám. Povíme si to třeba až budeš sundávat hlavu a měnit ohnuté ventily. To budeš mít dost času si o tom popovídat.
1. 12. 2011 23:17
Re: roztlacanie
Prosim o vysvetlenie preco je remen viac namahany. Remen pohana klukovy hriadel a ovlada vacky, cerpadlo a spol. Ako vie remen ze ho toci kluka, ktoru otaca zotrrvacni,k ktory otaca bud starter, alebo prevodovka?
AKo to remen zisti ze je viac namahany???
Preci by malo ist pri roztahovani do katalyzatora viac paliva? Ked mam vybitu baterku a nevladze rpetocit motor a necham ho roztlacit a hned pri jednej - dvoch otackach chyti co to vadi? Hadam to nebudem tahat 100 metrov!

Toto su podla mna nic len nejake fake famy a rozpravky..