Auto a zima: Startovací kabely. Jak na to?
Především při krátkých jízdách se akumulátor nedobije a energii pouze ztrácí. Při -10o C přichází zhruba o pětinu své kapacity a při -20o C až o polovinu. Svou roli hraje i stáří akumulátoru.
Nemůžete-li v zimě nastartovat, jsou ve většině případů nejjednodušším řešením startovací kabely a druhé auto se stejným napětím elektroinstalace a zdravým akumulátorem.
Jak kabely vybrat?
Nabídku startovacích kabelů lze v současné době označit za skutečně širokou a poměrně nepřehlednou. Při jejich nákupu již nejste omezení jen na značkový servis nebo prodejnu s autopříslušenstvím, ale stačí v hypermarketu zamířit mezi ty správné regály. Jenže podle čeho vybrat ty nejvhodnější?
K nejjednodušším a nejosvědčenějším způsobům výběru startovacích kabelů patří tloušťka drátů. Ta by měla být správně uvedena na obale, jestliže tam není, tak raději ruce pryč, i kdyby byla cena sebelákavější.
Podle doporučení německého autoklubu ADAC by měly startovací kabely odpovídat normě DIN 72 553 nebo ISO 6722. Pro osobní automobily se zážehovými motory jsou doporučovány kabely s průřezem od 16 mm2 výše. Pro motory o objemu nad 2,5 litru a turbodiesely se mají používat kabely s průřezem od 25 mm2.
Na poměření kabelů pouhým okem raději nesázejte pod tlustou izolací se totiž mohou ukrývat tenké kabely, které vám při startování nijak nepomohou.
Vedle kabelů je dobré nepodcenit ani výběr vozů, který poskytne životadárnou energii vašemu akumulátoru. Opět je zde jednoduchá rada. Řiďte se výkonem motoru. Pak vás nebude čekat nepříjemné zjištění, že malé městské mini s litrovým tříválcem ani po půlhodině propojení a společném mrznutí na parkovišti nedokáže pomoci vaší dodávce s 2,5-litrovým turbodieselem.
Jak kabely zapojit?
Návod na zapojení startovacích kabelů je prakticky v každé příručce k obsluze vozu, ale není na škodu si jej připomenout.
Při zapojování kabelů by mělo být vypnuté zapalování u obou vozidel. Nejprve se svorky červeně označeného kabelu připnou ke kladnému pólu (+) vybitého akumulátoru a následně ke kladnému pólu nabitého akumulátoru. Na ten se pak připojí na záporný pól (-) jedna svorka černě označeného kabelu a ta druhá se u vozidla s vybitým akumulátorem připojí na kovovou část v motorovém prostoru, u nových vozidel bývá tento kostřící bod často označen znamínkem mínus.
Černý kabel by neměl přijít do styku se záporným pólem vybité baterie, protože může dojít k jiskření, při němž akumulátor vypouští chemické výpary. Ty by mohly ve výjimečném případě i explodovat.
Když jsou kabely zapojeny, nastartuje se automobil s nabitou baterií. Díky tomu je pro nastartování druhého vozu k dispozici větší proud a navíc se neriskuje, že by se nejen v zimních teplotách po několika marných pokusech vybil i zdravý akumulátor.
Ve chvíli, kdy běží motor prvního vozu, je možné zkusit nastartovat automobil s vybitým akumulátorem. Pokud se nepodaří nastartovat na první pokus nemusí být ještě nutně prohráno. Některé odborné prameny uvádějí, že lze nechat vozidla spojena například 15 minut a poté pokus se startováním opakovat.
Pokud automobil s vybitým akumulátorem nastartuje díky spojení s druhým vozem prostřednictvím startovacích kabelů nemusí být nutně vše zachráněno. Odborníci doporučují ihned po jeho nastartování vypnout motor vozu se zdravým akumulátorem a pokud zhasne i vůz s vybitým, pak může být problém v jeho elektroinstalaci.
Jestliže motor vozu s vybitým akumulátorem běží i potom, co byl odpojen jeho zachránce, je pro zvládnutí dalšího samostatného startu potřeba jej nabít půlhodinovou až hodinovou jízdou.
Postup odpojování kabelů je opačný než jejich zapojení. Začíná se tedy odpojením svorky černě označeného kabelu z kostřícího bodu na karoserii vozu s vybitou baterií a následně ze záporného bodu na zdravém akumulátoru. Červeně označený kabel se odpojí nejprve u startujícího vozu a potom u vozu s vybitým akumulátorem.
Netlačit!
Startovací kabely mohou nebo spíše mohly v některých případech nahradit i silné paže, ale doba kdy si sousedé ráno na parkovišti před cestou do práce pomáhali navzájem roztlačit své škodovky s motorem vzadu nebo žigulíky je již pryč.
Roztlačování nebo roztahování je dnes použitelné pro nastartování jen u starších vozů. U moderních vozidel s katalyzátory a vstřikováním paliva se nedoporučuje. Rovněž u motorů s rozvodem řemenem není právě ideálním způsobem startování, protože zde hrozí poškození řemene a následné rozhození polohy ventilů a pístů v tom lepším případě a jejich potkání v tom horším případě.