Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

AUTO FORUM 4-5/2004

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)
Každý rok se výrobci předhánějí v tom, kdo přijde s progresivnější technologií nebo přitažlivějším tvarem. Ne vždy se dostanou všechny nápady do výroby, ale ...

Najdete v čísle duben - květen 2004:

Alfa Romeo Visconti

Giugiarova nová vize velké Alfy s sebou přináší otázku, zda nebude podobně vypadat příští generace vlajkové lodi 166. Stejně jako nástupce současné 156 je i Visconti založené na platformě GM Premium a věrné tradicím Alfy nabízí nezaměnitelně půvabné a svalnaté tvary s dominantní čelní maskou, které vzdáleně připomínají současnou Alfu GT. O pohon se stará vidlicový šestiválec o objemu 3,2 litru se dvěma turbodmychadly, které zvedají jeho výkon ze současných 250 na 406 koní. Poháněna jsou všechna kola s tím, že ta zadní se navíc umí natáčet do zatáček. Budoucnost sériového Visconti je však zatím nepotvrzena.

BMW Concept M

Každý “emkový” model od BMW je svátkem a obzvláště od nové M5 si toho všichni hodně slibují. Číslo pět u ní figuruje všude, kam se podíváte. Až vyjede na podzim tohoto roku na trh, bude mít pětilitrový vidlicový desetiválec, konstruovaný na základě zkušeností mnichovské automobilky v šampionátu F1, výkon 500 koní a točivý moment 500 N.m. Narozdíl od Mercedesu, který u svých nejrychlejších modelů spoléhá na přeplňování, jde BMW zatím tvrdošíjně cestou atmosférického sání. První zákulisní zprávy z minulého roku naznačovaly, že je motor schopen točit přes deset tisíc otáček, ale dnes se mluví spíše o osmi a půl tisících. Z nuly na sto by se M5 měla vejít “bohatě pod pět sekund” a dvoustovku bude zvládat za 13 sekund, čímž se i přes své rozměry přiřadí k nejrychlejším autům na silnici. Neméně chytlavá je i představa nové sekvenční převodovky SMG s řazením pod volantem, která bude mít tentokrát sedm rychlostních stupňů, čímž se opět odvolává na příbuznost s technologií F1. Od sériového modelu E60 se M5 odlišuje postranními mřížkami, hlubokým čelním nárazníkem, výraznějšími prahy, zadním difuzorem a čtveřicí výfukových koncovek, výrazně sníženým podvozkem a efektními devatenáctipalcovými ráfky.

Citroen C4 Sport

Sportovní studie navazující na nebývalý úspěch Citroenu v rallye ukazuje směr, kterým by se mohla v budoucnosti vydat současná Xsara. Koncept nazvaný C4 Sport si ale narozdíl od ní nemusí v této podobě dělat vrásky z technických sportovních předpisů a představuje osobitou variaci na téma současné podoby speciálů WRC. Přední mřížce dominuje velký chromovaný znak firmy a profil střechy pokračuje v jedné táhlé křivce až k úplné zádi karoserie. Interiér je silně prosvětlený díky celoproskleným třetím dveřím, které svým pojetím i tvarem nejvíce připomínají řešení u Mercedesu C-kupé.

Fiat Trepiuno

I když se dnes může zdát, že jediné kapesní auto, které kdy na světě vzniklo, je Smart, v automobilovém pravěku vyráběl Fiat miliony jeho duchovních předchůdců a proslulým Topolinem a pozdější pětistovkou postavil poválečnou Itálii na čtyři kola. Teď se na svou zašlou slávu rozpomněl a novou verzí Fiatu 500 si chce od Smartu vzít zpátky pozici, na kterou byl dlouhá desetiletí zvyklý. Trepiuno je věrné původní pětistovce jak tvarem a plátěnou střechou, tak i rozměry (celková délka 3,3 m), ale narozdíl od ní by mělo motor uložený napříč vpředu a pohon předních kol. Podle některých zpráv je odsouhlasení jeho výroby otázkou zájmu široké veřejnosti, ale pokud k tomu dojde, na trhu by se mohlo objevit nejdříve v roce 2007. Současný koncept není ani funkční, ale kdyby se začal vyrábět, mohla by vzniknout např. i sportovně laděná verze Abarth, namířená přímo proti Smartu od ladičské firmy Brabus.

Ford Fiesta RS

Další pokračování rodiny RS navazuje na již odsouhlasenou Fiestu ST, ale ve sportovnosti a agresivním vzhledu jde mnohem dál. Fiesta RS se nápadně podobá modelu ze série Junior WRC a v této verzi používá upravený dvoulitr z Mondea s výkonem 180 koní. To by mělo stačit na zrychlení na 100 km/h za pouhých sedm sekund, ale podle Fordu tím možnosti úprav zdaleka nekončí a Fiesta RS má naopak sloužit jako základ tuningovým firmám pro mnohem odvážnější kreace. Vzhledem k tomu, že má rozchod jen o 20 mm užší než JWRC, a že lze navíc počítat s podvozkovým kouzlením Teamu RS, je jisté, že po stránce jízdních vlastností bude umět pojmout mnohem větší výkon, než o jakém se mluví dnes. Pokud bude odsouhlasena její výroba, na trhu by se mohla objevit do dvou let.

Mazda MX-Flexa

Pátý koncept Mazdy v řadě za posledních šest měsíců je ukázkou toho, jaký názor má značka na směřování v kategorii MPV, která je podle ní v současnosti zbytečně usedlá a potřebuje oživit výraznějšími tvary. MX-Flexa se zdá být po všech stránkách připravená do výroby, používá napříč uložený čtyřválec 2,3 l. z Mazdy6 a čtyřstupňovou samocinnou převodovku Activematic se sekvenční volbou. Interiér pro šest pasažérů má tři řady kožených sedadel, z nichž každé je umístěno samostatně a zadní čtyři sedadla se dají sklopit do podlahy. Na obou stranách jsou posuvné dveře a světle zbarvené materiály jsou navrženy tak, aby splňovaly požadavky na kvalitu i pohodlí.

Nissan Qashqai

Další nováček mezi crossovery je zajímavý hlavně svou konstrukcí, která narozdíl od normálních samonosných karosérií spoléhá na středový nosník, ke kterému jsou uvnitř připevněna sedadla a díky kterému nepotřebuje Qashqai ani středové sloupky. Interiér je prosvětlený panoramatickou střechou a vyzdobený podle grafitti, které Nissan našel v Anglii v budově, ve které později vzniklo jeho evropské designové centrum. Ráfky mají rozměr 20 palců a elektronicky řízený pohon 4x4 rozděluje výkon na kola, která jsou právě v záběru. Zajímavé jsou i světlomety, které jsou natřeny speciální barvou v odstínu laku a vypadají jako součást karosérie, ale když se rozsvítí, bez potíží propouští světlo.

Renault Wind

Koncept s nezvyklým zasedacím pořádkem 2+1 je odpovědí Renaultu na současné malé roadstery typu Fiat Barchetta či Opel Tigra. Jako koncept se však vyznačuje vyšperkovaným interiérem, který je doslova celokožený. Kůži najdete i v kufru, pokrývá i bezpečnostní oblouky a také středový panel mezi sedadly, který se po překlopení změní na nouzové třetí místo vzadu. Narozdíl od většiny dalších konceptů má Wind i v této teoretické podobě klasický benzinový dvoulitr s výkonem 136 koní, který s jeho hmotností 850 kg zrychluje z klidu na stovku za 8,5 s. Převodovka je šestistupňová sekvenční s pádly pod volantem. Vůz nemá rychloměr, ale na jeho místě je nahrazuje skleněný válec, ve kterém se “střídají modré skvrny s červenými podle rychlosti motoru.” Další perličkou je dvojice ležatých chladičů umístěných vpředu po stranách, díky kterým může být hrana kapoty posazená mnohem níž, než je normálně zvykem.

Toyota Alessandro Volta

Název nového supersportovního konceptu z dílny Italdesignu napovídá, že je dalším modelem v dlouhé řadě hybridních pohonů. Má pohon na všechna kola, o který se starají dva elektromotory, každý umístěný na jedné nápravě. Vidlicový šestiválec 3,3 l má místo za zadní nápravou, ale není přímo spojený se zadními koly. Oba elektromotory řídí komplexní elektronický systém, díky kterému odpadává nutnost kompletního konvenčního rozvodového systému (převodovky, spojky, kardanu). Eletromotory napájí sedmdesátikilogramová baterie umístěná mezi nápravami a s celkovým výkonem 300 kW (408 koní) trvá zrychlení z nuly na sto 4,03 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost je omezená na 250 km/h. Interiér je po vzoru McLarenu F1 třímístný, ale vzhledem k elektronickému řízení všech funkcí je volant spolu s ovládacími prvky posuvný z jedné strany na druhou a stejně flexibilní jsou i sedadla. Podle posledních šumů má být Volta tvarovou předzvěstí příští Supry, která by mohla mít uprostřed uložený vidlicový osmiválec s výkonem 500 koní.

Volkswagen Concept C

Další zájemce o členství v dnes módní kategorií kabrioletů s pevnou skládací střechou ukazuje možnou podobu plnohodnotně čtyřmístného auta, které by se zařadilo nad stávající New Beetle Cabriolet. Jako první svého druhu ale přichází se skládací střechou vybavenou střešním oknem. Dvoulitrový benzinový motor FSI má výkon 150 koní a je spojený s šestistupňovou ruční převodovkou. Design je pokračováním Conceptu R, ale díky větším rozměrům zaručuje pohodlné nastupování i na zadní sedadla. O možné výrobě se zatím stále rozhoduje, ale podle vyjádření VW je Concept C dobrou ukázkou všeobecného směru, kterým se chce v této kategorii vydat.

Volvo YCC

Základní rozdíl mezi tímto konceptem a všemi ostatními je, že ho celý navrhly pouze ženy. V interiéru našly řadu nevyužitých míst pro skladování všeho od drobných mincí až po mobil či laptop, dveře se otevírají nahoru jako u prvního Mercedesu SL a systém Ergovision se stará o kompletní uživatelské nastavení interiéru. K tomu slouží naskenování tělesných rozměrů přímo u prodejce a uložení profilu do klíčku, který pak dává pokyn k seřízení sedadla, volantu, pedálů, hlavové opěrky a pásu podle postavy uživatele. Odpadává i stres z parkování do řady aut, o které se stará funkce Autopark. Nejdříve změří, zda je vybrané místo dostatečně velké a pak už podle potřeby natáčí kola, zatímco řidič pouze přidává plyn nebo brzdí. Na karoserii je také dobře přístupné místo pro doplňování kapalin a diagnostika umí podle potřeby automaticky plánovat servisní zásahy. Lak má speciální úpravu a nečistoty se na něm špatně drží a jdou velmi lehce smýt. Stejně jako v případě Volvo Concept Car nelze mluvit o možnosti sériové výroby.

M. Nastoupil

Odkazy:

AUTO FORUM

předplatné

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)