Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autobusy s alternativním pohonem Scania: Bioetanol i bioplyn

AutoProfi
Diskuze (0)
Scania se vývojem technologií, která pohání vozidla jiným palivem než naftou, zabývá desítky let. Zaměřuje se zejména na „bio“.

Scania měla určitou výhodu v ekologicky snad nejcitlivější veřejnosti mateřské země – ve Švédsku. Ta totiž pomohla uplatnění vozidel koncipovaných s důrazem na co nejmenší hladinu emisí dříve, než se tento trend začal prosazovat i v jiných státech. Městské autobusy Scania poháněné agregáty spalujícími plynná paliva se například staly samozřejmostí ve Stockholmu, kde dnes mají téměř monopol, a výrobce se jejich vývoji mohl věnovat s velkou intenzitou. Dnes proto nabízí v základní nabídce sériově vyráběných autobusů i autokarů motory spalující zemní plyn, nebo etanol. Další produkované agregáty mohou tankovat jak naftu se standardním evropským přídavkem biosložky, tak také ve velké většině typů až stoprocentní „bionaftu“.

Třetí generace pro alkohol

Etanol je nejrozšířenějším biologickým palivem ve světovém měřítku. Líh z cukrové třtiny, vyráběný v obrovském objemu například v Brazílii (s využitím v dopravě již od první ropné krize v sedmdesátých letech), má velmi dobré parametry ve vztahu k životnímu prostředí. Snižuje emise CO2 o více než 70 % ve srovnání s palivy z fosilních zdrojů.

Značka vyrábí etanolové motory pro těžká užitková vozidla sériově od roku 1990 s vynikajícím ekologickým efektem například pro městské autobusy ve Stockholmu a mnoha dalších městech i v zahraničí. A poslední varianta pětiválce je již třetí generací.

Vznětová konstrukce

Scania jako jediná nabízí velmi účinný motor spalující etanol (E85) fungující na vznětovém principu se zapalováním kompresí. Spalovací proces je účinnější než při klasickém Ottově zážehovém způsobu se zapalovacími svíčkami. Účinnost tohoto motoru o zdvihovém objemu 8900 cm3 je velmi podobná soudobé vznětové koncepci (44-45 %).

Etanolový pětiválec poskytuje stejný výkon a charakteristiku točivého momentu jako diesel. Výkon 199 kW graduje při 1900 min-1, točivý moment 1200 N.m je k dispozici v rozmezí 1100-1400 min-1. Zajímavost etanolového agregátu tvoří obrovský kompresní poměr 28:1. S využitím technologie EGR jeho emise s velkou rezervou vyhovují přísné, dobrovolně akceptované normě EEV s limity mezi Euro 5 a Euro 6.

Plynové s výkony vznětových

Poslední generace motorů Scania, která je postavena pro možnost spalování bioplynu a také stlačeného zemního plynu CNG, poskytuje výkonové parametry podobné vznětovým jednotkám. U motoru OC9 G04 270 je to 199 kW a 1200 N.m (1100-1400 min-1), ale u typu OC9 G05 305 dokonce 224 kW a 1250 N.m při stejných otáčkách.

V obou případech se jedná o přeplňované řadové pětiválce o zdvihovém objemu 9300 cm3 pracující se zážehovým cyklem a vybavené zapalovací elektronicky řízenou soustavou Bosch.

Motory jsou postaveny na míru potřeb a specifik městských autobusů s širokým spektrem možných formátů i konfigurací a také distribučního provozu či svozu komunálního odpadu.

Důsledně aplikovaná modulární konstrukce motorů z vlastního vývoje automobilky poskytuje vysokou úroveň podpory servisními službami a náhradními díly, provozní efektivitu a dlouhou životnost. Spalování bioplynu s využitím lambda sondy a oxidačního katalyzátoru snižuje emise CO2 v tomto případě až o 90 procent.

Unikát

Pro ověření několika nových technologií postavila Scania prototyp městského autobusu, který jezdí ve zkušebním provozu v Helsinkách. Klíčovým prvkem je hybridní hnací ústrojí tvořené agregátem spalujícím bioetanol spojeným s elektrickým motorgenerátorem. Ojedinělá je také konstrukce podvozku a karoserie.

Všechna kola dvounápravového vozidla jsou řízena a poháněna elektricky. Karoserie prakticky nemá převisy, což přináší naprosto mimořádnou ovladatelnost a obratnost.

Trolejbus i bez trolejí

Scania s koncernem Siemens připravila nikoli futuristickou studii, ale systém do detailu připravený k realizaci. Projekt eliminuje největší hendikep trolejové dopravy, závislost na trolejích. Umožňuje pohyb vozidel v nouzovém režimu na omezenou vzdálenost bez kontaktu s trolejemi využitím akumulátorů a pomocného vznětového motoru.

Vozidla jsou vybavena laserovými senzory identifikujícími dosažitelnost trolejí, soustavou samočinně zdvihající/spouštějící sběrače, korigující jejich optimální polohu vůči troleji i přítlak. Siemens, tvůrce elektrické soustavy eHighway (původně trolejbusové), dodal zejména nový elektromotor. Je sladěn s převodovkou pro hybridní ústrojí Scania, podstatně zesílenou pro celkovou hmotnost soupravy až 90 tun. Dodal i akumulátory, řídicí elektroniku a další prvky. Připravil rovněž provozní testy prototypů na čtyřkilometrovém zkušebním okruhu u Berlína.

Švédský úřad pro dopravu Trafikverket doporučil další rozvoj projektu a schválil zkušební provoz na dvanáctikilometrovém úseku poblíž Pajaly na severu země u Kiruny, kde bude působit v kyvadlové přepravě mezi místem těžby železné rudy a nádražím, odkud vlaky přepraví náklad do přístavu v Norsku.

AutoProfi
Diskuze (0)