Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobilky chtějí místo zrcátek používat kamery

Michal Fokt
Diskuze (23)
Aliance většiny na americkém trhu působících automobilek oslovila organizaci NHTSA s žádostí o schválení náhrady zpětných zrcátek kamerami.

Zpětná zrcátka jsou v autech jen na obtíž. Jednak vzhled vozů spíš hyzdí, než aby jej podpořily, nezřídka zkreslují vzdálenost, do jejich mrtvého úhlu se občas vejde i autobus a v neposlední řadě jsou největším zdrojem aerodynamického hluku v přední části kabiny. Určitě jste si mnohokrát říkali, proč už dávno automobilky nepoužívají kamery, které má dneska téměř každý koncept.

Ano, správně, na vině je úřední šiml. Ale blýská se (snad) na lepší časy. Americké sdružení Alliance of Automobile Manufacturers, které v USA zastřešuje subjekty BMW Group, Chrysler Group, Ford, General Motors, Jaguar Land Rover, Mazda, Mercedes-Benz USA, Mitsubishi, Porsche, Toyota, Volkswagen Group a Volvo Cars North America společně s Tesla Motors zaslali organizaci NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) petici s žádostí o schválení náhrady vnitřního a vnějších zpětných zrcátek kamerami.

Nepochybně povzbuzeni zálibou NHTSA v couvacích kamerách v prohlášení argumentují výhodami v oblasti designu a úspor paliva, aniž by utrpěla bezpečnost. Tu mají kamery naopak zlepšit. Automobilky jsou však opatrné a zatím se o nich zmiňují jako o opci ke konvenčním zpětným zrcátkům, protože je pochopitelné, že ne každému bude toto řešení vyhovovat, zejména pak v případech, kdy jsou konzervativnější řidiči na zrcátka celoživotně zvyklí.

Zatím není zřejmé, zda automobilky uspějí, ale jejich argumentace se zdá být rozumná a schválení by logicky znamenalo průlom i v ostatních částech světa, Evropu nevyjímaje. A jak jste na tom vy - uvítali byste náhradu zrcátek kamerami a displeji nebo jste pro klasické řešení?

Michal Fokt
Diskuze (23)
19. 7. 2015 23:50
Zrcatka maji obrovsky vliv
na aerodynamiku auta - dokáží zmenit obtekani na TURBULENCI. Zamena za kamery by byla uzasna.
2. 4. 2014 22:31
Je tu pár problémů,
hlavně ještě neexistuje snímač a zobrazovač, který by kvalitativně nahradil zrcadlo. Snímače se lehce sluncem nebo reflektory přesvětlí, ve tmě naopak budou rušit extrémním šumem. Bude stačit větší jasový skok a řidič uvidí jen bílý flek. Jasně, použijí se algoritmy, které toto nechtěné chování omezí, ale ani ty prostě z principu nebudou naprosto spolehlivé.
Spíš by konečně mohli implementovat do aut elektricky zatmavovaná okna - mohlo by to pomoct v létě a taky při parkování, kdy by nebylo do auta vidět. Naopak v noci by černá skla neomezovala výhled z vozu.
Avatar - Filip007
2. 4. 2014 19:29
Zrcátka
Co byla špatného na klasickém zrcátku? Všechny dobré jednoduché věci se ruší :-( , ale pokrok jde dopředu a tomu nikdo nezabrání.
2. 4. 2014 12:03
Re: <b class="smile01"><b>:-)</b></b>
Nějakou dobu určitě fungovat budou. Jak dlouho, by klidně mohla určit norma. Co se týče tahání, kolik aut vůbec můžeš dnes tahat? Ta jednoduchá ještě ano, ale v manuálech čtu jen netahat, netahat, tahat jen v krajní nouzi, hrozí poškození toho a onoho atp.
2. 4. 2014 11:54
Re: Zrcátka
Odstranění vnitřního zpětného zrcátka má velký přínos pro aerodynamiku u uzavřeného auta? Asi každý žijeme v jiném vesmíru.