Automobilky tlačí na Británii: Lidé nemají motivaci kupovat si elektromobily
Británie dostatečně nemotivuje k nákupu elektrických aut. Automobilkám tak nepomáhá v tom, aby se vyhnuly obřím pokutám za „nadlimitní" auta se spalovacím motorem. Britská Společnost výrobců a obchodníků (SMMT) s motorovými vozidly to píše v dopise ministryni financí Rachel Reevesové.
V dopise podle listu Financial Times uvádí, že se v Británii letos nejspíše neprodá dost elektromobilů, aby šlo splnit nastavené cíle. Důsledkem pak budou pokuty a vyšší ceny aut pro zákazníky. Důvodem má být i to, že k nákupům zelenějších aut nemotivuje britský rozpočet.
„Důsledky toho nebudou jen ekologické, ale ekonomické,“ píše v dopise Mike Haves, šéf SMMT.
Zatímco Evropská unie pokutuje nadměrné gramy oxidu uhličitého, Británie dává pokutu za každé auto se spalovacím motorem, které se prodá nad stanovený limit. Letos mohou tvořit pouze 78 procent prodejů, 22 procent musí být bezemisní vozidla.
Letos je podíl elektromobilů na britském trhu 17,8 procenta, ke splnění cíle je tak velmi daleko. Ten má navíc rok za rokem růst a v roce 2030 už má být povinných 80 procent.
Automobilky, které cíle nesplní, mají možnost si nakoupit kredity od těch, které cíl překračují. Motivaci k tomu mají velkou - pokuta je 15 tisíc liber (450 tisíc korun) za každé auto se spalovacím motorem, které je prodáno nad stanovený limit. To je částka, kterou si automobilky do své marže neschovají.
Situace v Británii je s elektromobily podobná jako v Evropské unii (z té Británie před čtyřmi lety vystoupila). Prodeje elektrických aut nerostou tak, jak se očekávalo a nastavené zelené cíle se nedaří plnit. Teoretickým řešením je dál zdražovat vozy se spalovacími motory a naopak zlevňovat ty do zásuvky. Zástupci britského autoprůmyslu ale požadují, aby se zapojil rozpočet. Chtějí, aby byla na elektrická auta nižší daň z přidané hodnoty, tu by snížili i u nabíjení. Navrhují i státní podporu těm, kteří vozy nemohou nabíjet doma, a musí proto využívat dražší veřejné stanice.

To vše by mělo přechod na čistou mobilitu usnadnit. V Británii jsou podobně jako v Česku dotovány pouze elektromobily určené pro firmy, domácnosti už několik let na žádnou podporu nedosáhnou.
Británie stejně jako Evropské unie počítá s tím, že se vozy se spalovacími motory přestanou prodávat v roce 2035. Původně plánovala rok 2030, předchozí konzervativní vláda cíl o pět let odložila. V létě se ale k moci opět dostali labouristé a ti zvažují návrat původního cíle. Chtějí se ale nejprve sejít se zástupci automobilového průmyslu a situaci s nimi prodiskutovat.