Brusel má zelenou k zavedení cel na elektromobily z Číny

Voyah Free (106 kWh)
Voyah Free (106 kWh)
Voyah Free (106 kWh)
Voyah Free (106 kWh)
203 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (41)

Elektrická auta importovaná z Číny budou moci být zatížena dodatečným clem. Proti návrhu se nepostavil dostatek zemí. Podle původního plánu se cla mají týkat aut vyrobených v Číně, bez ohledu na jejich výrobce, nikoliv aut vyrobených čínskými,  často státem dotovanými automobilkami bez ohledu na místo výroby. Odpůrci cel se obávají odvetných opatření Pekingu.

Evropská komise (EK) má zelenou k definitivnímu zavedení dodatečných cel u dovozu elektromobilů z Číny. Proti návrhu zavést cla se totiž dnes nepostavila dostatečná většina členských států Evropské unie, uvedli diplomaté. Výsledek jednání EK následně zveřejnila v tiskové zprávě.

„Návrh Evropské komise na zavedení definitivních vyrovnávacích cel na dovoz bateriových elektrických vozidel (BEV) z Číny dnes získal potřebnou podporu členských států EU,“ uvedla komise. Dodala, že EU a Čína dál pracují na alternativním řešení sporu ohledně subvencování výroby elektromobilů.

Komise jakožto exekutivní orgán EU se rozhodla uvalit dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny, protože Peking výrobce těchto aut podle názoru Bruselu nedovoleně subvencuje. Navrhovaná dodatečná cla ve výši až 35,3 % jsou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v EU činí deset procent.

Podle diplomatických zdrojů ČTK dnes pro dodatečná cla hlasovalo deset členských států EU, včetně Francie a Itálie. Pět zemí bylo proti clům a 12 zemí se hlasování zdrželo. K zablokování cel by bylo zapotřebí, aby se proti nim vyslovila kvalifikovaná většina 15 členů EU s 65% podílem na počtu obyvatel.

Proti clům hlasovalo Německo, Maďarsko, Slovensko, Slovinsko a Malta. Česká republika se hlasování zdržela, napsala s odvoláním na své zdroje agentura Reuters.

Svaz německého průmyslu BDI vyjádřil naději, že pokračující jednání EU s Čínou odvrátí „eskalaci obchodního konfliktu“. Ke konstruktivním jednáním o řešení sporu vyzval i německý svaz automobilového průmyslu VDA.

Video placeholder
BYD Dolphin • Zdroj: BYD

Německý automobilový koncern Volkswagen dnes zopakoval, že považuje dodatečná cla za špatný přístup, který by nezlepšil konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. Upozornil, že je stále čas na dosažení diplomatického řešení sporu. Součástí koncernu je i Škoda Auto. Německý výrobce luxusních vozů Mercedes-Benz Evropskou komisi vyzval, aby zavedení cel odložila.

Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda uvedl, že případná odvetná cla ze strany Číny by byla další ranou pro německé automobilky. „Německý autoprůmysl přitom již nyní závažně upadá kvůli nezvládnuté energetické politice Německa, kvůli tamní i unijní zelené ideologii a souvisejícím přísným emisním normám či kvůli dotacím a přeregulovanosti,“ dodal.

Anketa
Myslíte si, že uvalení cel na elektrická auta importovaná z Číny je dobrý nápad?
Ano, v každém případě
Nejsem si jist/a, Čína uvalí reciproční cla na naše výrobky
Kdyby to bylo na čínská auta, ne na auta vyrobená v Číně, tak možná
Ne, evropské automobilky naučily Číňany vyrábět auta, tak ať si to slíznou
Je mi to jedno, jezdím americkými auty

Vstoupit do diskuze (41)