Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Ženeva: Italdesign Giugiaro Frazer-Nash Namir – Hybridní tygr v italské kůži

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 6. 3. 2009 • 11:20
28
12
Zobrazit náhledy (28)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Na 79. Ženevském autosalonu nemohou chybět ani slavní italští automobiloví návrháři. Giugiarův Italdesign přivezl koncept hybridního supersportu Namir.

Automobil vznikl ve spolupráci s britskou firmou Frazer-Nash Research Limited. Ta se v současnosti zabývá vývojem a výrobou hybridních systémů, ale jedná se prakticky o tutéž společnost, kterou v roce 1923 založil Archie Frazer-Nash. Vyráběla převážně menší sportovní automobily, a to až do roku 1960. Ve třicátých letech spolupracovala s BMW a po druhé světové válce s firmou Bristol. Vozy této značky jsou dnes velice vzácné, neboť jich za necelých 40 let vzniklo jen 450!

Ženevský koncept Namir (v arabštině tygr) nese právě logo Frazer-Nash. Italdesign vystavuje celkem tři kusy – silniční verzi, závodní provedení, které je nejspíše maketou a samostatný podvozek. Dvoumístný supersport je poháněn kombinací blíže nespecifikovaného rotačního motoru o objemu 814 cm3 a čtyř elektromotorů, celý systém je umístěn nad zadní nápravou. Výkony jsou na úrovni benzinových vozů této kategorie – největší rychlost leží na magické hranici 300 km/h a Namir zrychlí z klidu na 100 km/h za 3,5 s. Italdesign uvádí i akceleraci z 0 na dvojnásobek – ta činí 10,4 s. Tedy supersport, jak má být. Ovšem kromě spotřeby, ta totiž dosahuje jen 2,6 l/100 km.

Automobil byl postaven přímo u Giugiara v Turíně, podvozek, karosérii a mechanické části měla na starosti Engineering Division, interiér i exteriér jsou samozřejmě prací stylistického centra. Frazer-Nash spolupracoval kromě vývoje hybridního systému také na elektronice.

Související články

Témata
9. 3. 2009 20:36
Re: Škoda...
Ještě odkaz - [odkaz] Mně to auto asi nejvíc připomíná Fiat 124 Spider.
9. 3. 2009 20:34
Re: Škoda...
Ano, to byla spolupráce amerického Nashe s Donaldem Healeyem - [odkaz] Taky celkem vzácnost. Ale Healey toho zvládl ještě víc, kromě Austinů a Nashů taky Jensen-Healey. Jeden kousek je i v ČR, majitele jsem potkal před pár lety v Tachlovicích na Trojúhelníku. Fotky bohužel nemám (nebylo čím fotit) a na žádném dalším srazu jsem ho neviděl. To jsem ale už dost odbočil... :-)
7. 3. 2009 13:03
Re: Škoda...
Tak táto história by asi bola aj na dlhší článok. ;-) :yes: Díky za rozšírenie obzoru.
7. 3. 2009 08:29
Re: Škoda...
Ne, Klaudie, tam opravdu žádná spojitost není. Jak jsem psal, Frazer-Nash (původně Frazernash) vyráběl sportovní auta a spolupracoval s BMW, vyráběl dokonce jejich 319 v licenci, po válce pak s Bristolem, což byl v podstatě taky zákad BMW (328). Americké značky Frazer a Nash nemají spojitost ani mezi sebou. Postě náhodná shoda jmen zakladatelů... Jistě, Nash Metropolitan. Prý je pár kusů i v Evropě, prodávaly se ovšem údajně pod značkou Austin.
6. 3. 2009 19:29
Re: Škoda...
Počkaj, a tam nie je žiadna spojitosť? Ako to, že rovnaká značka sa objavila aj na starom aj na novom kontinente? Jasne, teraz mi to dochádza, pomerne známy Nash metropolitan bol americkým pokusom o malé auto, a tu sa fakt píše o anglickej firme.
Díky za upozornenie. ;-) :yes:
Články odjinud