Autosalon Ženeva: Toyota Prius - první dojmy
Z přímé konfrontace vychází jednoznačně lépe Toyota Prius. Je ovšem potřeba si uvědomit, že obě auta míří na lehce odlišnou cílovou skupinu – zatímco Toyota staví na více než desetileté tradici modelové řady Prius a chce konkurovat tradičním sedanům nižší střední třídy, Honda sází na menší rozměry a nižší cenu.
Prius má pohodlná přední sedadla, která nabízí o poznání více prostoru než Honda Insight. Honda působí na předních sedadlech výrazně stísněnějším dojmem, což ale odpovídá sportovní image značky. Před relativně malým volantem nepravidelného tvaru se nachází šedá masa palubní desky, zakončená uprostřed pod předním sklem digitálním přístrojovým štítem. Konstruktéři pravděpodobně kladli velký důraz na ergonomii – vše je totiž doslova „po ruce“.
Panel navigace i klimatizace se stejně jako volič převodovky na vyvýšeném středovém tunelu nachází přibližně ve výšce volantu. Zajímavým řešením je umístění základních ovládacích prvků klimatizace také na volantu. Schránka ve středové loketní opěrce pojme velkou PET láhev. Úzké výdechy klimatizace uprostřed palubní desky jsou téměř neviditelné, protože jsou zakomponovány do okrasné lišty, která odděluje světlou a tmavou část palubní desky.
Výrazně skloněné čelní sklo končí až nad zorným polem řidiče, takže neomezuje výhled z auta. Podélné nastavení předních sedadel nemá v Priusu (ale ani v Insightu) výrazně velký rozsah.
Prostor na zadních sedadlech je nejvýraznějším rozdílem mezi oběma auty. Toyota těží z o 15 cm delšího rozvoru, takže vzadu nabídne standardní prostor odpovídající zařazení do nižší střední třídy. I při nastavení předních sedadel do nejzazší polohy zůstává v Priusu přiměřený prostor kolena. To se o Insightu rozhodně říct nedá, zadní sedadla jsou v něm s ohledem na prostor vhodná spíše pro krátké cesty. Komfort nastupování na zadní sedadla Toyoty je na vysoké úrovni, což zvlášť vynikne ve srovnání s Hondou.
Zavazadlový prostor Priusu také odpovídá třídnímu zařazení. Pryč jsou doby, kdy nebylo možné v autech s hybridním pohonem sklopit zadní sedadla – naopak po jejich sklopení vznikne rovná ložná plocha. Na to jsou ale řidiči předchozí generace Priusu již zvyklí…
Z technických dat zaujme na první pohled kombinovaná spotřeba na úrovni superúsporných naftových verzí. Přímé srovnání je jak známo problematické, když Toyota šetří radikálně v městském provozu, zatímco mimo město vedou spíše turbodiesely.
Jakmile začnou úřady sledovat nejen emise CO2, ale i produkci NOx, pevných částic nebo nespálených uhlovodíků, bude vše zase jinak. A Toyota si bude mnout ruce…
Toyota Prius v Evropě | |
Motor | 1,8 VVT-i + eletromotor |
Zdvihový objem [cm3] | 1798 |
Válce/ventily | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 73/5200 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 142/4200 |
Nejvyšší el. výkon [kW] | 60 |
Nejvyšší el. toč. mom. [Nm] | 207 |
Max. rychlost [km/h] | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,4 |
Komb. spotřeba benzin [l/100 km] | 3,9 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1370 |