Autosalon Ženeva: Toyota Verso – První dojmy
Toyota se u Aurise i nového Avensise drží klasického uspořádání palubní desky, nové MPV Verso ale přešlo na uspořádání s přístrojovým štítem uprostřed, natočeným směrem k řidiči a rozděleným do dnes tolik populárních tubusů. Čitelnost nejvíc vlevo umístěného otáčkoměru ovšem negativně ovlivňuje jeho poloha vůči volantu. I při různém nastavení výšky sedadla se nám nepodařilo dosáhnout toho, aby byl přes věnec vidět celý otáčkoměr.
Posaz odpovídá kategorii MPV. Toyotě Verso ovšem musíme, stejně jako Mazdě3, vytknout umístění přední středové loketní opěrky. Při opření paže je řadicí páka na hranici dosahu a i u verze s automatickou převodovkou bychom uvítali podepření větší části předloktí. Před sedadlem spolujezdce se nacházejí dvě prakticky navržené uzavíratelné přihrádky.
Zadní sedadla budou vhodná spíše pro děti. Druhá řada sedadel má výrazně třímístné uspořádání, při obsazení krajních míst tak sedí cestující zbytečně blízko dveří. Navíc ani při posunutí sedadel do nejzazší pozice není prostor pro nohy příliš velký. Komfort nastaveni sklonu opěradla se jiným MPV, která jsme měli možnost vidět, nevyrovná. Provedeni plastových pultíků ze zadní strany předních sedadel v Toyotě Verso nedosahuje úrovně zpracování stejného prvku ve vozech Renault, ale Toyoty jak známo vynikají spíše v dlouhodobějších měřítkách, než jsou první dojmy…
Třetí řada sedadel je určena čistě pro nouzové využití nebo pro nejmenší děti, jak je to v této kategorii ostatně běžné. Prostor na nich je velmi omezený, navíc sklon opěradla lze nastavovat jen popruhem přístupným ze zavazadlového prostoru. Všech pět sedadel v zadních dvou řadách lze sklápět jednotlivě a vždy vznikne zcela rovná plocha podlahy.
Interiér je vybaven zdokonaleným systémem sedadel Toyota Easy Flat-7, který nabízí 32 různých kombinací uspořádání interiéru. V nové Toyotě Verso je tento systém přepracován tak, aby bylo plně využito prodloužení rozvoru o 30 mm a bylo zjednodušeno ovládání samostatných sedadel druhé i třetí řady. Zavazadlový prostor nabízí v sedmimístném uspořádání minimální objem 155 l a při složení sedadel třetí i druhé řady nabídne až 1645 l.
Jak ukazuje porovnání rozměrů v tabulce, tak nové Verso oproti modelu Corolla Verso povyrostlo ve všech směrech kromě celkové výšky, která zůstala stejná.
Toyota Verso vs. Toyota Corolla Verso | |||
Rozměr | Verso | Corolla Verso | rozdíl |
Délka [mm] | 4440 | 4370 | 70 |
Šířka [mm] | 1790 | 1770 | 20 |
Výška [mm] | 1620 | 1620 | 0 |
Rozvor [mm] | 2780 | 2750 | 30 |
Rozchod vpředu [mm] | 1535 | 1512 | 23 |
Rozchod vzadu [mm] | 1545 | 1497 | 48 |
Automobilka Toyota u všech motorizací nového modelu Verso aplikovala koncepci Toyota Optimal Drive, která má mít zásluhu na nárůstu výkonu až o 20 % při současném snížení spotřeby paliva a hladiny emisí CO2 až o 12 %. Pětice nabízených motorů zahrnuje přeplňované vznětové motory D-4D 2,0 l o výkonu 93 kW (126 k), 2,2 l o výkonech 110 kW (150 k) a 130 kW (177 k), ale i zážehové jednotky Valvematic 1,6 a 1,8 l, disponující výkonem 97 kW (132 k) a 108 kW (147 k).
Toyota Verso - vznětové motorizace | |||
Motor | 2.0 D-4D 125 | 2.2 D-4D 150 | 2.2 D-4D 180 |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 2231 | 2231 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 93/3600 | 110/3600 | 130/3600 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 310/1800-2400 | 340/2000-2800 | 400/2000-2800 |
Max. rychlost [km/h] | 185 | 195 | 210 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,3 | 10,1 | 8,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,4 | 6,8 | 6,0 |
Podvozek Toyoty Verso má na přední nápravě vzpěry MacPherson, které mají přepracovaný dvojitý systém uchycení v horní části, kde je tužší vnější uchycení se zabudováním pružiny a měkčí vnitřní uchycení tlumiče. Díky tomuto řešení se zvýšil úhel závleku i torzní tuhost a dvojitý systém uchycení, tak má spojovat optimální ovladatelnost, s nízkým přenosem hluku a kvalitním jízdním pohodlím.
Přepracováno bylo i zavěšení kol zadní nápravy s torzní příčkou a zabudovaným stabilizátorem. Konstrukce zvolená z důvodu kompaktních rozměrů a nízké hmotnosti jen minimálně proniká do zavazadlového prostoru. Změněn byl i úhel vlečeného ramene kvůli lepší reakci řízení. Oddělený úchyt pružiny a tlumiče zase zlepšuje prostorové nároky, jízdní pohodlí i chování vozu za jízdy.
Toyota Verso - zážehové motorizace | ||
Motor | 1.6 Valvematic | 1.8 Valvematic |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1798 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 97/6400 | 108/6400 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 160/4400 | 180/4000 |
Max. rychlost [km/h] | 185 | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,7 | 10,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,7 | 6,9 |
K vyššímu cestovnímu komfortu i lepším jízdním vlastnostem přispívá i koeficient aerodynamického odporu cx na úrovni 0,295. Automobilka u nového modelu Verso přímo počítá s dosažením maximálního pětihvězdičkového ohodnocení v nárazových testech organizace Euro NCAP podle nových zpřísněných specifikací.