Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Avia má nového majitele, kupec je zatím neznámý

David Bureš David Bureš 31. 3. 2015
36
Letňanský podnik Avie už dva roky nevyrábí nová vozidla. Firma však výrobní areál nadále udržuje a dál dodává náhradní díly.

Indická firma Ashok Leyland prodala českého výrobce lehkých nákladních aut Avia za zhruba 11 milionů dolarů (v přepočtu asi 280 milionů korun). Informoval o tom server iHNed.cz s odvoláním na indický deník The Economic Times. Nový vlastník podniku oficiálně nazvaného Avia Ashok Leyland Motors je v tuto chvíli neznámý.

Prokurista Avie Vít Šubert o prodeji firmy zatím nic neví. „O těchto věcech se rozhoduje v Londýně,“ uvedl. Dosavadní vlastník Avie nového majitele neuvedl, jeho představitelé pouze sdělili, že se jedná o strategického investora. O chystaném prodeji Avie se spekulovalo již loni.

V majetku Avie je zejména pozemek a výrobní závod v pražských Letňanech, který ale již dva roky vozidla nevyrábí. Avia nadále dodává zákazníkům náhradní díly a udržuje letňanský závod.

V tuto chvíli není jasné, co nový vlastník vlastně získal. Podle obchodního rejstříku má firma základní jmění přes dvě miliardy korun a účetní hodnota majetku byla v roce 2013 více než 700 milionů korun. Loni Avia ve výroční zprávě ocenila svůj dlouhodobý majetek (pozemky, budovy a stroje) na 461 milionů korun. Částka, za kterou se Avia údajně prodala, je ale podstatně nižší.

Prodej Avie má souviset s plány Ashok Leyland na restrukturalizaci společnosti. Indický výrobce užitkových vozů, nákladních vozů a autobusu vlastnil Avii od roku 2006. Jedním z důvodů koupě byla technika pro výrobu kabiny, kterou firma použila pro vlastní model Boss. Tehdejším majitelem byla investiční skupina Odien, která Avii koupila o dva roky dříve od korejského Daewoo.

Historie firmy

Společnost Avia byla založena v roce 1919, původně jako výrobce letadel – nejdříve strojů vyráběných v licenci, následně i vlastních. Autobusy a nákladní vozy začala Avia vyrábět po skončení druhé světové války, a to v rámci restrukturalizace československého průmyslu. Avia vyráběla například nákladní vozy Škoda 706 a Praga V3S. V roce 1968 firma začala vyrábět nejslavnější model své historie – řadu A, což byla licenční verze francouzského Saviemu SG-2.

V osmdesátých letech Avia vyráběla na 17.000 vozidel ročně, v devadesátých letech výroba postupně klesala. Noví majitelé se produkci snažili znovu nastartovat, což se ale nepovedlo. Výroba v českém závodě byla ukončena k 31. červenci 2013. Zařízení letňanské továrny se poté přesunulo do Indie. Poslední v Česku vyráběný model Avie – řada D – se dnes vyrábí v Indii jako Ashok Leyland Boss.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Barrichello
doplnění infa
Barrichello
| 1. 4. 2015
Takže to vlastně nikomu neprodali. No ale dobré, je naděje, že to nezplanýrujou a mohlo by se tam aspon něco vyrábět či montovat.
doplnění infa
Alex deLarge
| 1. 4. 2015
Novým vlastníkem Avie se stala dceřiná firma Ashok Leyland z Emirátů

Zdroj: [odkaz]
Avatar - Barrichello
Doplnění historie
Barrichello
| 1. 4. 2015
Poslední letadlo co se tam dělalo byl Iljušin v 50. letech, kopie americké Dakoty
To jsem zvědav
Alex deLarge
| 31. 3. 2015
člověku... já kvůli téhle odpovědi prošmejdil archiv výběrových řízení na nákup do firemního fleetu - tak ne, že mě ukamenuješ.
Je tam strohých pár bodů
Koroze kabiny u předchozích užívaných modelů
Nedostatečný software
Malá nosnost vozidla při nastavení IZO skříní
Malá nosnost vozidla při nastavení hydraulickým čelem
Vysoká emisní zátěž
Nedoporučuji
..a podpis...ne můj
EDIT: vyhrál DAF

Hádám, že někdo koupil pozemek... a s autama už to nesouvisí
Ja Prvni 123
| 31. 3. 2015
Stejně doba, kdy Avia byla pojmem je hluboká historie letectví... a v dobách, kdy vzniknul pojem "aviatik" = každé pomalu jedoucí a smrdutě kouřící vozidlo, které je překážkou nromálního silničního provozu, už teda důvod k nostalgii nenalézám.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku